BMW s-a format şi definit prin pasiunea inginerilor săi,
performanţele şi calitatea motoarelor mărcii devenind legendară. Din acest
punct de vedere una dintre cele mai emblematice figuri care au marcat istoria
companiei este Paul Rosche, cel care mai bine de 40 de ani şi-a lăsat amprenta
pe multe dintre propulsoarele care au marcat evoluţia BMW şi care astăzi împlineşte
80 de ani.
În 1957, imediat după ce îşi obţinea diploma în inginerie, tânărul
Paul Rosche se alătura echipei de dezvoltare BMW, pe atunci coundusă de o altă
figură emblematică – Alex von Falkehnhausen. Așa cum povestește
cu umor, angajarea a venit la insistențele mamei care dorea o
carieră de inginer pentru fiul său. Printre primele lui proiecte s-a numărat şi
dezvoltarea de axe cu came pentru motoarele de curse. Aceasta a devenit
specializarea lui Rosche şi avea să-i confere şi supranumele de „Nocken-Paul”
(Paul-Axă-cu-Came), folosit şi astăzi cu un amestec de admiraţie şi afecţiune.
Primul propulsor care avea să îl consacreze, BMW M10, avea să fie produs între
1962 şi 1988 şi devenea unul dintre cele mai renumite şi importante motoare ale
mărcii. Aceasta avea să fie baza cu care în 1969 un BMW 2002 câştiga European
Touring Car Championship. Trei ani mai târziu, dezvoltat de la acelaşi M10, se
năştea BMW 2002 Turbo, primul model cu motor cu turbină al mărcii.
În 1973, Paul Rosche era numit şeful pentru dezvoltare avansată şi motoare sport. Doi ani mai târziu, Robert Lutz, şeful de vânzări BMW de la acea vreme, decidea înfinţarea BMW Motorsport GmbH. În cadrul BMW Motorsport, Paul Rosche deţine poziţia de şef de dezvoltare pentru producţie şi motoare de curse pentru BMW M1, singurul supercar al mărcii echipat cu un motor central. După acest proiect, Roshce avea să deţină poziţia de Director Tehnic. Sub coordonarea lui s-au născut motoarele care au fost inima modelelor BMW M, printre care şi cel care a propulsat prima generaţie BMW M3 şi deschidea calea către cel mai de succes toruing car din istorie pe circuit dar şi pentru o nouă experienţă de condus pe şosea.
Paul Rosche este de asemenea considerat părintele motorului turbo
care i-a asigurat lui Neslon Piquet titlul piloţilor în Formula 1 în
1983. BMW luase hotărârea de a se implica în Formula 1 la începutul anilor ’80,
ca urmare a determinării lui Rosche. Echipa lui crease cel mai puternic
argument în această direcţie: un motor de 4 cilindri şi 1,5 litri cu potenţial
de Campion Mondial. Puterea iniţială de 800 CP era asigurată cu un design cu 16
valveturbină şi, în premieră în Formula 1, managementul digital al motorului.
Până în 1987 propulsorul turbo realiza 9 victorii în Marele Circ şi demonstra
un potenţial remarcabil. Întrebat de puterea maximă, Paul Rosche avea să
răspundă în stilul său unic: „Trebuie să fie peste 1400 CP; nu ştim exact
pentru că dinamomentrul nu poate merge dincolo de 1280 CP.”
De-a lungul anilor, motoarele lui Paul Rosche aveau să aducă multe
victorii pentru BMW: peste 150, precum şi 6 titluri, în Campionatul European
Formula 2, mai multe titluri în Campionatul European de Turisme, dar şi în
Cursa de 24h de la LeMans. Semnătura lui Paul Rosche avea să o poarte şi
motorul pe care BMW l-a dezvoltat pentru McLaren F1.
Chiar dacă s-a pensionat cu 15 ani în urmă, Paul Rosche este şi
acum menţionat cu reverenţă de către inginerii BMW. În continuare expresia „Şi
lui Paul Rosche o să îi placă” este cea mai mare apreciere pentru sportivitatea
unui motor. Inginerul care a marcat atât de puternic evoluţia mărcii şi a avut
o contribuţie atât de importantă în crearea performanţelor sportive ale mărcii
împlineşte astăzi 80 de ani şi BMW îi felicită și
îi mulţumeşte: La mulți ani!
Sursa: BMW Romania
0 comentarii