Forumul
pentru Siguranţă Rutieră: Dialog între instituţii, companii private şi
societatea civilă, pentru drumuri mai sigure şi accidente mai puţine.
Un dialog deschis între autoritățile publice, companiile private și organizațiile non-guvernamentale, acesta a fost obiectivul realizat la cea
de-a doua ediţie a Forumului pentru Siguranţă Rutieră, organizat de GRSP
România-Global Road Safety Partnership şi sponsorizat de Michelin, Groupama si
GDF Suez. Evenimentul, desfăşurat la Bucureşti pe 3 decembrie 2014, a reunit
reprezentanţi ai celor mai importante instituţii româneşti, companii private,
organizaţii non-guvernamentale şi reprezentanţii mass-media, cu acelaşi interes
comun: siguranţa rutieră în România. Mobilizarea vectorilor de opinie în
vederea găsirii unor soluții pentru educația pe tema siguranței rutiere este misiunea
pe care şi-au asumat-o toţi participanţii: Eric Faidy (Președintele GRSP România – Global Road Safety Partnership şi CEO
Michelin România), Costin Tătuc (comisar-şef, director adjunct în Direcția rutieră din cadrul Poliției Române), Titi Aur (Campion de raliu, directorul Şcolii de
Conducere Defensive ), Radu Dinescu (Secretar General al Uniunii Naţionale a
Transportatorilor Rutieri din România), Sorin Luchian (Inspector Serviciul de
Sistematizare a Circulaţie din cadrul Primăriei Bucureşti ), Mircea Ionescu
(Consilier Direcţia Transport Terestru-
Ministerul Transporturilor), Camelia Nicoară (Director Legal & Public
Affaires Michelin ECS), Cosmin Anton Mowgli (reprezentant Free Riders).
Cea de-a doua ediţie a Forumului pentru Siguranţă Rutieră s-a
desfăşurat într-un format nou şi concentrat pe latura practică. În prima parte
a lucrărilor, conferinţa-panel, fiecare participant şi-a prezintat mesajul şi
strategia pe subiectul siguranţei rutiere. A doua parte, workshop-ul
interactiv, a fost ocazia perfectă pentru membrii Forumului să intre în dialog
şi să stabilească împreună următoarele etape din strategia de abordare a
problemei, concentrată pe soluţii concrete. Concluzia workshop-ului poate fi
considerată, de altfel, şi punctul de plecare a viitoarei colaborări între
instituţii, mediul privat şi societatea civilă: Educația
rutieră nu este costisitoare, dar este absolut necesar să devină un proiect
prioritar, în care să se implice concret toți factorii de influență.
“După bolile cardio-vasculare, accidentele rutiere reprezintă cea
mai importantă cauză a deceselor în România. De aceea, vrem să luăm atitudine și
să ne aducem contribuția la îmbunătățirea
siguranței pe drumurile publice”, a subliniat în cuvântul de
deschidere Eric Faidy, Președintele
GRSP România – Global Road Safety Partnership şi CEO Michelin România
Situaţia extrem de îngrijorătoare a fost detaliată de comisarul- șef
Costin Tătuc, director adjunct în Direcția rutieră din cadrul Poliției
Române. Acesta a explicat cu cifre concrete gravitatea fenomenului: în România
există, anual, 93 de persoane decedate la 1 milion de locuitori, în timp ce
media europeană este de 61, iar în țări precum Marea
Briutanie, Olanda, Belgia sau Suedia, numărul de persoane decedate la 1 milion
de locuitori oscilează în intervalul 28-30. Potrivit reprezentantului Poliţiei
Române, categoria de participant la trafic cea mai expusă accidentelor este
pietonul, atât din cauza atitudinii imprudente a multor conducători auto, cât
şi din cauza lipsei infrastructurii. Acesta este motivul pentru care Poliţia
Rutieră va susţine şi în 2015 campanii de informare direcţionate în special
către pietoni.
Campionul de raliu Titi Aur, a explicat în mod concret cauzele
situației îngrijorătoare din țara noastră: “,, În
România pe toate drumurile modernizate, numărul de accidente rutiere a crescut.
Motivul este acela că românii, când au văzut că drumurile s-au modernizat, au
crezut că pot merge cu viteză, fiind în siguranță. Total fals.” Titi Aur a
prezentat, de asemenea, și proiectul autodromului
cu funcționalități de cercetare în domeniul
conducerii auto-defensive și al siguranței
rutiere- un adevarat “laborator” în care sigranța pe drumurile publice va
avea statutul unei materii de studiu pentru siguranța
publică.
