În acest
week-end, prin participarea la cursa de 24h de la Daytona, BMW marchează un
eveniment special – 40 de ani de la debutul oficial în cursele de motorsport în
Statele Unite. Protagonistele acelui debut din 1975 au fost două modele BMW 3.0
CSL, un automobil legendar, care a marcat profund imaginea sportivă a mărcii.
"O companie este ca o fiinţă umană. Atâta timp cât face
sport, este sănătoasă, antrenată, plină de entuziasm şi performanţă."
Aceasta este faimoasa declaraţie a lui Robert A. Lutz, pe atunci membru în
Consiliul Executiv BMW AG responsabil pentru Sales. Cuvintele marcau lansarea
BMW Motorsport GmbH în 1972. La conducerea noii companii avea să vină Jochen
Neerpasch, fost pilot Porsche şi Ford Racing Manager pentru Europa, care
completa astfel o echipă de management nouă, plină de entuziasm. Rolul BMW
Motorsport avea să devină esenţial pentru imaginea şi popularitatea BMW, urmând
spusele lui Lutz. BMW Motorsport GmbH, care ulterior avea să fie redenumită M
GmbH, este compania care avea să deschidă noi teritorii de performanţă pentru
BMW prin gama de modele M şi a definit imaginea sportivă a mărcii.
Primul proiect important al noii companii avea să fie BMW 3.0 CSL,
un automobil care s-a impus imediat prin performanţe remarcabile pe circuit. În
spatele volanului au stat nume mari precum Niki Lauda, Hans-Joachim Stuck,
Dieter Quester sau Pierre Dieudonné.
În perioada 1973 - 1979, BMW 3.0 a câştigat consecutiv titlul în
Campionatul European de Turisme, cu piloţi precum Dieter Quester (Austria) sau
Pierre Dieudonné (Belgia). În cursele de anduranţă, BMW 3.0 CSL continua
dominaţia BMW la Nürburgring, cu o victorie în 1973 ce a purtat semnătura lui
Niki Lauda şi a germanului Hans-Peter Joisten. La Spa, modelul a reuşit două
victorii - dintr-o serie de cinci succese consecutive ale BMW - în anii 1973 şi
1976.
De asemenea, BMW 3.0 CSL a fost protagonistul debutului oficial
BMW în competiţiile de motorsport din Statele Unite, în spectaculoasa
competiţie IMSA, clasa GTO. Prima cursă a avut loc în urmă cu exact 40 de ani,
în 1975, la Daytona. Prima victorie avea să vină în a doua etapă a sezonului,
în cursa de 12h de la Sebring. În total, BMW Motorsport încheia sezonul cu
cinci victorii, avându-i ca protagonişti pe Hans-Joachim Stuck, Dieter Quester
sau Brian Redman. Un an mai târziu, în 1976, acelaşi BMW 3.0 CSL - pilotat de trioul
format din Peter Gregg (SUA), Brian Redman (UK) şi John Fitzpatrick - avea să
obţină victoria şi în cursa de 24h de la Daytona.
Acest weekend este marcat de cursa de 24h de la Daytona. Două
modele BMW Z4 GTLM sunt înscrise în această cursă, cu numerele de concurs 24 şi
25. Este vorba de aceleaşi numere pe care le-au purtat modelele BMW 3.0 CSL în
urmă cu 40 de ani.
Alături de palmares, designul impresionant al BMW 3.0 CSL a marcat
profund imaginea sportivă a mărcii, modelul câştigându-şi în timp supranumele
de "Bat Mobile". BMW 3.0 CSL a venit şi cu o serie de inovaţii
deosebit de importante pentru BMW. Sub supervizarea lui Paul Rosche a fost
prezentat, în premieră pentru istoria mărcii, primul motor cu şase cilindri
dispuşi în linie, cu patru supape pe cilindru. La finalul carierei sale, sub
denumirea de Turbo-Coupé, BMW 3.0 CSL, care avea un motor cu capacitatea de
trei litri, dezvolta nu mai puţin de 800 CP. Printre cele mai puternice modele,
care a debutat în 1976 cu piloţi precum Ronnie Peterson la volan, s-a numărat o
versiune CSL cu 3,2 litri bi-turbo. Puterea a trebuit chiar limitată la 750 CP.
Acelaşi propulsor era şi baza pentru monoposturile March din Campionatul
European de Formula 2 şi asigurau patru titluri în 1974,1979 şi 1980 şi 1982,
cu piloţii Patrick Depailler, Bruno Giacomelli, Marc Surer, respectiv Corrado
Fabi.
O altă inovaţie şi premieră importantă a fost sistemul ABS care a
debutat pe 3.0 CSL începând cu 1974, înainte de lansarea pe un model de serie –
BMW Seria 7.
Tot în urmă cu 40 de ani, BMW 3.0 CSL a fost modelul care a pus
bazele proiectului BMW Art Cars. Pasionat de curse auto, Hervé Poulain l-a
rugat pe prietenul său, artistul american Alexander Calder, să-i picteze
automobilul cu care urma să participe la cursa de 24 de ore de la Le Mans.
Chiar dacă nu a terminat celebra cursă de anduranţă, modelul BMW Art Car a
atras atenţia celor pasionaţi de automobile, dar şi de artă. După un singur an,
modelul se întoarce pe circuitul de la Le Mans - şi de această dată,
automobilul a beneficiat de un design special - realizat de Frank Stella -,
fiind cel de-al doilea BMW Art Car care a luat parte la Le Mans, o tradiţie
care avea să fie continuată şi în anii ce vor urma.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii