Depunerea actelor necesare pentru omologarea aerodinamică a
modelelor DTM 2014 de către Deutsche Motor Sport Bund (DMSB) marchează
sfârşitul unei perioade deopotrivă aglomerată şi interesantă pentru BMW
Motorsport. Activitatea de dezvoltare a BMW M4 DTM, model care va concura în
sezonul acesta din DTM, s-a desfăşurat la maximum în ultimele săptămâni şi
luni. Din acest moment, nicio modificare nu se mai poate face asupra aspectelor
fundamentale ale maşinii, cea ce prevesteşte faza de pregătiri dinaintea
startului de sezon de la Hockenheim (Germania), pe 4 mai. La testele următoare,
accentul va fi pus în principal pe optimizarea detaliilor din pachetul global
şi pe înţelegerea modului în care se poate valorifica la maximum potenţialul
BMW M4 DTM.
Noul model va
avea prima prezenţă publică pe circuit la testul oficial ITR de la Budapesta
(Ungaria, 31 martie - 3 aprilie) şi apoi la testul final de la Hockenheim
(Germania, 14-17 aprilie). La fel ca anul trecut, prezentarea oficială a
tuturor celor opt BMW M4 DTM, care va avea loc la BMW Welt din München pe 25
aprilie, va oferi suporterilor BMW Motorsport posibilitatea de a experimenta pe
viu ceea ce vor vedea în cursul stagiunii următoare.
"Încă
dinainte ca BMW M3 DTM să concureze în ultima cursă a sezonului trecut, echipa
noastră de dezvoltare lucra la maximum pentru a pregăti maşina pentru
2014", a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt.
"Pregătirea unui model nou pentru DTM este o provocare majoră. În puţine
alte campionate, aerodinamica este atât de importantă. Chiar şi cel mai mic
detaliu poate face diferenţa între succes şi eşec. Iar această atenţie pentru
detalii, dovedită de inginerii noştri, este aparentă de la prima vedere - de la
capota faţă prelungită, cu faţa înclinată brusc, şi oglinzile retrovizoare
optimizate aerodinamic, până la linia conturată a acoperişului care este o
particularitate caracteristică a BMW M4."
Marquardt a
completat: "Pentru mine, BMW M4 DTM este un punct special de atracţie.
Asemenea corespondentului de serie, modelul arată fantastic şi a făcut o primă
impresie pozitivă de-a lungul testelor. Spre deosebire de momentul în care am
dezvoltat BMW M3 DTM pentru revenirea noastră în DTM în 2012, de această dată
am putut beneficia de experienţa vastă pe care am acumulat-o de-a lungul
ultimilor doi ani. În ciuda acestui fapt, încă avem un drum lung în faţă - în
tot acest timp, concurenţa a continuat să-şi dezvolte maşinile. Este important
să continuăm îmbunătăţirea modelului şi să avem garanţia că obţinem maximum din
el, astfel încât să putem fi capabili de a concura de la egal la egal cu
adversarii încă de la debutul BMW M4 DTM. Sunt încrezător că vom îndeplini
acest obiectiv. Fiecare fan DTM poate fi încrezător pentru prime reprezentaţie
de la Hockenheim, în 4 mai: doar atunci vom şti cu exactitate cât de competitiv
este BMW M4 DTM".
Dezvoltare.
Inginerii BMW
Motorsport au început să privească spre 2014 şi să înceapă dezvoltarea noului
BMW M4 DTM cu mult înainte de încheierea sezonului DTM din 2013. Primul model
şi-a făcut apariţia în tunelul aerodinamic de la BMW Group Aero Lab pe data de
22 aprilie - cu 13 zile înainte de prima cursă a sezonului 2013, de la
Hockenheim (Germania). În vara anului 2013, în timp ce testele aerodinamice au
continuat, specialiştii de la München (Germania) şi-au îndreptat atenţia asupra
designului noilor componente ale suspensiei. Acestea şi-au făcut debutul pe
circuit în luna decembrie 2013 - însă tot în echiparea unui BMW M3 DTM.
Ultimele părţi ale şasiului BMW M4 DTM se aflau în producţie la trecerea în
noul an, ceea ce a permis echipelor BMW să asambleze primele modele ale noii
maşini în ianuarie şi februarie. La 300 de zile de la primul teste în tunelul
aerodinamic, BMW M4 DTM a efectuat primele tururi de circuit, la Monteblanco
(Spania), pe 11 februarie 2014.