Radu Dinescu, Secretar
General UNTRR, a preluat tema factorului uman, care impacteaza tema sigurantei
rutiera la fel de mult ca si tehnica sau infrastructura rutiera. Radu Dinescu a
insistat asupra ideii că provocarea principală în ceea ce priveşte siguranţa
rutieră o reprezintă necesitatea de a schimba comportamentele participanţilor
la trafic şi a persoanelor cu putere de decizie .
Reprezentantul Primăriei Capitalei, Sorin Luchian (Inspector
Serviciu de Sistematizare a Circulaţiei din cadrul Primăriei Bucureşti) a
insistat pe nevoia de colaborare între autorităţile locale, instituţiile
naţionale şi societatea civilă. Reprezentantul Primăriei Capitalei a enumerat
cele trei elemente esenţiale care ar putea creşte gradul de siguranţă rutieră
în oraşele mari: transportul in comun eficient, mobilitatea sustenabilă în oraş
şi sistematizarea circulaţiei. Pentru ca toate acestea să fie realizate şi să
funcţioneze este, însă, nevoie de un suport mai bun la nivel naţional, a
atenţionat Sorin Luchian.
Tema colaborării între instituţii a fost continuată şi de Mircea
Ionescu, Consilier Directia Transport
Terestru- Ministerul Transporturilor. Acesta a amintit că, la nivelul
colaborării inter-ministeriale şi a instituţiilor care au competenţe pe tema
sigurantei rutiere, s-a elaborat Strategia Națională pentru Siguranță
Rutieră. Documentul este in curs de aprobare, şi, potrivit lui Mircea Ionescu,
este de aşteptat ca Strategia să fie publicată în Monitorul Oficial în prima
jumătate a anului 2015.Până la intrarea în vigoare a Strategiei, iniţiativa
privată a companiilor şi organizaţiilor non-guvernamentale poate, însă, contribui
decisiv la îmbunătăţirea siguranţei rutiere, a observat reprezentantul
Ministerului Transporturilor.
Participanții la Forum au fost de
acord ca educația este primul pas
important către îmbunătățirea siguranței
pe drumurile publice. Camelia Nicoară, directorul departamentului de Legal
& Public Affaires la Michelin ECS, a precizat că, la nivel global, Michelin
a încheiat în 2011 un parteneriat cu FIA (Federaţia Internaţională de
Automobilism). În cadrul acestui parteneriat s-a lansat o campanie internaţională
de promovare a 10 Reguli de Aur ale Siguranţei Rutiere – de la purtarea
centurii de siguranţă şi a folosirii scaunului pentru copil, pana la
respectarea regulilor de circulaţie şi a politeţii în trafic. “Noi, la
Michelin, credem că siguranţa rutieră nu este o problemă în responsabilitatea
exclusivă a autorităţilor sau a companiilor.
Este o problemă globală, iar pentru a putea face diferenţa ar trebui să
ne implicăm fiecare dintre noi: mediu privat, autorităţi, societatea civilă,
jurnalişti, lideri de opinie, şoferi, pietoni.”, a afirmat Camelia Nicoară.
Cosmin Anton “Mowgli”, reprezentantul comunității
motocicliștilor prin organizația non-guvernamentală Free
Riders, a preluat ideea nevoii de informare si a dus-o la nivelul următor,
transmițând angajamentul organizației sale de a face
campanii de informare în licee și facultăți.
La finalul Forumului, concluzia participanților
a fost comună: Siguranța rutieră este implicare,
nu întâmplare. Iar cea de-a doua ediție a Forumului pentru
Siguranță Rutieră, organizat de GRSP România a fost ocazia perfectă pentru
a găsi căile de comunicare și soluțiile
concrete între toți vectorii care pot
contribui la același proiect: scăderea
numărului de accidente grave, O misiune pe care GRSP România, proiect susţinut
de Crucea Roşie, și-a asumat-o și
este decis să o continue ca pe un obiectiv prioritar. Pentru că, atunci când
vorbim despre accidente, prevenția și
educația sunt mai ieftine, din toate punctele de vedere, decât
suportarea consecințelor.
Găzduit de Federaţia
Crucii Roşii, Global Road Safety Partnership
este recunoscut ca o sursă de cunoştinţe şi bune practici în domeniul
siguranţei rutiere şi joacă un rol foarte important în activităţi de advocacy
şi coordonare globală.
Sursa: Laura Dinu, Office Manager Matei-Borbely & Partners,
Customer Acqusition Modelling
0 comentarii