Aproximativ 260 de fani şi 120 de automobile s-au reunit
la München şi Dingolfing pentru o întâlnire internaţională organizată de BMW
Group pentru a sărbători aniversarea acestui coupé exclusivist de lux.
La lansarea sa pe piaţă era un model de avangardă şi îşi
păstrează strălucirea atemporală chiar şi în prezent, chiar dacă au trecut 25
de ani de când BMW Seria 8 a avut premiera mondială. Comunitatea internaţională
a fanilor modelului s-a reunit week-endul trecut în Bavaria pentru a sărbători,
iar evenimentele au inclus o paradă spectaculoasă cu 120 de automobile la
sediul BMW Group prin care pasionaţii au evidenţiat dragostea comună pentru
acest coupé exclusivist al mărcii.
Evenimentul a fost un efort comun realizat de cluburile
BMW Seria 8 8er.org (comunitatea internaţională Seria 8) şi ClubE31 Worldwide
Owners Group e.V., cu susţinerea biroului internaţional BMW Club. 260 de
participanţi din 20 de ţări au început programul cu un tur al uzinei BMW din
Dingolfing, unde, între 1989 şi 1999, a fost produs BMW Seria 8. Al doilea
punct de atracţie al week-endului a fost reunirea membrilor clubului şi a
automobilelor la Muzeul BMW şi la sediul central BMW - celebra clădire
"Patru Cilindri" - din München pentru o fotografie de grup. Modelele
BMW Seria 8 aliniate în formaţie după nuanţele culorilor au creat o imagine
impresionantă - şi au reprezentat o atracţie suplimentară pentru vizitatorii
Muzeului BMW şi BMW Welt.
ClubE31 Worldwide Owners Group e.V. reuneşte peste 2000
de proprietari şi fani ai BMW Seria 8 din lumea întreagă. Activităţile clubului
includ reuniuni regulate la nivel naţional şi internaţional. Aici, membrii pot
găsi asistenţă în procurarea pieselor de schimb şi experienţă care să-i ajute
în întreţinerea şi îngrijirea automobilelor. Întâlnirile de la Dingolfing şi
München au atras pasionaţi din SUA, Islanda şi Noua Zeelandă, care s-au numărat
printre ţările participante. Totodată, reprezentanţii a două cluburi din Spania
au decis să realizeze o călătorie cu totul specială pentru a sărbători
aniversarea BMW Seria 8, conducând peste 1800 de kilometri, respectiv aproape
2500 de kilometri până la evenimentul din Bavaria.
BMW Seria 8 s-a evidenţiat ca un model de referinţă în
istoria coupé-urilor BMW care datează încă din anii '30. Cu un design curat,
automobilul cu numele de cod "E31" a lansat o provocare celor mai
elegante coupé-uri sport din lume printr-un concept caracterizat de eleganţă,
atribute de performanţă impresionante, o varietate de inovaţii şi
exclusivitate. BMW 850i, prezentat la Salonul Auto de la Frankfurt din 1989, a
reprezentat o demonstraţie a experienţei în dezvoltare pe care o deţinea
constructorul auto din München, dezvăluind nu doar noul limbaj de design
revoluţionar, ci şi o serie inegalabilă de detalii tehnologice care îşi făceau
debutul în industria auto. Designul caroseriei cu formă de pană era evidenţiat,
în principal, de capota lungă în coborâre (care ascundea farurile
retractabile), liniile cursive, absenţa montanţilor B şi un spate tăiat drept -
toate acestea etalau dinamica şi farmecul noului coupé.
Mai mult, BMW 850i a urmat sedanului de lux BMW 750i,
lansat cu doi ani înainte, ca al doilea automobil german cu motor V12 din
perioada postbelică. Propulsorul de 5,0 litri dezvolta 220 kW/300 CP şi un
cuplu maxim de 450 Nm, astfel că modelul cu 2+2 locuri şi o masă de 1.790 kg
accelera de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde.
Transferul puterii către puntea spate se realiza fie
printr-o transmisie manuală cu şase trepte, dezvoltată special pentru BMW 850i,
fie printr-una automată cu patru trepte, în timp ce puntea spate - un adevărat
pionierat -, cu suspensie cu cinci braţe, îşi sărbătorea premiera cu acest
coupé de lux. Automatic Stability Control plus Traction (ASC+T / controlul
automat al stabilităţii şi tracţiune), servodirecţia în funcţie de viteză şi
sistemul Electronic Damper Control (EDC / controlul electronic al suspensiei),
introduse opţional în primăvara anului 1990, au fost printre detaliile care au
contribuit la impunerea identităţii distinctive a BMW Seria 8 ca automobil.
Presa auto a considerat BMW 850i ca fiind "un coupé de catifea şi
mătase" şi "simbioza perfectă de putere şi confort". După primul
test cu automobilul, revista auto germană "auto, motor und sport" a
scris: "BMW a echipat 850i cu tot arsenalul high-tech necesar pentru a
ajunge în frunte". Şi, atrăgând atenţia asupra tehnologiei şasiului BMW
Seria 8, revista "Auto Bild" a comentat: "Trebuie să fii
experimentat pentru a fi crezut, în special prin virajele de mare viteză de pe
autostrăzi: denivelări, rosturi de dilatare - şocuri care, cu siguranţă, ar
declanşa impulsuri bruşte de adrenalină în alte automobile - lasă pilotul 850i
total netulburat".
