Cu 75 de ani în urmă, pe 21 mai 1939, Petre Cristea şi al său BMW
328 se impuneau în cursa Eifelrennen, pe Nürburgring. Era o victorie
spectaculoasă, fiind realizată în faţa echipei oficiale BMW pe unul din cele
mai dificile şi mai faimose circuite din lume, într-o cursă deosebit de
prestigioasă – Marele Premiu al Germaniei. În plus, pilotul român realiza şi un
record de circuit, cu o viteză de 115 km/h. Era doar una dintr-un şir
impresionat de victorii, în marea majoritate realizate cu un BMW 328.
Duminică, 21 mai 1939. Circuitul Nürburing (22,81 km), cel mai
lung si dificil circuit din lume prin complexitatea virajelor și
variațiile de relief. International Eifelrennen, etapa a doua a
campionatului german, programa curse de motociclete și
automobile clasele Sport (sub 1500 cm și sub 2000 cm) şi Competiție.
Clasa Sport sub 2000 cmc era practic confiscată de BMW 328, toți
participanții folosind o versiune a acestui model. Cursa presupunea
parcurgerea a 6 tururi de circuit totalizând 136,86 km. 17 concurenți
și-au anunțat prezența,
dar numai 10 au luat startul. Dintre aceștia doar 5 au reușit
să termine cursa care avea să fie câștigată de un român: Petre
Cristea. În cursa clasei Competiție (10 tururi) Hermann
Lang (Mercedes W154) îl învingea pe Tazzio Nuvolari (Auto Union Type D) cu
peste 11 secunde. Cristea era cu o victorie importantă pe scena internațională
alături de cei mai mari piloți ai vremii și
se impunea împotriva echipelor de uzină.
Extrem de modest, Cristea mărturisea la începutul anilor ’90,
rememorând celebra cursă, faptul că cei care se ocupau de paza circuitului, cu
puțin înainte de startul cursei, nu vroiau să-i permită accesul în
zona boxelor, văzându-l îmbrăcat în haine de stradă. Celebra sa bască înlocuia
căștile nelipsite din echipamentul adversarilor, purtarea acestora
nefiind obligatorie la acea vreme. Cum Cristea nu obișnuia
sa poarte nici combinezon, brasarda care purta inscripția
“Fahrer - Eifelrennen 1939” a fost cea care l-a scos pe pilotul român din
încurcătură. Puțini ştiu că mașina
cu care a concurat Cristea aparținea prietenului său,
inginer Petru Iscu. Iscu își cumpărase în ianuarie 1938
prin firma bucureșteană Tracta (importatorul
BMW în România în perioada interbelică) un BMW 328 nou. El nu numai că pune la
dispoziția lui Cristea mașina, dar acceptă și
ca aceasta să fie radical modificată pentru performanțe
mai bune. Caroseria originală este înlocuită cu una realizată de aluminiu, cel
mai probabil la fabrica de avioane SET din București. Aripile față
sunt înlocuite cu unele minimaliste. Se renunță la parbriz și
sistemul de decapotare, inutile în competiții. Aripile spate sunt
„închise” prin aplicarea unor capace. Cristea sosește
pe circuitul Nürburing însoțit de Petre Iscu. Mașina
este transportată pe o platformă construită după proiectul lui Cristea. Față
de alte curse ulterioare unde Cristea s-a deplasat pe roți
cu automobilul cu care concura pierzând și din cauza oboselii
acumulate, la Nürburing pregătirea cursei s-a făcut în mod profesionist.
Cristea este înscris pe poziția a 11-a listei de start și
îi este repartizată boxa cu numărul 17. Avea să realizeze cel mai bun timp în
calificări urmând a lua startul de pe prima grilă.
Cum s-a desfășurat cursa
În 1989, la o jumătate de secol de la marea sa victorie de la
Nürburing, Petre Cristea destăinuia cititorilor Almanahului Autoturism
cum a câștigat celebra cursă:„(...) Circuitul Nürburing (bucla
mare) măsura atunci 22 de km, având 173 de viraje de toate felurile. În cele
trei zile de antrenament am înregistrat cei mai buni timpi (cu cronometraje
oficiale electrice). Frumuseţea era că toţi concurenţii la categoria 2000 cmc
(circa 20) erau numai cu maşini BMW tip 328. La plecarea în cursă, maşina cu
cel mai bun timp la antrenamente era plasată lângă capătul din dreapta al
liniei de start, având în stânga pe cei cu timpii 2,3 şi 4.Numai că primul
viraj, plasat la circa 150 m de la linia de start, era o curbă rapidă la
stânga. Aşa că, în mod automat, după acest viraj m-am pomenit pe locul 5! De
ce? Foarte simplu: toţi cei din stânga mea s-au aflat automat pe coarda
virajului! Ba încă s-a băgat printre ei şi cel din extrema stângă a celui de-al
doilea rând de concurenţi...
Bineînţeles că această situaţie nu m-a avantajat deloc, deşi era o
secvenţă naturală şi chiar o combinaţie inteligentă, sporind interesul
spectacolului, obligând pe cel mai bun la antrenamente să se lupte ca să-i
întreacă pe ceilalţi, dacă putea, chiar după primul viraj al cursei. Din
fericire, nu a trebuit să mă "obosesc" prea mult; după vreo 11 km,
adică pe la jumătatea primului tur, ajunsesem deja în fruntea coloanei.
Cel mai mult de furcă am avut cu amicul meu Huschke von Hanstein,
care până la urmă a avut nenorocul să rupă o supapă, fiind silit să abandoneze.
