BMW M
prezintă cel mai puternic BMW M5 din istoria modelului pentru a sărbători a
30-a aniversare a sedanului de înaltă performanţă.
Pentru a marca a 30-a aniversare BMW M5 - fondatorul segmentului
sedanurilor business de înaltă performanţă -, BMW lansează o ediţie specială
exclusivă a actualului model. BMW M5 "30 Jahre M5" (30 de ani M5) va
fi produs într-o serie limitată de 300 de unităţi şi se distinge prin
performanţe crescute. Cu o putere maximă de 441 kW/600 CP şi un vârf al
cuplului de 700 Nm, noul model special (consum mediu mixt: 9,9 l/100 km; emisii
CO2 mixte: 231 g/km) este nu numai cel mai puternic BMW M5 ieşit vreodată din producţia
de serie sub tutela BMW M GmbH, ci şi cel mai puternic automobil din istoria
mărcii. "30 Jahre M5" sprintează de la 0 la 100 km/h în doar 3,9
secunde. Datorită aspectului exclusivist, inspirat de BMW Individual, şi
numeroaselor detalii de echipare pentru îmbunătăţirea dinamicii şi a
confortului, această ediţie specială se transformă într-un deziderat pentru
orice colecţionar. Noul model poate fi comandat şi în România pentru un preţ de
113 418 Euro fără TVA.
Sub capota BMW M5 "30 Jahre M5" se află un motor V8 de
4,4 litri, cu tehnologie M TwinPower Turbo, a cărui putere maximă - 441 kW/600
CP - o depăşeşte pe cea a modelului standard cu 29 kW/40 CP. Acest plus de
putere a fost atins prin modificări bine calculate ale gestiunii motorului şi o
creştere a presiunii de încărcare. Fundamentul acestor îmbunătăţiri a fost
reprezentat de pachetul Competition. Conceput pentru a creşte semnificativ
caracteristicile de manevrabilitate ale BMW M5, pachetul poate fi comandat
opţional pentru modelul de bază şi face parte din echiparea standard a acestei
ediţii speciale. Pachetul Competition cuprinde modificări printre care se
numără reglajul revizuit al şasiului, cu arcuri şi amortizoare mai ferme, şi o
scădere a gărzii la sol cu 10 milimetri. Pe lângă acestea, diferenţialul M
activ din raportul final beneficiază de propria unitate de control pentru
îmbunătăţirea suplimentară a tracţiunii. Pe de altă parte, direcţia cu funcţia
M Servotronic are o gestiune mai directă. Iar modul M Dynamic al sistemului DSC
(Dynamic Stability Control / control dinamic al stabilităţii) este orientat mai
mult pe furnizarea unei manevrabilităţi sportive.
Datorită potenţialului dinamic singular generat de aceste măsuri
de îmbunătăţire a performanţelor, modelul special se transformă într-o
propunere pentru distracţie, lucru evidenţiat suplimentar de timpul necesar
pentru sprintul 0-100 km/h: 3,9 secunde.
Elemente de design pentru BMW M5 "30 Jahre M5"
În conformitate cu momentul aniversar care a inspirat crearea sa,
ediţia specială a modelului a beneficiat de tratament BMW Individual. În
consecinţă, automobilul beneficiază de un look mai dinamic comparativ cu
"fratele" său cu specificaţie standard. Pentru aceasta, meritul principal
îl are culoarea Frozen Dark Silver metalizat din portofoliul BMW Individual.
Această finisare mată şi uşor strălucitoare accentuează silueta musculoasă şi
elegantă a BMW M5. Conturul grilei radiatorului, branhiile cu marcaj "30
Jahre M5" de pe aripa faţă, inserţiile mânerelor uşilor şi ţevile duble de
eşapament sunt finisate în negru cromat, ceea ce oferă accente sportive
automobilului. Acelaşi lucru este valabil şi pentru jantele M din aliaj uşor,
de 20 de ţoli, în două culori, echipate cu anvelope mixte (faţă: 265/35 ZR 20,
spate: 295/30 ZR 20).
Interiorul BMW M5 "30 Jahre M5" este şi el orientat spre
sărbătorirea celei de-a 30-a aniversări a modelului. De exemplu, conducătorul
şi pasagerul din faţă vor fi întâmpinaţi de inscripţia "30 Jahre M5"
aflată pe pragurile uşilor faţă, în timp ce o plăcuţă pe care sunt înscrise
"30 Jahre M5" şi "1/300" - cea din urmă face referire la
seria limitată la 300 de unităţi a modelului - este integrată în banda
decorativă Aluminium Trace de pe partea dreaptă a cockpitului. Logo-ul "30
Jahre M5" este brodat pe spătarul tuturor celor patru scaune ale
sedanului.
La ediţia specială "30 Jahre M5", atât conducătorul, cât
şi pasagerul din faţă beneficiază de scaune M multifuncţionale, a căror
varietate de reglaje electrice oferă un nivel ireproşabil de ergonomie şi
confort. Combinaţia de Alcantara şi piele - de culoare neagră - contribuie la
asigurarea unui confort excelent al scaunelor şi la o ambianţă rafinată a
interiorului, aşa cum fac şi decoraţiunile Alcantara Anthracite de pe consola
centrală şi panourile uşilor. Volanul sport M este şi el îmbrăcat în Alcantara
Anthracite. Printre alte puncte de atracţie din echiparea ediţiei speciale
"30 Jahre M5" se numără sistemul de sonorizare high-end surround cu
16 difuzoare. Clienţii pot opta între versiunea Harman Kardon, cu o putere de
600 watt, şi sistemul Bang & Olufsen de 1.200 watt.
Prin impactul vizual, echipare şi performanţe, ediţia specială
"30 Jahre M5" înseamnă mai mult decât o versiune aniversară elegantă
a sedanului de înaltă performanţă ce a pus bazele segmentului - reprezintă un
nou punct de reper al unei istorii de succes. Iar povestea care a început în
1984, la BMW Motorsport GmbH în München, continuă să accelereze şi în prezent
pulsul fanilor din lumea întreagă.
Istoria BMW M5
1984: modelul supersport BMW M1 asistă la naşterea unei legende.
1984: modelul supersport BMW M1 asistă la naşterea unei legende.
Când inginerii de la BMW Motorsport GmbH au început să lucreze la
dezvoltarea BMW M5 în 1984, gândurile lor erau îndreptate spre tehnologia
sistemului de propulsie de la supersportiva BMW M1, construită între 1978 şi
1981. Motorul de la M1 - de 3,5 litri, cu şase cilindri dispuşi în linie - era
deja utilizat la BMW M635 CSi, model a cărui premieră mondială fusese la
Salonul Auto de la Frankfurt din 1983. Datorită arhitecturii pe care o
cunoaştem drept dublu ax cu came şi celor şase fluturi individuali de
acceleraţie, puterea motorului cu patru supape per cilindru a crescut la 210
kW/286 CP - nouă cai-putere suplimentar faţă de BMW M1. BMW Seria 6 Coupé şi
Seria 5 Sedan aveau platformă comună, ceea ce le permitea inginerilor BMW
Motorsport GmbH să transfere puternicul propulsor cu patru supape în modelul
BMW din clasa executive. Teoria s-a transformat în realitate în momentul în
care s-a demarat activitatea la proiectul BMW M5.
Lansarea noului automobil în vara anului 1985 a însemnat crearea
unei noi nişe de piaţă: segmentul sedanurilor de înaltă performanţă. Deloc
surprinzător, BMW M5 a depăşit BMW M535i - disponibil cu 160 kW/218 CP, 141
kW/192 CP (cu pregătire pentru convertor catalitic) sau 136 kW/185 CP (echipat
cu convertor catalitic) şi lansat cu doar câteva înainte - ca cel mai
puternic membru al gamei Seria 5. Surprinzător, BMW M5 a fost o imagine a
discreţiei alături de M535i, care etala spoilere generoase ca dimensiuni şi o
serie de alte apendice aerodinamice. Doar combinaţia de pneuri/jante mari,
scăderea uşoară a gărzii la sol şi ecusonul discret de pe grila radiatorului şi
capota portbagajului îl diferenţiau de omonimul său de serie.
În momentul în care conducătorul pornea motorul, BMW M5 dovedea
care îi este potenţialul: timpul de 6,5 secunde necesar pentru sprintul 0-100
km/h şi viteza maximă de 245 km/h erau valori de neimaginat la acea vreme.
Suspensia sport, diferenţialul blocant al punţii spate şi frânele cu discuri
mari şi puternice pe fiecare roată aveau misiunea de a gestiona potenţialul
dinamic îmbunătăţit al automobilului. La toate acestea se adăugau pneurile
Michelin TRX în format 220/55 VR 390, a căror construcţie contribuia la
menţinerea carcasei anvelopei pe jantă în cazul unei pierderi a presiunii. Din
acest motiv, această tehnologie TRX poate fi considerată un precursor al
anvelopelor run-flat din prezent.
Peste 2.200 de unităţi ale primei generaţii BMW M5 au părăsit
halele BMW Motorsport GmbH din München atunci când producţia a fost oprită spre
finalul anului 1987.
A doua generaţie în două variante de putere, acum disponibil şi ca
versiune Touring
A doua generaţie BMW M5, dezvăluită în august 1988, a reprezentat
continuarea perfectă a primului capitol de mare succes din istoria modelului.