Printre alte dotări noi ale BMW Seria 8 se numărau
sistemul de centuri de siguranţă integrat în scaune, coloana de direcţie
reglabilă electric cu funcţie de memorare, oglindă retrovizoare cu funcţie
antiorbire automată, închidere centralizată cu telecomandă, computer de bord de
înaltă performanţă. Disponibil în premieră, sistemul electric multiplex - cu
transfer al datelor de la numeroase sisteme diferite prin intermediul aceleiaşi
conducte - îmbunătăţea fiabilitatea şi reducea masa. Geamurile laterale - din
faţă şi din spate - puteau fi retractate complet. Şi, tot ca o noutate,
geamurile laterale din faţă erau coborâte sau ridicate automat când uşile erau
deschise sau închise, ceea ce îmbunătăţea etanşarea şi reducerea zgomotul
produs de vânt.
Cea de-a doua versiune a motorului cu 12 cilindri a fost
adăugată în gama anului 1993. Cu o capacitate extinsă la 5,6 litri, propulsorul
oferea vârfului de gamă BMW 850 CSi o putere maximă de 280 kW/381 hp şi un
cuplu maxim de 550 Nm. Sprintul de la 0 la 100 km/h putea fi realizat astfel în
mai puţin de şase secunde. Pentru a lua în considerare aceste performanţe
superioare, BMW 850 CSi a fost echipat şi cu un nou sistem dinamic, care
includea şi cinematică activă a punţii spate. Astfel, roţile spate reacţionau
în funcţie de viteza şi unghiul de direcţie ale automobilului şi vira în
aceeaşi parte pentru a optimiza stabilitatea direcţională în virajele abordate
dinamic şi la manevrele bruşte de evitare. Sistemul electrohidraulic de la BMW
Seria 8 a fost precursorul Integral Active Steering (direcţia adaptivă
integrală), facilitate disponibilă în prezent la BMW Seria 7, BMW Seria 6 şi
BMW Seria 5.
După lansarea BMW 850 CSi, modelul existent a fost
redenumit BMW 850 Ci şi a primit numeroase modificări de detaliu. Acum, echiparea
standard includea airbag pentru conducător şi pasagerul din faţă, telecomandă
cu infraroşu şi spătar rabatabil pentru locurile din spate. Sistemul DSC
(Dynamic Stability Control / control dinamic al stabilităţii) a fost disponibil
ca opţiune, iar transmisia automată era echipată cu control adaptiv. Toamna
anului 1994 a reprezentat momentul în care s-a schimbat garda de sub capotă:
BMW 850 Ci era propulsat de un motor V12 de 5,4 litri ce dezvolta 240 kW/326
CP, pe care clienţii îl puteau combina cu noua transmisie automată cu cinci
trepte. BMW 840 Ci s-a alăturat gamei în 1993. Motorul V8 de 4,0 litri producea
210 kW/286 CP.
În 1995, BMW Seria 8 l-a inspirat pe artistul britanic
David Hockney să-şi adauge viziunea în colecţia BMW Art Cars. BMW 850 CSi pe
care l-a creat simboliza o abordare artistică a transparenţei. Hockney a
adăugat detalii precum galerii de admisie stilizate pe capotă şi silueta
conducătorului şi, în timp ce Stanley - câinele din rasa teckel pe care îl avea
artistul - era pictat pe aripa stânga spate, ca şi cum ar fi fost un pasager al
automobilului.
Până în 1999 au fost produse 30.621 de unităţi BMW Seria
8, 24 dintre acestea fiind realizate manufacturier la uzina BMW din Rosslyn, în
Africa de Sud. Din motive fiscale, asamblarea automobilelor în uzina
sud-africană era mult mai eficientă din punct de vedere al costurilor decât
importul acestora, ca produs finit. Peste două treimi din toate coupé-urile BMW
Seria 8 au fost produse cu motoare V12 şi doar unul din şase era echipat cu
transmisia manuală cu şase trepte. Din totalul modelelor produse, vârful de
gamă BMW 850 CSi a reprezentat 1510 unităţi. Modelul de înaltă performanţă a
fost disponibil exclusiv cu transmisie manuală, din dorinţa de a-i menţine
caracterul sportiv.
Turul uzinei din Dingolfing a permis pasionaţilor
prezenţi la reuniunea BMW Seria 8 să vadă şi un prototip spectaculos al
coupé-ului de lux. Această variantă unicat BMW Seria 8 a fost realizată în 1991
şi dispunea de motor V12 complet nou - dezvolta aproximativ 550 CP -, de
tehnologie a şasiului adaptată cu precizie la propulsor şi de dotări specifice
ale caroseriei cu aerodinamică şi caracteristici de debit optimizate. Dezvoltat
în comun de BMW Motorsport GmbH şi BMW Technik GmbH, acest automobil supersport
a fost utilizat ca banc de teste pentru tehnologii şi inovaţii şi era baza de
dezvoltare pentru un model M care nu a mai fost produs niciodată. Dar
tehnologiile dezvoltate acolo au fost baza pentru altele modele, motorul său a
reprezentat baza propulsorului V12 care a echipat legendarul McLaren F1, multă
vreme cea mai rapidă maşină sport din lume. Acest propulsor rămâne şi acum cel
mai puternic motor produs vreodată de BMW pentru un automobil de serie.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii