În anii ’80, Hollywood, „fabrica americană de vise”, a
creat serialul de acţiune „Knight Rider”, care prezenta un Pontiac Firebird
Trans Am vorbitor pe nume K.I.T.T., care se conducea singur. Aproape 30 de ani
mai târziu, conducerea automată nu mai este o fantezie. „Pas cu pas, Bosch
transformă ştiinţifico-fantasticul în realitate”, declară Dr. Dirk Hoheisel,
membru al consiliului de administraţie Bosch. Autovehiculele echipate cu
tehnologia Bosch se pot conduce singure în anumite situaţii, de exemplu în blocajele
în trafic sau la parcare. Bosch îşi va prezenta soluţiile la Vehicle
Intelligence Marketplace în cadrul târgului CES din Las Vegas, care se desfășoară în perioada 6 - 9 ianuarie 2015.
Bosch, unul dintre cei mai mari furnizori de soluţii pentru mobilitate din lume, lucrează la conceptul de conducere automată încă din 2011, în două centre – în Palo Alto, California şi în Abstatt, Germania. Echipele din cele două oraşe se pot baza pe o reţea mondială, inclusiv din România, de peste 5.000 de ingineri Bosch în domeniul sistemelor de asistenţă pentru şoferi. Motivaţia din spatele activităţii de dezvoltare la Bosch este siguranţa. La nivel mondial, se produc anual aproximativ 1,3 milioane de accidente în trafic soldate cu decese, iar cifrele sunt în creştere. În 90 la sută dintre cazuri, cauza este eroarea umană.
De la frânarea predictivă de urgenţă la asistenţa în blocajele din trafic
Scutirea şoferilor de anumite sarcini în situaţiile critice poate salva vieţi. Studiile sugerează că, doar în Germania, până la 72 la sută dintre toate coliziunile din spate, care sunt soldate cu victime, ar putea fi evitate dacă toate autovehiculele ar fi echipate cu sistemul predictiv Bosch de frânare de urgenţă. De asemenea, şoferii pot ajunge la destinaţie în siguranţă şi cu un nivel minim de stres folosind asistentul Bosch la blocajele din trafic. La viteze de până la 60 de kilometri pe oră, asistentul frânează automat în traficul aglomerat, accelerează şi păstrează autovehiculul pe banda sa de circulaţie.
Bosch, unul dintre cei mai mari furnizori de soluţii pentru mobilitate din lume, lucrează la conceptul de conducere automată încă din 2011, în două centre – în Palo Alto, California şi în Abstatt, Germania. Echipele din cele două oraşe se pot baza pe o reţea mondială, inclusiv din România, de peste 5.000 de ingineri Bosch în domeniul sistemelor de asistenţă pentru şoferi. Motivaţia din spatele activităţii de dezvoltare la Bosch este siguranţa. La nivel mondial, se produc anual aproximativ 1,3 milioane de accidente în trafic soldate cu decese, iar cifrele sunt în creştere. În 90 la sută dintre cazuri, cauza este eroarea umană.
De la frânarea predictivă de urgenţă la asistenţa în blocajele din trafic
Scutirea şoferilor de anumite sarcini în situaţiile critice poate salva vieţi. Studiile sugerează că, doar în Germania, până la 72 la sută dintre toate coliziunile din spate, care sunt soldate cu victime, ar putea fi evitate dacă toate autovehiculele ar fi echipate cu sistemul predictiv Bosch de frânare de urgenţă. De asemenea, şoferii pot ajunge la destinaţie în siguranţă şi cu un nivel minim de stres folosind asistentul Bosch la blocajele din trafic. La viteze de până la 60 de kilometri pe oră, asistentul frânează automat în traficul aglomerat, accelerează şi păstrează autovehiculul pe banda sa de circulaţie.
