Tehnologia de siguranta Bosch pentru motociclisti
Condusul motocicletei devine mai sigur, iar experţii consideră că un motiv pentru scăderea numărului de accidente de motocicletă este răspândirea utilizării sistemelor de anti-blocare la frânare. Gerhard Steiger, preşedintele diviziei Sisteme de Control al Şasiului Bosch, a declarat: „ABS poate preveni un sfert din toate accidentele de motocicletă ce provoacă decese sau răniri”, rezumând constatările GIDAS – Studiul German Aprofundat privind Accidentele. Acest sistem de siguranţă activă are rolul de a preveni blocarea roţilor. Motocicletele se opresc în condiţii mult mai sigure atunci când sunt frânate puternic sau pe o suprafaţă alunecoasă.

Pe viitor, sistemul de control al stabilităţii motocicletei MSC va oferi cea mai înaltă siguranţă pentru motociclişti. Dezvoltat de Bosch, sistemul înregistrează unghiul actual de înclinare şi adaptează asistenţa sistemului ABS şi controlul tracţiunii în funcţie de acesta, ceea ce înseamnă că este deosebit de util în viraje, locul unde se produc aproape jumătate din toate accidentele fatale. „La fel ca ESP în cazul autovehiculelor, MSC oferă în prezent cea mai bună asistenţă posibilă, fie la frânare, fie la accelerare şi chiar când motociclistul se înclină la un unghi foarte mic”, afirmă Steiger.

Protecţie maximă în situaţiile critice
În 2013, 30 la sută din toate motocicletele produse în Europa aveau în dotare sistemul ABS. La finalul anului 2013, primul sistem din lume de control al stabilităţii motocicletei a intrat în producţia de serie pe modelele KTM 1190 Adventure şi Adventure R. Tehnologia MSC se bazează pe un sistem ABS ce include discuri de frână din materiale compozite şi prezintă şi un senzor de unghi de înclinare. Acesta măsoară înclinarea curentă a motocicletei, permiţând sistemului să-şi ajusteze intervenţiile în timpul frânării şi accelerării în funcţie de unghiul de înclinare. Reglarea precisă asigură o creştere lină a presiunii în sistemul de frânare pe măsură ce motociclistul se apleacă pentru a lua virajul, sporind, de asemenea, decelerarea la deplasarea în linie dreaptă. Analizând gradul de înclinare şi acceleraţia liniară, sistemul poate determina mai devreme când roata din faţă sau cea din spate urmează să se ridice de pe sol, permiţându-i sistemului MSC să intervină printr-o acţiune corectivă. Forţa de frânare este distribuită în mod flexibil între roata din faţă şi cea din spate în funcţie de situaţia de conducere, oferind cea mai sigură decelerare posibilă. Analizele ulterioare ale GIDAS arată că MSC poate ajuta în cazul a două treimi din accidentele de motocicletă produse în viraje ca urmare a greşelilor motocicliştilor.

De la ABS la MSC – o soluţie pentru fiecare clasă de motociclete
Având o abordare modulară, Bosch poate oferi sisteme de control al frânării pentru orice tip de vehicul pe două roţi dotat cu frână hidraulică. Fiind o soluţie rentabilă, în special pentru pieţele emergente precum India, sistemul ABS 9 Light utilizează un singur canal pentru discul de frână hidraulic pentru a controla roata din faţă. Având două canale, sistemul ABS 9 Base oferă protecţie anti-blocare pentru roata din faţă şi cea din spate. ABS 9 Plus este adecvat pentru vehiculele de înaltă performanţă. Chiar şi când presiunea creşte în timpul unei frânări de urgenţă, sistemul intervine prompt pentru a preveni înclinarea în faţă a motocicletei. Cu ajutorul unui senzor de presiune suplimentar, acesta detectează semnele timpurii ale desprinderii de pe şosea a roţii din spate. ABS 9 Enhanced este versiunea de top şi oferă funcţia eCBS (sistem electronic de frânare combinat). Astfel, tot ce are de făcut motociclistul este să acţioneze una dintre frâne, fie pentru roata din faţă, fie pentru cea din spate. ABS 9 Enhanced activează apoi automat cea de-a doua frână pentru a face ca forţa de frânare optimă să acţioneze asupra ambelor roţi, fără ca motociclistul să trebuiască să aplice o forţă suplimentară prin maneta de frână şi fără nicio modificare a presiunii din sistemul de frânare. MSC, cea mai cuprinzătoare soluţie Bosch, are la bază sistemul ABS 9 Enhanced şi utilizează un senzor de unghi de înclinare.

Vremea joacă un rol crucial în multe accidente de motocicletă
În afară de tehnologie, mai există un factor care are un impact direct asupra numărului de accidente pe şosele: vremea. Analizând mai mulţi ani din urmă, este evident că numărul de accidente de motocicletă creşte întotdeauna semnificativ atunci când vremea este frumoasă. În aprilie şi mai, numărul de motociclişti decedaţi sau răniţi grav pare a depinde foarte mult de cum este vremea în week-end. Indiferent de condiţiile meteorologice, sistemele ABS şi MSC pot asigura o asistenţă cuprinzătoare, chiar dacă un viraj abordat cu viteză prea mare se îngustează dintr-odată, dacă apare brusc un autovehicul în faţă sau dacă suprafaţa drumului este umedă sau are porţiuni umede.

Începând cu 2017, UE introduce obligativitatea echipării tuturor vehiculelor motorizate cu două roţi cu sistem ABS
În fiecare an, aproximativ 5.000 de motociclişti mor pe drumurile europene. Convinsă de concluziile studiilor ce au tratat această chestiune, UE a introdus în 2013 obligativitatea ca toate vehiculele motorizate cu două roţi şi o cilindree de peste 125 cc să fie echipate cu un sistem ABS. Reglementarea se aplică pentru toate motocicletele înmatriculate începând cu 2017 şi pentru toate motocicletele supuse aprobării de tip începând cu 2016. Vehiculele cu două roţi mai mici, cu o cilindree de peste 50 cc trebuie să fie, de asemenea, echipate cu sistemul ABS sau cel puţin cu un sistem de frânare „combinat” care frânează şi cealaltă roată când este acţionată una din frâne. Cu toate acestea, un astfel de sistem nu elimină posibilitatea blocării roţilor. 

Sursa: Bosch Romania
Distribuie:
AUTOVITAL

AUTOVITAL

Autovital.ro este un blog auto cu știri auto, informații auto, documentații auto și multe altele, toate din nemărginitul univers auto! Haideți să îl descoperim împreună!

0 comentarii