Mai departe m-am „plimbat”, dar privind atent oglinda retrovizoare: când
observam că dr.Werneek (cu o maşină ceva mai uşoară decât a mea) se apropia la
mai puţin de 20 m, trăgeam mai tare, până nu-l mai vedeam. Şi.... distracţia
asta a durat până la linia de sosire, după ce stabilisem un nou record al
Circuitului de la Nürburing (viteză medie – 115 km/h).
Record a rămas valabil până în anul 1953, când a fost depăşit de
către Stiriling Moss. Recordul constă în faptul că am fost unicul pilot din
lume care, concurând prima oară pe Nürburing , a câştigat cursa. Şi acest
record a rezistat până în 1970, când Jackie Stewart, fost campion mondial de
Formula 1, a învins, de asemenea, pe Nürburing chiar de la primul
„şut”.Aşa că, deşi nu mai sunt unicul, totuşi mă aflu într-o companie care mă
onorează. (...)”
Petre G. Cristea - Palmares în competiţii
În perioada 1931-1950 Petre G. Cristea a participat la 80 de
competiții automobilistice, urcând de 55 de ori pe podium, în 45 de curse
naționale și 35 internaționale.
Cea mai prolifică perioadă a fost alături de BMW 328 cu care împarte o
performanţă specială pe Nürburing, atât Cristea cât şi BMW 328 au obţinut
victoria la cursa de debut pe acest circuit.
Trebuie menţionată însă şi o altă performanţă remarcabilă a
pilotului român: victoria din 1936 în Raliul Monte Carlo cu un Ford V8 Special,
prima victorie în acestă competiţie opţinută de marca americană.
Cristea şi BMW 328, un destin comun
BMW începea producția de automobile în 1928
cu automobilul BMW 3/15 PS, fabricat sub licență Austin. După numai 13
ani era prezentat deja BMW 328, unul dintre cele mai legendare modele ale
mărcii și cel care avea să confirme imaginea BMW de producător de
automobile sportive.Prima participare într-o competiţie avea să fie în 1936,
chiar pe celebrul Nürburgring. Un model BMW 328 pilotat de Ernst Hene avea să
câştige cursa şi să demonstreze potenţialul sportiv al acestui model.
O mare parte din primele 100 de automobile produse a fost livrată
către piloți din întreaga lume. Victoria lui Ernst Hene din 1936 în prima
cursă disputată pe circuitul Nürburing a fost categorică, așa
că majoritatea piloților doreau să utilizeze
acest model. Efectul nu s-a lăsat mult așteptat, în 1937 BMW 328
repurta peste 100 de victorii. Produs în 464 de exemplare în perioada
1936-1940, modelul a fost utilizat și de piloții
români precum Petre Cristea, Marin Dumitrescu, Alexe de Vassal, Vintilă Frumușanu,
Alexandru Papană, Nadler, Ion Bolony, Valentin Tânțăreanu
și Alexandru Uță. BMW 328 a rămas unul
dintre cele mai emblematice modele ale mărcii. La sfârșitul
anilor ’60, unul dintre primele studii de marketing comandate de BMW arăta că și
la peste 20 de ani de la debutul BMW 328, imaginea sportivă a mărcii se baza în
continuare foarte puternic pe acest model.Petre G. Cristea
(31.01.1909-6.07.1995) a fost fără îndoială cel mai mare pilot român al tuturor
timpurilor. Cu excepția victoriei din 1936 din
Raliul Monte Carlo, unde Cristea aducea prima victorie pentru Ford din istorie
în cursa monegască, cele mai prestigioase rezultate în competițiile
internaționale au fost obținute la volanul BMW-ului
328. Petre Cristea și BMW-ul 328 au avut un
destin comun, având neșansa ca perioada lor de
glorie să fie curmată brusc de izbucnirea celui de-al doilea Război Mondial.
Remarcabil este faptul că Petre Cristea se impunea deja la prima
participare internațională cu BMW 328 – Marele
Premiu al Portugaliei (victorie de clasă şi locul doi în clasamentul general).
Se spunea la acea vreme că BMW intenționa sa-l coopteze pe
Cristea în echipa sa oficială. Pe 1 septembrie 1940, Carol al II-lea, din dorința
de a arăta lumii că România nu e îngrijorată de izbucnirea războiului, propune
Automobil Club Regal Român organizarea Marelui Premiu al Orașului
Brașov. Dorința de revanşă a celor de la
BMW era mare, fuseseră învinși la ei acasă de Cristea,
așa ca își trimit echipa oficială
la Brașov, cu cele două 328-uri roadster-uri care participaseră la Mille
Miglia. După ziua de antrenament competiția de la Brașov
este anulată din cauza extinderii războiului. Cursele se reiau în România în
1947. Bătrânele BMW-uri 328 țin în continuare în
România capul de afiș, cârpite în lipsa
pieselor originale. La începutul anilor ’50 automobilismul românesc intră in
hibernare. În 1965 se reiau cursele automobilistice în România, în mod
surprinzător un BMW 328 participând la Raliului București.
Un echipaj bulgar avea să repete isprava la reluarea Raliului Balkanic în 1967.
Cu un motor puternic și o manevrabilitate
remarcabilă 328-ul continua să fascineze noile generații
de piloți. Astăzi BMW 328 este o piesă extrem de rară și
apreciată de colecționari.
În cariera sa, Petre Cristea a câștigat 8 competiții
importante pilotând un BMW 328. La muzeul BMW din München, în spațiul
dedicat BMW 328, victoriile lui Cristea sunt prezentate la loc de cinste,
alături de celalte perfromanţe importante ale modelului BMW 328.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii