Studiul
White Paper Goodyear EMEA 2014 pune în centrul atenției
părinții ca modele pentru un comportament responsabil față de
siguranța rutieră.
Noul
studiu realizat de Goodyear privind siguranța
rutieră și tinerii conducători auto a fost realizat în 19 țări,
printre care și România.
Goodyear Europa, Orientul
Mijlociu și Africa (EMEA) a
prezentat rezultatele unui nou studiu desfășurat împreună cu
Asociația Europeană a Școlilor Auto (EFA) și împreună cu Asociația Părinților Europeni
(EPA). Redactate
într-o nouă ediție a lucrării Goodyear White Paper ‘Driving Safety First’, rezultatele
cercetării relevă mai puțin atitudinea tinerilor conducători auto, cât în special
atitudinea celor care se ocupă de educația lor. Astfel, studiul, realizat de companie
în rândul a peste 5500 de părinți din 19 țări din regiunea Europa, Orientul Mijlociu și Africa, printre care și România, pune un accent deosebit pe
atitudinea față de importanța educației rutiere în genere.
”La Goodyear, ne-am luat
angajamentul de a promova siguranța rutieră prin realizarea unor studii privind atitudinea oamenilor față de acest subiect. În
2012, am aruncat o privire atentă asupra conducătorilor auto începători. În
2013, ne-am concentrat chiar pe instructorii auto. În acest an, pe baza
rezultatelor obținute în anii precedenți, ne-am concentrat pe atitudinea părinților conducătorilor auto
începători față de siguranța rutieră și șofat”, a precizat Olivier Rousseau, Vice Președinte Anvelope de
Consum la Goodyear EMEA. ”Ca urmare a unei munci de 10 ani pe care Goodyear o
desfășoară
pentru a promova siguranța rutieră, putem acum să oferim o privire unică asupra ”triunghiului” grupurilor care sunt
cele mai relevante pentru siguranța rutieră:șoferi începători, părinții acestora și conducătorii auto”, a mai adăugat acesta.
Cercetarea realizată de
Goodyear pune încă o dată în evidență efortul constant pe care compania, dar și alte entități interesate, îl face
pentru a-i instrui pe tinerii conducători auto, precum și necesitatea ca
instructorii auto să fie pregătiți să inoveze pentru a pregăti mai departe noile generații de conducători auto.
Noul studiu arată de
asemenea faptul că părinții își doresc și ei ca proprii lor copii să fie în siguranță pe drumurile publice,
mulți
dintre ei fiind foarte implicați în modul în care copii învață să conducă. Părinții din Europa, printre care și cei din România, au fost unanim de acord că siguranța rutieră ar trebui să
fie predată în școli și învățată de la vârste foarte fragede. Un alt aspect în care părinții sunt de acord este că
școala
nu reușește să
asigure educația preventivă de siguranță rutieră de care ar fi nevoie.
Metodologia de cercetare
Studiul a constat în 35
de întrebări adresate părinților din 19 țări europene: Austria, Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Franța, Germania, Italia,
Olanda, Polonia, România, Rusia, Slovenia, Africa de Sud, Spania, Elveția, Turcia și Marea Britanie.
În România au fost intervievați un număr de 355 de
părinți.
Aceștia
au fost întrebați cu privire la atitudinea lor față de educația rutieră și de siguranța copiilor lor în
calitate de tineri conducători auto.
Pentru realizarea și interpretarea datelor acestui
studiu, Goodyear a colaborat cu mai mulți parteneri printre care se numără: psihologi
de la London School of Economics și de la asociația Traffic Psychology International, reprezentanți ai Asiciației Părinților Europeni și ai EFA, instituții europene importante și relevante pentru acest
subiect.
Părinții au
o viziune amestecată când vine vorba de propriile lor abilități de
a conduce
Încrederea părinților în propriile lor
abilități de a conduce mașina este extrem de variabilă de la un părinte la altul. La nivel European,
doar 57% dintre părinți declară că se simt foarte încrezători în abilitățile lor de a conduce în
condiții de
trafic intens, și doar 50% declară că se simt încrezători când conduc petimp de noapte.
Deși 61% dintre aceștia se arată încrezători în abilitatea lor de a
verifica presiunea în anvelope, numai o treime (28%) verifică presiune lunar și doar 31% o fac odată la 2-3 luni. O extremă
sunt părinții olandezi care nu
verifică niciodată presiunea.
În pofida acestor atitudini extrem de diferite, majoritatea părinților cred totuși că abilitățile lor de a conduce sunt foarte bune și că faptul de a conduce zilnic este ca o
reîmprospătare a aptitudinilor lor în materie de șofat.
Astfel, 54% dintre părinți au apreciat că
dacă ar da din nou examenul auto, l-ar trece, iar printre motivele menționate de cei care au apreciat că nu l-ar trece
un loc de top îl ocupă: obiceiurile proaste căpătate de-a lungul anilor.
