În Uniunea Europeană, programul electronic de stabilitate ESP va
deveni în curând un standard universal. Începând cu 1 noiembrie 2014, toate
autoturismele şi autovehiculele comerciale uşoare noi înmatriculate cu o masă
maximă admisă de până la 3,5 tone trebuie să fie echipate cu acest sistem
antiderapare. Reglementarea se va aplica și pentru toate celelalte
autovehicule peste un an. „ESP salvează vieţi”, declară Gerhard Steiger,
preşedintele diviziei Sisteme de Control al Şasiului Bosch. Un studiu în materie
de accidente efectuat de Bosch îi confirmă eficienţa. În 2011, ESP a prevenit
peste 33.000 de accidente cu vătămări şi a salvat peste 1.000 de vieţi în
statele membre UE (25 la vremea respectivă), deşi sistemul ESP era instalat
doar pe o cifră estimativă de 40 la sută dintre autovehicule. De la lansarea sa
în 1995, ESP a prevenit 190.000 de accidente şi a salvat peste 6.000 de vieţi
în toată Europa.
După centura de siguranţă, ESP este cel mai important sistem de siguranţă al autovehiculului – este chiar mai important decât airbag-ul. Bosch a fabricat 100 de milioane de sisteme ESP de la începutul producţiei de serie, în 1995. Deşi 84 la sută dintre toate autovehiculele noi din Europa sunt echipate cu sistemul antiderapare în 2014, cifra pentru toate autovehiculele noi din toată lumea este de doar 59 de procente. „ESP este o poveste de succes fără egal, pe care sperăm să o replicăm şi în afara Europei”, a declarat Gerhard Steiger. Conform unor studii independente, până la 80 la sută dintre accidentele cauzate de deraparea de pe drumuri ar putea fi prevenite dacă toate autovehiculele ar fi echipate cu sistemul antiderapare.
Virarea pe drumuri uscate, umede, noroioase sau alunecoase are adesea drept efect grave accidente de circulaţie. Utilizând senzori inteligenţi, ESP compară de 25 de ori pe secundă dacă autovehiculul se deplasează într-adevăr în direcţia în care îl virează şoferul. Dacă valorile măsurate nu corespund, sistemul antiderapare intervine şi reduce mai întâi cuplul motorului. Dacă acest lucru nu este suficient, sistemul mai frânează roţile individuale, generând forţa necesară pentru a menţine autovehiculul pe traseu.
După centura de siguranţă, ESP este cel mai important sistem de siguranţă al autovehiculului – este chiar mai important decât airbag-ul. Bosch a fabricat 100 de milioane de sisteme ESP de la începutul producţiei de serie, în 1995. Deşi 84 la sută dintre toate autovehiculele noi din Europa sunt echipate cu sistemul antiderapare în 2014, cifra pentru toate autovehiculele noi din toată lumea este de doar 59 de procente. „ESP este o poveste de succes fără egal, pe care sperăm să o replicăm şi în afara Europei”, a declarat Gerhard Steiger. Conform unor studii independente, până la 80 la sută dintre accidentele cauzate de deraparea de pe drumuri ar putea fi prevenite dacă toate autovehiculele ar fi echipate cu sistemul antiderapare.
Virarea pe drumuri uscate, umede, noroioase sau alunecoase are adesea drept efect grave accidente de circulaţie. Utilizând senzori inteligenţi, ESP compară de 25 de ori pe secundă dacă autovehiculul se deplasează într-adevăr în direcţia în care îl virează şoferul. Dacă valorile măsurate nu corespund, sistemul antiderapare intervine şi reduce mai întâi cuplul motorului. Dacă acest lucru nu este suficient, sistemul mai frânează roţile individuale, generând forţa necesară pentru a menţine autovehiculul pe traseu.
ESP reprezintă următorul pas logic în ceea ce priveşte dezvoltarea ulterioară a
sistemului de antiblocare la frânare ABS creat de Bosch în 1978. În prezent,
ESP este mult mai mult decât un simplu sistem antiderapare. Mai multe funcţii
cu valoare adăugată îi asigură acum în mare parte performanţa, inclusiv
capacitatea sistemului ESP de a preveni deplasarea în spate a autovehiculului
în timpul pornirii în rampă. De asemenea, acesta poate stabiliza remorcile care
virează şi reduce riscul de răsturnare în cazul SUV-urilor şi autovehiculelor
comerciale uşoare.
ESP reprezintă baza multor sisteme de asistenţă pentru şofer
Programul electronic de stabilitate joacă, de asemenea, un rol cheie pentru
multe sisteme de asistenţă pentru şofer şi pentru conducerea automată, motiv
pentru care dezvoltarea sa este continuă. Bosch oferă ESP ca un concept modular
care oferă sistemul potrivit pentru toate situaţiile şi cerinţele. Acesta
variază de la accesibilul ESP light pentru autovehicule de bază de pe pieţele
emergente şi sisteme speciale pentru autovehicule comerciale şi până la
sistemele de frânare regenerativă ESP hev pentru autovehicule hibride şi
electrice.
Prin soluţiile sale personalizate, Bosch susţine eforturile la nivel mondial
ale producătorilor şi guvernelor de a face sistemele de siguranţă activă o
dotare standard în fiecare autovehicul. Şi alte ţări au început să recunoască
faptul că ESP este extrem de important pentru siguranţa rutieră. Începând din
septembrie 2011, ESP a fost introdus în dotarea tuturor autovehiculelor din
Statele Unite ale Americii şi Canada cu o masă maximă admisă de până la 4,5
tone. Australia şi Israel au declarat, de asemenea, sistemul ESP obligatoriu.
Reglementări similare vor intra în vigoare în anii următori în Japonia, Coreea,
Rusia şi Turcia.
Sursa: Bosch Romania
0 comentarii