Noul model dezvolta 232 kW/315 CP din motorul cu şase cilindri - dezvoltat
suplimentar -, a cărui capacitate a fost mărită cu 80 cmc (la 3.535 cmc) şi
care acum includea tratare a gazelor de eşapament printr-un convertor
catalitic. Prin urmare, sprintul de la 0 la 100 km/h se realiza în doar 6,3
secunde, în timp ce viteza maximă (limitată) era de 250 km/h.
Când a fost vorba de stil, nava-amiral a gamei Seria 5 a continuat
tema discreţiei. Logo-urile "M5" din faţă şi din spate, evacuările
mai mari şi garda la sol redusă cu 20 de milimetri erau singurele semne
exterioare că era vorba de "über Seria 5". Pe lângă acestea, jantele
de 17 ţoli figurau în echiparea standard - pentru prima dată la un model BMW.
Interiorul era cel care făcea o diferenţă mult mai clară între acest automobil
şi versiunile obişnuite Seria 5, datorită scaunelor sport din faţă şi scaunelor
individuale bine conturate din spate.
Spre sfârşitul anului 1991, moment până la care fuseseră
comercializate 8.079 de unităţi, BMW M5 a beneficiat de un upgrade al
motorului. Capacitatea a crescut la 3,8 litri, iar puterea maximă a ajuns la
250 kW/340 CP, ceea ce a permis ca sedanul să coboare sub şase secunde pe
sprintul 0-100 km/h: 5,9 secunde. Electronica motorului intervenea şi de
această dată pentru limitarea vitezei maxime la 250 km/h. O altă noutate în
arsenalul BMW M5 era suspensia M adaptivă, care se baza pe sistemul de control
electronic al amortizoarelor (Electronic Damper Control/EDC). Pentru clienţii
care doreau o agilitate şi mai mare, BMW oferea "pachetul de suspensie
Nürburgring", care consta dintr-o bară antiruliu mai mare în spate, anvelope
255/40 mai late pentru puntea spate, direcţie sport Servotronic şi, mai ales,
un reglaj sport comutabil pentru ajustarea forţei de amortizare.
Un alt tratament avea să urmeze la scurt timp când BMW Motorsport
GmbH a lansat o variantă foarte specială a modelului: BMW M5 Touring. De
asemenea un produs al măiestriei manufacturiere, tehnologia şi performanţele
acestui "break puternic" le replicau în mare pe cele ale sedanului.
În 1994, ca parte a procesului continuu de optimizare, BMW M5 a primit alte
modificări suplimentare, printre care transmisie manuală cu şase trepte şi
frâne compuse - o caracteristică aproape revoluţionară pentru acele timpuri.
Discurile multicomponente cu rulmenţi antifricţiune ar putea să se extindă
liber când se încălzesc, ceea ce le permite să evite trepidaţiile cauzate de
discurile deformate de căldură. Frânele compuse au şi avantajul unui ciclu de
viaţă mai lung şi a unei mase reduse. Între 1988 şi 1995 au fost vândute
aproximativ 12.000 de unităţi BMW M5 - inclusiv aproape 900 de versiuni Touring.
1998: Rămas bun motorului cu şase cilindri dispuşi în linie
În toamna anului 1998, după o pauză de trei ani, BMW M5 a intrat
în scenă cu cea de-a treia generaţie a modelului. De sub capotă a dispărut
motorul cu şase cilindri dispuşi în linie, care a echipat modelul anterior -
noul propulsor era un V8 de 4,9 litri, ce dezvolta 294 kW/400 CP. Cu detalii de
design precum carcasele proeminente ale oglinzilor retrovizoare şi cele două
evacuări cu ţevi duble, noul M5 a adoptat elemente provenite de la BMW M
Roadster - bazat pe Z3 -, model care fusese lansat cu trei ani înainte, şi de
la BMW M Coupé.
Pe lângă gestiunea Double-VANOS şi compensarea jocului supapei
hidraulice, printre particularităţile împrumutate de la BMW M3 de către sedanul
de înaltă performanţă a fost şi sistemul de lubrifiere cu carter cvasiuscat. O
pompă de presiune şi două pompe de aspiraţie asigurau furnizarea optimă de ulei
către motor, chiar şi când se conducea la limită. De asemenea, modelul dispunea
de un diferenţial blocant mecanic, cu blocare în proporţie de 25% pentru
tracţiune îmbunătăţită. Potenţialul dinamic disponibil era evidenţiat şi de
performanţele automobilului - sprintul 0-100 km/h în 5,3 secunde şi o viteză
maximă limitată electronic la 250 km/h. Puterea de tracţiune a motorului V8 era
şi ea impresionantă. Cuplul maxim de 500 Nm permitea ca BMW M5 să realizeze
acceleraţia în reprize (80-120 km/h, treapta a patra) în doar 4,8 secunde.
Puterea brută a motorului era stăvilită cu ajutorul discurilor de frână
compuse. După ce şi-au făcut debutul pe puntea faţă şa precedenta generaţie M5,
acestea erau disponibile acum şi pe puntea spate.
Până în primăvara anului 2003, aproximativ 20.500 de clienţi
optaseră pentru un model BMW M5 cu motor V8. A treia generaţie a sedanului
foarte performant era cel mai bine vândut M5 de până la acel moment, dar
reamintea lumii şi de statutul special şi de poziţia de lider pe care le
deţinea în segmentul pe care îl fondase.
2005: Intrarea într-o nouă dimensiune cu motorul V10
Noua încarnare a BMW M5 avea toate calităţile necesare pentru a
scrie următorul capitol din istoria tot mai spectaculoasă a modelului. Cu o
configuraţie V10 a motorului, a patra generaţie BMW M5 a stabilit un nou reper
pentru tehnologia sistemului de propulsie în segmentul sedanurilor de înaltă
performanţă. Cu o capacitate de 5,0 litri, o putere de 507 CP şi un cuplu maxim
de 520 Nm, M5 era cel mai puternic automobil de serie din întregul portofoliu
de modele BMW. Puterea specifică de 100 CP/litru însemna că motorul ar fi putut
fi folosit şi în competiţii. Aprecierea de care s-a bucurat motorul BMW M5 la
nivel mondial a fost evidenţiată şi de cele două victorii consecutive în
prestigioasa competiţie "Engine of the Year Awards" (2005 şi 2006).
Era pentru prima dată în istoria premiilor când acelaşi motor a câştigat, doi
ani la rând, locul întâi în clasamentul general. Iar reuşita a fost completată
de V10 cu succesele reuşite în 2007 şi 2008 la categoria "peste 4,0
litri".
Motorul cu 10 cilindri era combinat standard cu transmisia M
secvenţială cu şapte trepte, astfel că a patra generaţie M5 era propulsată de
la 0 la 100 km/h în doar 4,7 secunde. Vitezometrul depăşea plafonul de 200 km/h
în 15 secunde şi se oprea la 250 km/h când intervenea electronica. O apăsare
rapidă a butonului Power de pe consola centrală era necesară pentru a se
dezvolta întreaga putere a motorului, pentru că electronica oferea, într-o
setare axată pe confort, doar 400 CP la pornirea propulsorului.
În 2007, gama M5 a fost încă o dată extinsă pentru a face loc şi
unei variante break. În ciuda unei mase mai mari cu 100 kg, BMW M5 Touring a
reuşit să obţină performanţe dinamice asemănătoare variantei Sedan, sprintul
0-100 km/h fiind realizat în 4,8 secunde.
Până în vara anului 2010, BMW a vândut 20.548 de unităţi din cea
de-a patra generaţie BMW M5, 1.025 dintre acestea fiind versiuni Touring.
Aceasta înseamnă că modelul cu motor V10 a depăşit vânzările înregistrate de
predecesorul său.
Revenirea motorului V8 pentru a cincea generaţie
Actualul BMW M5, lansat în 2011, este disponibil doar în versiune
Sedan şi are din nou un motor V8 care furnizează puterea cu ajutorul
tehnologiei M TwinPower Turbo, astfel că se dezvoltă 412 kW/560 CP la o
capacitate de 4,4 litri. Combinat cu o transmisie M cu dublu ambreiaj cu şapte trepte,
diferenţial M activ pe puntea spate şi tehnologie a suspensiei specifică
modelului - adaptată cu precizie pentru caracteristicile de performanţă ale
automobilului -, motorul capabil să urce în turaţii furnizează performanţe
dinamice remarcabile.
După cea mai recentă serie de îmbunătăţiri aduse modelului în vara
anului 2013, clienţii au posibilitatea de a accentua caracteristicile de
performanţă ale M5 prin comandarea pachetului Competition opţional. Acesta
aduce diferite modificări şasiului şi sistemului de propulsie, dar şi un plus
de putere motorului V8 - totalul ajunge la 423 kW/575 CP. Sprintul de la 0 la
100 km/h se realizează în 4,3 secunde - faţă de 4,4 secunde. Totodată, viteza
maximă - limitată electronic la 250 km/h cu pachetul Competition - poate fi
crescută la 305 km/dacă se comandă pachetul opţional M Driver. Mai mult, din
martie 2013, clienţii pot comanda opţional şi frânele ceramice M Carbon, mai
robuste şi mai eficiente.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii