ŠKODA 180 RS/200 RS: modelele originare RS au fost consacrate
în 1974 şi au marcat în anii 1970 și 1980 o importantă eră de succes în
motorsport a mărcii ŠKODA.
Legendarul ‘Porsche al Estului’: ŠKODA 130 RS.
Noua eră: de la prima generație ŠKODA Octavia RS (2000), la cea mai rapidă
ŠKODA Octavia din toate timpurile (2013).
RS: conform
istoricilor mărcii, pasionații ŠKODA asociază aceste inițiale, care înseamnă Rally Sport, cu automobilele
foarte sportive, stilate și dinamice. Povestea ŠKODA RS a început în 1974, cu mașinile
de curse ŠKODA 180 RS și ŠKODA 200 RS. Legendara ŠKODA 130 RS din anii 1970 și
1980 a fost una dintre cele mai de succes mașini
sport din acea perioadă. Producătorul de automobile din Republica Cehă a lansat
ŠKODA Octavia RS drept primul model RS din noua eră, în 2000. Apoi a venit
ŠKODA Fabia RS în 2003. Noua ŠKODA Octavia RS a devenit, în anul care a trecut,
actualul star al piloților de ŠKODA RS – este cea mai rapidă și mai
puternică Octavia din toate timpurile.
“Modelele noastre RS sunt mașinile sport
puternice ale mărcii ŠKODA,” declară Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO ŠKODA.
“Iar acest lucru este la fel de adevărat astăzi, cum era și acum 40 de ani. Inițialele RS denotă succesul ŠKODA în motorsport, precum
și performanțele ridicate și pasiunea pentru anumite modele din producția de serie. Acestea sunt o expresie a
extraordinarei noastre tradiții în motorsport,” mai
declară Vahland.
ŠKODA a utilizat pentru prima dată în 1974 abrevierea RS pentru a denumi un
model. Automobilele de curse ŠKODA 180 RS și 200 RS sunt considerate a fi mașinile RS originare. Motivul dezvoltării lor a
fost dorința de a concura în
clasele prestigioase și de volum mai mare
ale curselor auto, precum și dorința de a aduce pe pistele de curse mărci care aveau
succes la vânzări la nivel internațional.
După o pregătire de numai o jumătate de an, în primăvara anului 1974,
ŠKODA lansa trei modele supersport (un 180 RS și două 200 RS), care concurau pentru prima dată
într-o competiție oficială de
motorsport în luna iunie a aceluiași an, cunoscute
apoi drept ŠKODA Rally. “Modelele ŠKODA 180 RS și 200 RS reprezentau intrarea mărcii în raliurile
de înaltă clasă,” spune Michal Velebný, Restoration Workshop Manager la Muzeul
ŠKODA.
Capota acestei mingi de foc ascundea un motor de doi litri și 120 kW (163 CP), cu un arbore cu came în cap. Viteza
maximă a modelului ŠKODA 200 RS era de 210 km/h. Mașina impresiona prin accelerația sa și viteza sa maximă, dar şi prin manevrabilitatea extraordinară,
care era favorizată de puntea spate cu braț mobil. Transmisia provenea de la Porsche.
ŠKODA
130 RS – se naște o legendă a curselor
Experiențele pozitive cu
modelul 200 RS i-au făcut pe cei care dețineau funcții de decizie să construiască repede un automobil
destinat curselor generale de motorsport. Doar un an mai târziu, ŠKODA 130 RS pășea în lumina reflectoarelor curselor internaționale, gata pentru sezonul 1975. Acesta era
începutul a șase ani minunați de curse auto.
ŠKODA 130 RS a devenit una dintre cele mai de succes mașini din timpul său și a fost un concurent puternic în raliuri și curse până la începutul anilor 1980. Mulți fani ai motorsport-ului cunosc modelul 130 RS și se referă la el cu denumirea ‘Porsche din Est’.
Succesul modelului 130 RS a profilat până în ziua de astăzi reputația extraordinară a mărcii ŠKODA în motorsport.
130 RS și-a sărbătorit cele
mai mari triumfuri cu o dublă victorie la Raliul Monte Carlo din 1977, la clasa
de cilindree de peste 1.300 cm3 și cu o victorie la ediția din 1981 a Campionatului European de Turisme. Modelul
a obținut multe victorii și în cele mai importante competiții din Republica Cehă, precum Barum Rally,
Bohemia Rally sau Sumava Rally.
Mașina de curse cu
tracțiune spate era propulsată de un motor de 1,3
litri, 103 kW (140 CP), cu patru cilindri. Configurația de curse a avut succes printre altele datorită
carburatoarelor Weber care erau responsabile pentru amestecul carburant/aer, o
chiulasă cu opt supape și a sistemului de
lubrifiere cu carter uscat. Automobilul de curse de aproape patru metri lungime
avea o lățime de 1,72 metri și doar 1,34 metri înălțime și atingea o viteză
maximă de 220 km/h.
Când producția modelului 130 RS
s-a încheiat în anul 1981, era RS de la ŠKODA a fost întreruptă pentru aproape
20 de ani.
