Skoda 1000 MB
Primul automobil ceh produs în serie mare a fost lansat în 1964.
Au fost construite peste 443.000 de unități, dintre care mai mult de jumătate au fost exportate.
Tehnologie de avangardă: blocul motor era produs din aluminiu, prin turnare.
ŠKODA 1000 MB este acum un cunoscut automobil clasic, mai ales versiunea MBX, cu două uși.

ŠKODA 1000 MB a împlinit 50 de ani. Modelul compact a debutat în  21 martie, ca succesor al fostei ŠKODA Octavia. Fiind primul model ŠKODA cu tracțiune spate, motor montat în spate și caroserie autoportantă, ŠKODA 1000 MB este un reper important în cei aproape 119 ani de istorie ai mărcii ŠKODA. În zilele sale de glorie, modelul cu patru uși era unul dintre cele mai bune automobile din clasa de un litru și a impus noi standarde în ceea ce privește confortul, performanțele și tehnologia.

O unitate de producție complet nouă, un design auto refăcut radical, cel mai avansat motor din clasa sa – în primăvara anului 1964, ŠKODA 1000 MB a reprezentat o revoluție pentru ŠKODA. “ŠKODA este unul dintre producătorii cu cea mai lungă tradiție din lume,” spune Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO ŠKODA. “Baza succesului companiei o reprezintă automobilele excepționale. În anii '60, ŠKODA 1000 MB a reprezentat o piatră de hotar pentru companie și o mărturie impresionantă a cunoștințelor în materie de inginerie ale constructorului din Republica Cehă.”

Iar curajul de a adopta această strategie fundamental schimbată și-a arătat roadele: ŠKODA 1000 MB a fost un succes de vânzări în Cehoslovacia și în străinătate – întărind poziția companiei ŠKODA în cadrul industriei automobilelor din Europa și conturând strategia în privința modelelor producătorului ceh  până la sfârșitul anilor '80. Între aprilie 1964 și august 1969 au fost produse circa 443.000 de unități ŠKODA 1000 MB, dintre care mai mult de jumătate au fost exportate chiar și până în Noua Zeelanda și Australia.

În zilele noastre, ŠKODA 1000 MB este unul dintre cele mai populare modele clasice ale mărcii cehe. MB înseamnă Mladá Boleslav, localitatea în care este situat sediul mărcii ŠKODA; iar numărul 1000 reprezintă motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a fost oferit în multe versiuni: în afară de versiunea de bază, din 1966  au apărut versiuni cu performanțe mai mari și eleganta versiune 1000 MBX, cu două uși – un model care astăzi este extrem de popular printre colecționari.

Pentru a asambla noul model, ŠKODA a construit, la începutul anilor '60, o fabrică nouă în Mladá Boleslav, în apropierea unității de producție deja existente. Noua fabrică includea cele mai moderne echipamente, într-un total de 40 de hale de producție și clădiri adiacente. În total au fost creați 13 kilometri de noi drumuri, în plus față de cei 10 kilometri de șine de tren refăcute și de noul depou, pe suprafața de peste 30 de hectare. Noua fabrică dispunea și de propria topitorie.

Design schimbat radical, tehnologie avansată a motorului
ŠKODA 1000 MB a fost unul dintre cele mai avansate automobile din timpul său. Dezvoltat sub denumirea internă NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = Nou Automobil de Pasageri), în cazul acestui model inginerii ŠKODA au optat pentru un concept complet nou, cu motor poziționat în spate, tracțiune pe puntea spate, suspensie independentă și caroserie autoportantă.

În același timp, ŠKODA 1000 MB impunea noi standarde în ceea ce privește motoarele inovatoare și tehnologia de propulsie. În privinţa dezvoltării motorului, ŠKODA a fost primul producător european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor. Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteză era produsă utilizând aceeași metodă. Pentru aceasta, ŠKODA s-a inspirat dintr-o metodă de producție inventată inițial în 1922 de inginerul ceh Josef Polák. Avantajul principal al acesteia era că reducea semnificativ timpul necesar producției.

Motorul OHV cu patru cilindri, răcit cu apă şi poziționat după puntea din spate, furniza 27 kW (37 CP). Cilindreea acestuia era de 988 ccm3. Tehnologia modernă a motorului, în combinație cu greutatea redusă, de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil, între 7 și 8 l/100 km. Viteza maximă era de 120 km/h. În 1968, puterea motorului a fost crescută la 32 kW (43 CP).

Înainte de inițierea producției în serie, producătorul a supus modelul ŠKODA 1000 MB la teste de anduranță intense. Un număr de cincizeci de automobile de test au parcurs 1,6 milioane de kilometri în anul 1962. Aceste teste au inclus trasee prin Rusia, la temperaturi de sub zero grade, precum și teste la cald și prin praf, pe drumurile din munții Caucaz.

Limuzină elegantă cu mult spațiu și confort
În plus față de tehnologia sa modernă, ŠKODA 1000 MB reprezenta un progres semnificativ în privința designului mărcii. Designul clasic, în trei volume, era tipic pentru anii '60. Liniile zvelte și curbele gentile, farurile circulare, care se îmbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate cu forme originale, geamul spate panoramic și prizele de aer curbate se numărau printre caracteristicile distinctive ale noului model ŠKODA. Bușonul de umplere a rezervorului era poziționat în aripa din față, dreapta, inteligent ascuns sub emblema ŠKODA, care era montată pe un suport cu balamale.

Cu dimensiunile sale compacte (4,17 m lungime, 1,62 m lățime și 1,39 m înălțime), ŠKODA 1000 MB oferea spațiul și confortul necesare pentru întreaga familie. Nivelul mare de funcționalitate, cu scaune rabatabile individual era de asemenea în măsură să convingă clienții. Portbagajul de 220 de litri era poziționat sub capota din față și roata de rezervă era montată sub portbagaj. Avantajul era că portbagajul nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezervă.

Exemplare speciale la Muzeul ŠKODA
Exemplare speciale ale modelului ŠKODA 1000 MB și ale versiunii cu două uși, ŠKODA 1000 MBX, pot fi admirate în zilele noastre la Muzeul ŠKODA din Mladá Boleslav, inclusiv prototipul break, care este unic. Aceste automobile participă cu regularitate şi la diverse saloane auto și raliuri dedicate mașinilor clasice.

PRODUCȚIA GAMEI DE MODELE ŠKODA 1000 MB
Versiune
Unități produse
Anii de fabricație
1000 MB Standard
350.174
1964 – 1969
1000 MB De Luxe
52.606
1966 – 1969
1100 MB De Luxe
22.490
1967 – 1969
1000 MBT Tourist
13.091
1968 – 1969
1000 MBG De Luxe
3.278
1966 – 1968
1000 MBX De Luxe
1.403
1966 – 1968
1100 MBX De Luxe
1.114
1967 – 1969
Total
443.156


Sursa: Patricia Zegreanu, Marketing & Communication Manager Skoda Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii