Primul automobil ceh produs în serie mare a fost lansat
în 1964.
Au fost construite peste 443.000 de unități, dintre care mai mult de jumătate au fost
exportate.
Tehnologie de avangardă: blocul motor era produs din
aluminiu, prin turnare.
ŠKODA 1000 MB este acum un cunoscut automobil clasic, mai
ales versiunea MBX, cu două uși.
ŠKODA
1000 MB a împlinit 50 de ani. Modelul compact a debutat în 21 martie, ca succesor al fostei ŠKODA
Octavia. Fiind primul model ŠKODA cu tracțiune
spate, motor montat în spate și caroserie autoportantă, ŠKODA 1000 MB este
un reper important în cei aproape 119 ani de istorie ai mărcii ŠKODA. În zilele
sale de glorie, modelul cu patru uși era unul dintre cele mai bune automobile
din clasa de un litru și a impus noi standarde în ceea ce privește
confortul, performanțele și tehnologia.
O unitate de producție complet nouă, un
design auto refăcut radical, cel mai avansat motor din clasa sa – în primăvara
anului 1964, ŠKODA 1000 MB a reprezentat o revoluție pentru ŠKODA. “ŠKODA este unul dintre
producătorii cu cea mai lungă tradiție din lume,” spune Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland,
CEO ŠKODA. “Baza succesului companiei o reprezintă automobilele excepționale. În anii '60, ŠKODA 1000 MB a reprezentat
o piatră de hotar pentru companie și o mărturie
impresionantă a cunoștințelor în materie de inginerie ale constructorului
din Republica Cehă.”
Iar curajul de a adopta
această strategie fundamental schimbată și-a arătat roadele: ŠKODA 1000 MB a fost un
succes de vânzări în Cehoslovacia și în străinătate – întărind poziția companiei ŠKODA în cadrul industriei
automobilelor din Europa și conturând strategia în privința modelelor producătorului ceh până la sfârșitul anilor '80. Între
aprilie 1964 și august 1969 au fost produse circa 443.000 de unități ŠKODA 1000 MB, dintre
care mai mult de jumătate au fost exportate chiar și până în Noua Zeelanda și Australia.
În zilele noastre, ŠKODA
1000 MB este unul dintre cele mai populare modele clasice ale mărcii cehe. MB
înseamnă Mladá Boleslav, localitatea în care este situat sediul mărcii ŠKODA;
iar numărul 1000 reprezintă motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a
fost oferit în multe versiuni: în afară de versiunea de bază, din 1966 au apărut versiuni cu performanțe mai mari și eleganta versiune 1000
MBX, cu două uși – un model care astăzi este extrem de popular printre colecționari.
Pentru a asambla noul
model, ŠKODA a construit, la începutul anilor '60, o fabrică nouă în Mladá
Boleslav, în apropierea unității de producție deja existente. Noua fabrică includea cele mai moderne echipamente,
într-un total de 40 de hale de producție și clădiri adiacente. În total au fost creați 13 kilometri de noi
drumuri, în plus față de cei 10 kilometri de șine de tren refăcute și de noul depou, pe suprafața de peste 30 de hectare. Noua fabrică dispunea și de propria topitorie.
Design schimbat radical, tehnologie avansată a motorului
ŠKODA 1000 MB a fost
unul dintre cele mai avansate automobile din timpul său. Dezvoltat sub
denumirea internă NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = Nou Automobil de Pasageri), în cazul
acestui model inginerii ŠKODA au optat pentru un concept complet nou, cu motor
poziționat
în spate, tracțiune pe puntea spate, suspensie independentă și caroserie
autoportantă.
În același timp, ŠKODA 1000 MB
impunea noi standarde în ceea ce privește motoarele inovatoare și tehnologia de
propulsie. În privinţa dezvoltării motorului, ŠKODA a fost primul producător
european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor.
Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteză era produsă utilizând aceeași metodă. Pentru
aceasta, ŠKODA s-a inspirat dintr-o metodă de producție inventată inițial în 1922 de inginerul
ceh Josef Polák. Avantajul principal al acesteia era că reducea semnificativ
timpul necesar producției.
Motorul OHV cu patru
cilindri, răcit cu apă şi poziționat după puntea din spate, furniza 27 kW (37 CP). Cilindreea acestuia era
de 988 ccm3. Tehnologia modernă a motorului, în combinație cu greutatea redusă,
de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil, între 7 și 8 l/100 km. Viteza
maximă era de 120 km/h. În 1968, puterea motorului a fost crescută la 32 kW (43
CP).
Înainte de inițierea producției în serie,
producătorul a supus modelul ŠKODA 1000 MB la teste de anduranță intense. Un număr de
cincizeci de automobile de test au parcurs 1,6 milioane de kilometri în anul
1962. Aceste teste au inclus trasee prin Rusia, la temperaturi de sub zero
grade, precum și teste la cald și prin praf, pe drumurile din munții Caucaz.
Limuzină elegantă cu mult spațiu și confort
În plus față de tehnologia sa
modernă, ŠKODA 1000 MB reprezenta un progres semnificativ în privința designului mărcii.
Designul clasic, în trei volume, era tipic pentru anii '60. Liniile zvelte și curbele gentile,
farurile circulare, care se îmbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate
cu forme originale, geamul spate panoramic și prizele de aer curbate
se numărau printre caracteristicile distinctive ale noului model ŠKODA. Bușonul de umplere a
rezervorului era poziționat în aripa din față, dreapta, inteligent ascuns sub emblema ŠKODA, care era montată pe un
suport cu balamale.
Cu dimensiunile sale
compacte (4,17 m lungime, 1,62 m lățime și 1,39 m înălțime), ŠKODA 1000 MB
oferea spațiul și confortul necesare pentru întreaga familie. Nivelul mare de funcționalitate, cu scaune
rabatabile individual era de asemenea în măsură să convingă clienții. Portbagajul de 220
de litri era poziționat sub capota din față și roata de rezervă era montată sub portbagaj. Avantajul era că portbagajul
nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezervă.
Exemplare speciale la Muzeul ŠKODA
Exemplare speciale ale
modelului ŠKODA 1000 MB și ale versiunii cu două uși, ŠKODA 1000 MBX, pot fi admirate în zilele noastre la Muzeul ŠKODA din
Mladá Boleslav, inclusiv prototipul break, care este unic. Aceste automobile
participă cu regularitate şi la diverse saloane auto și raliuri dedicate mașinilor clasice.
PRODUCȚIA
GAMEI DE MODELE ŠKODA 1000 MB
|
||
Versiune
|
Unități produse
|
Anii de fabricație
|
1000 MB Standard
|
350.174
|
1964 – 1969
|
1000 MB De Luxe
|
52.606
|
1966 – 1969
|
1100 MB De Luxe
|
22.490
|
1967 – 1969
|
1000 MBT Tourist
|
13.091
|
1968 – 1969
|
1000 MBG De Luxe
|
3.278
|
1966 – 1968
|
1000 MBX De Luxe
|
1.403
|
1966 – 1968
|
1100 MBX De Luxe
|
1.114
|
1967 – 1969
|
Total
|
443.156
|
Sursa: Patricia
Zegreanu, Marketing & Communication Manager Skoda
Romania
0 comentarii