„Bosch se aşteaptă să genereze vânzări de un miliard de euro în 2016 grație sistemelor de asistenţă
pentru şofer”, declară Hoheisel. Sistemele de asistenţă sunt piatra de temelie
a conducerii automate, care va fi acceptată gradual. Bosch vizează deja un
nivel foarte înalt de automatizare a conducerii, prin care şoferii nu vor mai
trebui să monitorizeze constant autovehiculul. „Cu ajutorul pilotului automat
Bosch, până în 2020 autovehiculele se vor conduce automat pe autostradă, de la
rampa de intrare până la cea de ieşire”, prezice Hoheisel. În deceniul care va
urma, autovehiculele vor fi complet automate, capabile să gestioneze orice
situaţie cu care se vor confrunta.
Senzorii Bosch sunt ochii şi urechile autovehiculului
Conducerea automată afectează fiecare aspect al autovehiculului – trenul de
rulare, frânele, direcţia – şi necesită o expertiză cuprinzătoare în materie de
sisteme. Aceasta se bazează pe senzori care includ tehnologie radar, video şi
cu ultrasunete. „Senzorii sunt ochii şi urechile care permit autovehiculelor să
perceapă mediul din jur”, declară Hoheisel. Software-ul puternic şi computerele
procesează informaţiile colectate şi se asigură că autovehiculul se poate
deplasa în trafic într-un mod sigur şi eficient din punct de vedere al
consumului de carburant.
Pe măsură ce autovehiculele preiau treptat din ce în ce mai multe sarcini de
conducere, sistemele critice pentru siguranţă, precum sistemul de frânare şi
sistemul de direcţie, trebuie să satisfacă cerinţe speciale. În cazul în care
una dintre aceste componente se defectează, este necesar un sistem de rezervă
pentru a asigura maximum de disponibilitate. Bosch are deja un astfel de sistem
de rezervă pentru frâne: iBooster, un sistem electromecanic de amplificare a
forţei de frânare. Atât iBooster, cât şi sistemul de control al frânării ESP
sunt proiectate pentru a frâna autovehiculul – independent unul de celălalt –
fără ca şoferul să trebuiască să intervină.
iBooster este esenţial pentru conducerea automată
Astfel, Bosch iBooster întruneşte o cerinţă esenţială în ceea ce priveşte
conducerea automată. Amplificatorul forţei de frânare poate spori independent
presiunea în sistemul de frânare, de trei ori mai rapid decât un sistem ESP. În
cazul în care sistemul predictiv de frânare detectează o situaţie periculoasă,
autovehiculul se opreşte mult mai rapid. În acelaşi timp, iBooster poate oferi
frânarea uşoară necesară tempomatului adaptiv ACC, până la oprirea completă. În
plus, este silenţios.
De asemenea, sistemul iBooster este o componentă cheie a autovehiculelor
hibride şi electrice. Un motiv pentru aceasta este că nu necesită un vid, care
în alte cazuri trebuie să fie generat printr-un proces complex de motorul cu
combustie sau de o pompă de vid. În al doilea rând, împreună cu ESP hev (proiectat
special pentru autovehicule hibride şi electrice), amplificatorul forţei de
frânare poate recupera aproape toată energia de frânare şi o converteşte în
energie electrică, care extinde autonomia autovehiculului. Datorită sistemului
iBooster, aproape toate întârzierile tipice din trafic pot fi utilizate pentru
a recupera maximum de energie de frânare pentru motorul electric al
autovehiculului hibrid sau electric. Dacă autovehiculul trebuie să frâneze
brusc sau dacă generatorul nu poate furniza cuplul de frânare necesar,
amplificatorul forţei de frânare generează orice presiune suplimentară necesară
în mod obişnuit utilizând cilindrul principal de frână.
Tehnologia Bosch la Vehicle Intelligence Marketplace
Producătorii de autovehicule din toată lumea apreciază tehnologia şi expertiza
Bosch, fapt demonstrat recent când producătorul de autovehicule electrice Tesla
a oferit companiei Bosch premiul Excellent Development Partner (Partener
Excelent în Dezvoltare). La târgul CES din Las Vegas, Bosch își prezintă portofoliul vast de
produse pentru funcţiile de asistenţă pentru şofer şi sistemele de frânare.
Compania va expune o adevărată legendă hollywoodiană: autovehiculul K.I.T.T.
din serialul de acţiune „Knight Rider”.
Sursa: Bosch Romania
0 comentarii