La acest capitol, părinții români sunt în
top, ei fiind pe locul 2 după turci la aprecierea gradului de dificultate a
examentului auto (doar 14% dintre români cred că examentul auto a devenit mai
greu) și primii care sunt
convinși că ar fi reguli
noi pe care nu le cunosc (64% dintre părinții români au apreciat acest lucru).
Mamelor
le lipsește încrederea
Printre rezultatele
studiului realizat de Goodyear se numără și faptul că există o mare diferență între mame și tați, când vine vorba de
gradul de încredere pe care aceștia îl au în abilitățile lor de a conduce.
În țările din Europa, bărbații s-au arătat mai încrezători,
în special când vine vorba și de întreținerea vehicolului. Există totuși și un aspect interesant, unde femeile sunt
mult mai încrezătoare decât bărbații. Compartiv cu aceștia, 20% dintre femei s-au arătat încrezătoare că pot schimba o anvelopa,
în timp ce numai 2% dintre bărbați au apreciat că se simt în siguranță să facă asta. Un alt aspect diferit este și în materie de condus
pe vreme rea, unde 24% dintre femei sunt mai încrezătoare, în timp ce numai 13%
dintre bărbați s-au declarat încrezători că pot conduce fără probleme în astfel de condiții. Acest procent este însă inversat în Rusia.
Părinții
cred că rolul lor este să fie modele pentru copiii lor
Majoritatea părinților (51%) cred că
copiii lor acordă o atenție deosebită
comportamentului lor când se află la volan, și cred deasemenea că obiceiurile de condus pe
care ei le au infuențează atitudinile
copiilor lor din punct de vedere al siguranței în trafic, în special când copiii au între 6 și 16 ani.
Mai mult, 55% dintre părinți afirmă că au
început să conducă mult mai atent de când au copii.
77% dintre părinți cred că copiii
lor îi văd ca fiind buni conducători auto. În plus, 56% dintre părinți cred că copiii lor sunt de părere că abilitițile de condus ale părinților sunt un bun exemplu pentru alții.
Dar în ciuda acestor date, mulți părinți abordează un
comportament destul de riscant la volan. Astfel, deși sunt conștienți de gradul mare de
influență pe care îl au
asupra copiiilor lor, părinții nu se comportă
însă întotdeauna ca un model pozitiv. De exemplu, 44% dintre părinți au fost penalizați pentru viteză în timp ce conduceau cu copiii în
mașină. În rândul acestora s-a constatat și o creștrere a toleraței față de depășirea limitei de viteză. Astfel, 78% dintre cei
care nu depășesc limita de
viteză s-au arătat îngrijorați de faptul că micuții lor, atuci când vor fi conducători auto, ar
putea depăși această limită,
în timp ce cei care depășesc această limită
se arată mai puțin îngrijorați.
În această privință se înregistrează
de asemenea diferențe între mame și tați, fiind astfel
modele diferite de comportament. Respondenții bărbați s-au arărat mai voluntari în a-și asuma riscuri la volan. În Europa, de exemplu,
bărbații au fost mai predispuși la a fi amendați pentru depășirea limitei de viteză de când au copii decât
femeile (24% față de 18%). În
România această diferență este extrem de
mare: 29% față de doar 7%.
Instructorii
auto își doresc ca părinții să își asume și mai mult rolul de modele
În rândul instructorilor auto, atitudinea generală este de a considera că
părinții trebuie să devină modele și mai puternice și să își asume acest rol. Două treimi din instructorii auto
europeni ( respectiv 65%) cred că obiceiurile de condus greșite influențează negativ atitudinea tinerilor conducători auto
față de siguranța rutieră.
Această opinie este susținută cel mai
puternic în rândul instructorilor auto din Italia (85%) și cel mai puțin în Elveția (51%).
“Chiar dacă un copil nu pare să fie interesat de condus, el recunoaște modul în care părintele interacționează cu sistemul social din traficul rutier.
Modul în care noi conducem dă o idee copilului nostru despre normele noastre sociale,
despre responsabilitatea socială pe care ne-o asumăm și despre maniera în care facem față conflictului. Mai mult, noi știm că, pe măsură ce copilul se identifică cu
părintele, el se adaptează comportamentului acestuia. Învățarea este un proces constant și are loc atât implicit, cât și explicit.Faptul de a fi un model nu se
activează doar când copilul decide să învețe să conducă, ci mult mai devreme, chiar de când
copilul intră pe scena traficului rutier, au afirmat Margit Herle și Fátima Pereira da Silva, psihologi în cadrul
Traffic Psychology International.
De asemenea, Eszter Salamon, Președinte al European Parents’ Association (EPA)
subliniază: “Este clar că rolul părintelui începe foarte devreme. Acesta este
un model pentru copilul său. Comportamentul sau de condus, sau comportamentul
său ca biciclist sau pieton, are o mare influență asupra acestuia”.
Rezultatele
studiului Goodyear White Paper ”Driving Safety First” au fost făcute publice la
jumătatea acestei luni și sunt disponibile în format electronic pe site-ul companiei.
Sursa: Izabella Ghita,
PR Managing Partner INKCOMM PR
0 comentarii