Versiunea de
serie a BMW M4 Coupé a oferit BMW Motorsport baza perfectă pentru dezvoltarea
modelului destinat curselor din DTM. Deloc surprinzător, dacă ţinem cont de
faptul că obiectivul principal al inginerilor BMW M GmbH, când au realizat BMW
M4 Coupé, a fost să creeze un automobil robust potrivit pentru a fi utilizat pe
circuit. Printre cei care au avut o contribuţie deosebită în atingerea acestui
obiectiv au fost piloţii DTM Bruno Spengler (Canada) şi Timo Glock (Germania),
care au luat parte la testele de ajustare ce au avut loc pe varianta
Nordschleife de la Nürburgring (Germania). "Sunt mândru că am contribuit
la realizarea reglajelor de fineţe", a declarat Spengler. "Şasiul BMW
M4 Coupé este unul foarte sportiv. Reacţia primită din partea punţii faţă este
foarte directă, iar aderenţa punţii spate este fenomenală. Acest automobil este
baza ideală pentru maşina noastră de DTM."
Producţie.
Ultima dată
când un model BMW M a părăsit linia de producţie a principalei uzine BMW din
München era în 1991. După aceea, producţia a fost mutată la uzina BMW din
Regensburg (Germania). După aproape 23 de ani, procesul de fabricaţie revine la
uzina principală - şi, la doar câţiva metri distanţă, inginerii BMW Motorsport
au lucrat intens la realizarea versiunii de curse a noului automobil. Cu toate
acestea, uzinele BMW din Regensburg şi Dingolfing (Germania) au fost implicate
în dezvoltarea BMW M4 DTM. Printre altele, circuitele de testare de la
facilităţile moderne de producţie au fost utilizate pentru testele
aerodinamice. De-a lungul fazei de dezvoltare, maşina DTM 2014 a fost văzută şi
acolo unde se realizează controalele exhaustive de calitate pentru toate
automobilele BMW M.
Design.
BMW M4 Coupé
şi BMW M4 DTM au o poziţie joasă şi plată faţă de asfalt. Chiar şi atunci când
automobilul staţionează, contururile puternice ale designului subliniază
performanţele celor două versiuni. Elementele caracteristice de design, precum
abordarea modernă a aranjamentului farurilor duble şi grila distinctivă a
radiatorului, asigură că automobilul se distinge clar ca model BMW M. Curba
Powerdome de pe capotă este în egală măsură una atractivă. Lateralul maşinii
continuă impresia dinamică pe care o creează partea frontală. Proporţiile
tipice ale BMW M4 Coupé, precum capota lungă, ampatamentul lung, habitaclul
dispus spre spate şi consola faţă scurtă, formează baza pentru silueta joasă şi
aerodinamică a BMW M4 DTM.
Aerodinamică.
Aerodinamica
joacă un rol important în DTM. Din acest motiv, inginerii BMW Motorsport a
acordat mult timp problemelor precum rezistenţa aerodinamică şi curentul de
aer. Ca şi la modelul de serie, Air Curtains din partea frontală a BMW M4 DTM
sunt concepute să reducă rezistenţa aerului. Îngustarea conductelor de aer
accelerează curgerea curentului de aer prin şorţul faţă, orientându-l
sistematic pe lângă roţi, şi reduce turbulenţele din jurul pasajelor roţilor. O
altă caracteristică a BMW M4 DTM este placa de-a lungul canalului lateral, care
oferă maşinii de curse o imagine şi mai atractivă. Linia conturată a
acoperişului reduce suprafaţa frontală a BMW M4 DTM, ceea ce înseamnă o
reducere suplimentară a rezistenţei aerodinamice. Luneta plată optimizează
modul în care curentul de aer se îndreaptă spre eleronul spate. Retrovizoarele,
cu două braţe de susţinere, reprezintă deja o particularitate atractivă a
modelului de serie, iar oglinzile retrovizoare de la BMW M4 DTM au fost
optimizate aerodinamic pentru circuit, astfel încât contribuie eficient la
curgerea curentului de aer spre spatele maşinii.
Construcţie
ultrauşoară.
BMW M4 Coupé
în sine este un exemplu clar de construcţia ultrauşoară inteligentă.
Automobilul sport de înaltă performanţă cântăreşte la gol doar 1.497 kilograme
- cu 80 de kilograme mai puţin decât predecesorul său. Această reducere de masă
are un efect pozitiv asupra dinamicii şi a consumului. A fost posibilă prin
utilizarea vastă a materialelor foarte uşoare precum plastic ranforsat cu fibră
de carbon (CFRP) şi aluminiu. Utilizarea carbonului este şi ea foarte
răspândită în motorsport. Aproape întreaga caroserie a BMW M4 DTM este
realizată din acest material foarte uşor şi rezistent. Reducerea masei şi
scăderea în consecinţă a centrului de greutate sunt esenţiale pentru
performanţele automobilului pe circuit. Masa de bază a BMW M4 DTM, cu pilot,
este de 1.110 kilograme.
Siguranţă.
Asemenea BMW
M4 Coupé, versiunea de curse îndeplineşte şi cele mai înalte standarde de
siguranţă. Mai mult de 50 de componente - dintre cele peste 5.000 din care este
alcătuit BMW M4 DTM - sunt piese standard, care sunt utilizate la toate
maşinile DTM. Una dintre acestea este monococa din fibră de carbon, care impune
standardele în privinţa siguranţei în motorsport. Cu un rezervor integrat,
celulă de siguranţă din oţel şi elemente suplimentare de protecţie în caz de
impact, aceasta oferă pilotului o protecţie efectivă în situaţia unui accident.
Componente precum cutia de viteze, ambreiajul, amortizoarele şi eleronul spate
sunt identice la toate maşinile DTM. Astfel, costurile de dezvoltare sunt
menţinute la un nivel decent.
Motor.
Propulsorul
BMW P66 de la BMW M4 DTM generează aproximativ 480 CP cu restrictorul de aer
specificat în regulamentul tehnic. Este realizat din aproape 800 de componente
diferite, care constau din 3.900 de piese individuale. Când a fost concepută
transmisia DTM, BMW Motorsport a profitat la maximum de cunoştinţele
tehnologice din cadrul BMW Group. Turnătoria high-tech conectată la uzina BMW
din Landshut (Germania) produce majoritatea componentelor turnate mari, cum ar
fi chiulasa şi carterul - la fel cum o face în producţia motorului cu şase
cilindri dispuşi în linie de la BMW M4 Coupé. Piesele turnate sunt acoperite şi
primesc tratamentul termic necesar în cadrul departamentelor corespunzătoare
din München. Motorul BMW V8 pentru DTM este, deopotrivă, un sprinter şi un
maratonist. Propulsorul permite ca BMW M4 DTM să accelereze de la 0 la 100 km/h
în aproximativ trei secunde. De-a lungul întregului sezon, regulamentul prevede
ca cele opt maşini BMW să folosească doar zece motoare. Prin urmare,
fiabilitatea este o condiţie esenţială pentru succes.
Puterea
motorului este transferată prin intermediul cutiei de viteze secvenţiale cu
şase trepte, care este operată pneumatic cu ajutorul clapetelor de pe volan.
Cutia de viteze este una dintre componentele standard şi este folosită de toţi
constructorii din DTM. Are 11 rapoarte finale, care permit inginerilor şi
piloţilor, atunci când setează maşina, să adapteze transmisia în funcţie de
circuit şi de caracteristicile motorului.
Volan.
Afişarea
suplimentară a statusurilor şi designul personalizat al butoanelor de control
permit ca volanul noului BMW M4 DTM să fie utilizat şi mai confortabil de către
pilot. Butoanele individuale pot fi alocate în funcţie de preferinţele
pilotului. Ca şi la versiunea de curse, vitezele pot fi schimbate la BMW M4
Coupé prin utilizarea clapetelor de pe volan, în funcţie de configuraţie.
Lumini.
Atât piloţii
BMW M4 DTM, cât şi conducătorii BMW M4 Coupé se pot baza pe performanţele
farurilor LED moderne. Diodele ce emit lumina fac mai mult decât să
economisească energie. Datorită timpului de reacţie semnificativ mai mic - în
comparaţie cu becurile convenţionale cu filament -, pilotul din spate este
avertizat mai bine când cel din faţă frânează. Şi fiecare fracţiune de secundă
contează pe circuit. Lumina generată de LEDuri este similară cu lumina solară,
astfel că este bine tolerată de ochiul uman.
Date
tehnice pentru BMW M4 DTM.
Şasiu: monococă din fibră
de carbon cu rezervor integrat şi celulă de siguranţă din oţel; elemente din
fibră de carbon pentru protecţie la impact frontal, lateral şi din spate.
Lungime/lăţime/înălţime: 4.775 mm/1.950 mm/aprox.
1.200 mm
Capacitate
rezervor: 120
litri
Motor: V8 aspirat, cu
cilindri dispuşi la 90°, patru supape per cilindru, 2 restrictoare de 28,0 mm
(în conformitate cu regulamentul)
Capacitate: 4.000 cmc
Putere: aprox. 480 CP (cu
restrictoare de aer, în conformitate cu regulamentul)
Cuplu
maxim: aprox.
500 Nm
Sistem de
gestiune a motorului: unitate de control al motorului Bosch MS 5.1, afişaj central
Transmisie: cutie de viteze
secvenţială cu şase trepte, operată prin clapete pneumatice dispuse pe volan;
ambreiaj ZF Sachs din fibră de carbon, cu patru discuri; diferenţial multidisc
reglabil, cu patinare limitată
Puntea
faţă/puntea spate: punte cu dublu braţ transversal cu tije de împingere şi
amortizoare reglabile cu şase setări; arcuri elicoidale H&R
Frâne: sistem hidraulic de
frânare cu circuit dublu; etriere monobloc din aliaj uşor; discuri de frână
ventilate interior în faţă şi în spate; distribuţia forţei de frânare poate fi
ajustată de conducător; supapă electromagnetică de pornire
Roţi: jante din aluminiu
forjat; 18" x 12" faţă, 18" x 13" spate
Pneuri: Hankook; faţă:
300-680-18, spate: 320-710-18
Sursa: BMW
Romania
0 comentarii