RS intră
în producția de serie – ŠKODA Octavia RS (2000-2005)
La trecerea dintre milenii, ŠKODA oferea din nou un semnal clar în ceea
ce privește producția de automobile sport, cu o referință clară la era RS. În 2000, producătorul lansa ŠKODA
Octavia RS. Cu patru ani înainte de acest eveniment, noua Octavia își sărbătorise debutul – era primul model al
mărcii care fusese dezvoltat de la zero după căderea Cortinei de Fier și de la asocierea dintre Volkswagen și producătorul din Republica Cehă. Acum, noul
best-seller de la ŠKODA era primul care primea propria versiune RS ca model de
producție de serie – un
alt omagiu adus tradiției modelului ŠKODA
180/200 RS și în special
succesului modelului ŠKODA 130 RS. Noul model din era RS a dovedit că a
exercitat o atracție imediată asupra
clienților. Un motor mai puternic, manevrabilitate
excelentă și sportivitate, combinate
cu toate avantajele unui automobil compact pentru familie – o combinație irezistibilă.
Automobilul avea un motor turbo de 1,8 litri, cu patru cilindri, care
dezvolta 132 kW (180 CP). Transmisia era una manuală, cu cinci trepte de viteză.
Octavia RS accelera de la 0 la 100 km/h, în 7,9 secunde; iar viteza maximă era
de 235 km/h. Prima generație Octavia RS a
fost produsă între 2000 și 2005.
În 2001, o versiune specială Octavia RS a atras multă atenție. Cu ocazia celebrării primului centenar al
ŠKODA Motorsport, marca a lansat o ediție limitată de 100 de exemplare a modelului ŠKODA
Octavia RS WRC Edition.
Pornind de la mașina de raliu ŠKODA
Octavia WRC, care concura în Campionatul Mondial de Raliu (WRC) încă din 1998,
ŠKODA a dotat Octavia RS WRC cu anumite caracteristici de design sport. Printre
acestea se numărau jantele din aliaj de 17 inch și farurile cu xenon. Automobilul dispunea și de ESC în dotarea standard.
Prima
generație ŠKODA Fabia RS (2003-2007)
În 2003, producătorul și-a extins gama RS cu
un al doilea model și a dat undă verde
automobilului sport de dimensiuni mici, ŠKODA Fabia RS.
Primul model hatchback sport al mărcii era propulsat de un motor turbo
diesel de 1,9 litri de 96 kW (130 CP) și avea o transmisie cu șase trepte de viteză. Automobilul accelera între
0 și 100 km/h în 9,6 secunde și era capabil de o viteză maximă de 204 km/h. Prima
generație ŠKODA Fabia RS a
ieșit de pe linia de producție între 2003 și 2007.
A
doua generație ŠKODA Octavia RS (2005-2013)
O nouă ŠKODA Octavia RS a urmat în 2005, cu a doua generație ŠKODA Octavia. Acest automobil sport a fost
fabricat până în 2013. În plus față de limuzină, versiunea
RS era disponibilă și pentru ŠKODA
Octavia Combi.
Adiţional, ŠKODA a dotat ŠKODA Octavia RS cu două versiuni de motorizare.
Clientul putea alege între un motor turbo, pe benzină, de doi litri și 147 kW (200 CP) și un turbo diesel de doi litri, care furniza 125
kW (170 CP). Ambele motoare puteau fi cuplate la o transmisie manuală cu șase trepte de viteză sau, pentru prima dată, la o
transmisie automată DSG cu șase trepte.
A doua generație ŠKODA Octavia RS
impresiona din nou prin accelerația semnificativ
îmbunătățită și viteza maximă. Motorul pe benzină oferea un
timp de accelerație de la 0 la 100
km/h de numai 7,2 secunde (până atunci fusese de 7,9 secunde), iar automobilul atingea
o viteză maximă de 240 km/h.
A
doua generație ŠKODA Fabia RS (din 2010)
La Salonul Auto de la Geneva din 2010, ŠKODA lansa noua generație ŠKODA Fabia RS. De atunci, acest automobil
compact sport a devenit disponibil în versiunile hatchback și Combi.
Un automobil mic cu un motor puternic: Fabia dispune în dotarea standard
de o transmisie automată DSG, cu șapte trepte de
viteză. Motorul pe benzină 1.4 TSI cu dublă supraalimentare, care produce 132
kW (180 CP) accelerează mașina de la 0 la 100
km/h în doar 7,3 secunde. Viteza maximă este de 224 km/h.
Actuala
generație ŠKODA Octavia RS: Cea mai rapidă Octavia din producția de
serie
A treia generație ŠKODA Octavia RS
continuă să stabilească noi standarde între mașinile modificate pentru a permite un stil de
condus sportiv. Clienții pot alege dintre
versiunile liftback sau Combi, în combinație cu un motor pe benzină 2.0 TSI foarte avansat,
care produce 162 kW sau un diesel supraalimentat 2.0 TDI (135kW), care
utilizează tehnologii de ultimă oră pentru a atinge combinația perfectă între consumul eficient de carburant și nivelul de dinamică pe șosea. Versiunea pe benzină a modelului ŠKODA
Octavia RS atinge o viteză maximă de 248 km/h, ceea ce-i conferă pe bună
dreptate titlul de cel mai rapid model din toate timpurile produs în serie din
gama ŠKODA Octavia.
Sursa: Patricia
Zegreanu, Marketing & Communication Manager Skoda
0 comentarii