Programul de stabilitate electronică ESP contribuie la menținerea stabilității autoturismelor pe șosea, în special în cazurile în care acestea intră cu viteză în
curbe sau derapează, caz în care, de cele mai multe ori, consecințele accidentelor sunt foarte grave. Din luna noiembrie 2014,
sistemul ESP va deveni echipament standard pentru toate autoturismele
nou-înmatriculate în UE. „În ultimii ani, sistemul ESP a salvat numeroase vieți şi acesta este un lucru dovedit. De asemenea, ESP este un
element de bază al funcțiilor de asistență de înaltă performanță și al condusului autonom”, afirmă Gerhard Steiger, președintele Diviziei Sisteme de Control al Șasiului din cadrul Bosch. Concernul german a dezvoltat tehnologia
antiderapaj în 1995, fiind prima companie din lume care a început producția în serie a sistemului. De la începutul producției în serie în 1995 până în prezent, Bosch a produs 100 de
milioane de sisteme ESP. Până în 2010 au fost produse în total 50 de milioane
de sisteme ESP, iar în doar patru ani numărul s-a dublat. „Din 2010 producem
anual mai multe sisteme ESP decât ABS”, a declarat Gerhard Steiger.
ESP devine o funcție standard
După centura de siguranță, ESP ocupă locul secund în ceea ce privește cele mai importante sisteme de siguranță. Conform studiilor, ESP poate preveni până la 80 la sută dintre accidentele provocate de derapaje. O analiză detaliată a bazei de date germane GIDAS privind studiile aprofundate referitoare la accidente rutiere indică faptul că, în 2011, 540 de vieți au fost salvate numai în Germania datorită sistemului ESP. În acest an, 60 la sută dintre autoturismele care circulă pe șoselele din Germania au fost echipate cu acest „înger păzitor electronic”, iar un număr din ce în ce mai mare de țări impun introducerea sistemului pe autoturismele noi. În Europa, acesta a devenit obligatoriu pentru toate autoturismele care au fost omologate începând cu octombrie 2011. Din luna noiembrie 2014, ESP nu va mai fi opțional la nivelul UE: el va deveni echipament standard pentru toate autoturismele nou-înmatriculate. În prezent, 78 la sută dintre autoturismele de pasageri și camioanele ușoare nou produse în Europa sunt echipate cu ESP. De asemenea, sistemul este obligatoriu pentru toate autoturismele cu greutate maximă de 4,5 tone în Statele Unite. Acesta mai este obligatoriu în Australia și Israel, iar în Japonia, Coreea, Rusia și Turcia regulamentele vor intra în vigoare în anii imediat următori. La nivel global, 55 la sută dintre autoturismele de pasageri și camioanele ușoare sunt echipate cu ESP. În China, aproape un sfert din noile autoturisme de pasageri care ies de pe linia de asamblare sunt prevăzute cu acest sistem. O analiză atentă a cifrelor de producție reflectă, de asemenea, popularitatea din ce în ce mai mare a sistemului de siguranță. În prezent, furnizorul global de tehnologie și servicii produce sistemul în Germania, Franța, Statele Unite, Japonia, China, India și Brazilia.
Sistemul modular respectă toate cerințeleESP devine o funcție standard
După centura de siguranță, ESP ocupă locul secund în ceea ce privește cele mai importante sisteme de siguranță. Conform studiilor, ESP poate preveni până la 80 la sută dintre accidentele provocate de derapaje. O analiză detaliată a bazei de date germane GIDAS privind studiile aprofundate referitoare la accidente rutiere indică faptul că, în 2011, 540 de vieți au fost salvate numai în Germania datorită sistemului ESP. În acest an, 60 la sută dintre autoturismele care circulă pe șoselele din Germania au fost echipate cu acest „înger păzitor electronic”, iar un număr din ce în ce mai mare de țări impun introducerea sistemului pe autoturismele noi. În Europa, acesta a devenit obligatoriu pentru toate autoturismele care au fost omologate începând cu octombrie 2011. Din luna noiembrie 2014, ESP nu va mai fi opțional la nivelul UE: el va deveni echipament standard pentru toate autoturismele nou-înmatriculate. În prezent, 78 la sută dintre autoturismele de pasageri și camioanele ușoare nou produse în Europa sunt echipate cu ESP. De asemenea, sistemul este obligatoriu pentru toate autoturismele cu greutate maximă de 4,5 tone în Statele Unite. Acesta mai este obligatoriu în Australia și Israel, iar în Japonia, Coreea, Rusia și Turcia regulamentele vor intra în vigoare în anii imediat următori. La nivel global, 55 la sută dintre autoturismele de pasageri și camioanele ușoare sunt echipate cu ESP. În China, aproape un sfert din noile autoturisme de pasageri care ies de pe linia de asamblare sunt prevăzute cu acest sistem. O analiză atentă a cifrelor de producție reflectă, de asemenea, popularitatea din ce în ce mai mare a sistemului de siguranță. În prezent, furnizorul global de tehnologie și servicii produce sistemul în Germania, Franța, Statele Unite, Japonia, China, India și Brazilia.
De la începerea producției în serie, Bosch a
îmbunătățit permanent sistemul de siguranță, adăugând treptat funcții
suplimentare. Dacă prima versiune cântărea 4,3 kilograme, versiunea de bază a
generației curente cântărește doar 1,6 kilograme.
De-a lungul timpului, sistemul a devenit mai ușor, mai compact și
mult mai ieftin. Aceste eforturi de dezvoltare au avut un succes răsunător:
„ESP este, în prezent, accesibil tuturor claselor de autoturisme”, a afirmat
Steiger.
Electrificarea din ce în ce mai mare a trenului de rulare și
numărul în creștere al funcțiilor
de asistență au impus noi standarde asupra sistemelor de frânare existente.
Bosch a răspuns deja acestei cerințe printr-un sistem modular
care oferă soluțiile tehnice corespunzătoare.
Chiar și pentru autoturismele automatizate în totalitate, sistemul ESP
adecvat combinat cu iBooster, amplificatorul forței de frânare cu
funcţionare electromecanică oferă deja redundanța necesară.
Sistemele de asistență bazate pe ESP
Datorită noilor sisteme de asistență, condusul este mai sigur
și mai confortabil. Bosch dezvoltă funcții
care mențin automat distanța față
de vehiculul aflat în față, care manevrează
autoturismele în locurile de parcare cele mai înguste și
avertizează conducătorii în timp util în situațiile critice. În următorii
ani, un număr din ce în mai mare de manevre vor deveni complet automatizate,
ceea ce va permite autoturismelor să intre singure în garaj sau să se strecoare
în traficul matinal de pe autostradă. Toate aceste funcții
au un lucru în comun: frânează fără intervenția conducătorului auto.
Sistemul ESP pune comenzile de frânare în practică. Așadar,
funcțiile suplimentare de siguranță și
confort pot fi adăugate mai ușor autoturismelor care au
deja sistemul încorporat. Senzorii care colectează datele privind mediul
înconjurător al autoturismului reprezintă o bază decisivă a acestor funcții.
Acestea acționează ca organe senzoriale ale autoturismului: recunosc ceilalți
participanți la trafic și stabilesc distanța
acestora față de autovehicul, precum și viteza și
direcția de mers a acestora. Bosch oferă o gamă variată de senzori cu
ultrasunete, video și radar care deservesc
acestui scop.
Bosch sprijină campaniile O.N.U. pentru o siguranță rutieră sporită
Anual, aproximativ 1,3 milioane de persoane la nivel global mor ca urmare a
accidentelor rutiere, în timp ce alte câteva milioane sunt rănite. În 2011,
Organizația Națiunilor Unite a inițiat
decada de acțiune pentru siguranță rutieră, al cărei
obiectiv este stabilizarea și, ulterior, reducerea
numărului de decese provocate la nivel global de accidentele rutiere, până în
2020. Bosch a sprijinit proiectul de la bun început. Numai în 2014 compania a
contribuit cu 150.000 de dolari la această inițiativă, bani care vor fi
folosiți pentru sprijinirea Global NCAP, care permite utilizarea unor
programe de evaluare independente pentru autoturismele noi, în special în țările
emergente precum India. În ultimii ani, angajamentul Bosch față
de această inițiativă a contribuit la
realizarea mai multor proiecte privind siguranța rutieră în întreaga lume.
Sursa: Bosch Romania
0 comentarii