Au fost nouă piloți care, din 2001, au
triumfat în Raliul Sibiului. Marco Tempestini a concurat la Sibiu pentru prima
oară în 2007, iar în 2011, împreună cu Dorin Pulpea copilotul său, și-a trecut numele pe lista celor care au câștigat cel mai dificil raliu pe macadam din România.
2007 a fost prima ta participare la Raliul Sibiului. Ce îți mai aduci aminte din acea perioadă?
Marco Tempestini: Întradevăr așa este, dar eu am debutat în CNR în 2006 și din păcate nu am putut să particip în acel an la Raliului Sibiului din cauza unor probleme de afaceri și a trebuit să aștept încă un an să debutez la Sibiu, raliul "legendă" de care toată lumea îmi povestea că este cel mai dur și cel mai frumos din România. Când piloții vorbeau de Sibiu, aveau o oarecare teamă de el, sau poate un mix de respect și teama. După ce am început să concurez la Sibiu am înteles și de ce. Rezultatul tău nu depindea doar de ce erai în stare să faci pe probe, dar și de norocul tău și de rezistența materialului de concurs. Acropolis din România, este cea mai bună descriere!
În 2011, după excluderea lui Gergo Szabo ai devenit câștigătorul raliului. Ce s-a întâmplat atunci?
Marco Tempestini: S-au întâmplat multe... ca în aproape toate edițiile din Sibiu la care am participat! A fost poate unul din puținele momente norocoase din participarile mele în CNR. Veneam de 3 ani la rând la Sibiu și după ce eram protagonist pe probe nu reușeam să termin cu un rezultat bun: 2008 abandon când eram pe primul loc și mă luptam de la egal la egal cu Jarkko Miettinen, cel care a dominat acel sezon; 2009 mai multe pene care m-au retrogradat pe locul patru și 2010 încă un abandon. Apoi în 2011 am primit victoria mea la masa verde, probabil ca o răsplată pentru ce s-a întâmplat în anii de dinainte.
Cât de important a fost pentru tine succesul de la Sibiu în 2011?
Marco Tempestini: La fel ca orice victorie, dar aceasta m-a ajutat să termin campionatul pe locul 2. Sigur, aș fi preferat să câștig Raliul Sibiului în 2008 sau 2010 sau 2012 când eram în postura de lider la general, dar așa a fost să fie și mă bucur că pot să mă număr printre câștigătorii celui mai dur raliu din România.
Marco Tempestini: Întradevăr așa este, dar eu am debutat în CNR în 2006 și din păcate nu am putut să particip în acel an la Raliului Sibiului din cauza unor probleme de afaceri și a trebuit să aștept încă un an să debutez la Sibiu, raliul "legendă" de care toată lumea îmi povestea că este cel mai dur și cel mai frumos din România. Când piloții vorbeau de Sibiu, aveau o oarecare teamă de el, sau poate un mix de respect și teama. După ce am început să concurez la Sibiu am înteles și de ce. Rezultatul tău nu depindea doar de ce erai în stare să faci pe probe, dar și de norocul tău și de rezistența materialului de concurs. Acropolis din România, este cea mai bună descriere!
În 2011, după excluderea lui Gergo Szabo ai devenit câștigătorul raliului. Ce s-a întâmplat atunci?
Marco Tempestini: S-au întâmplat multe... ca în aproape toate edițiile din Sibiu la care am participat! A fost poate unul din puținele momente norocoase din participarile mele în CNR. Veneam de 3 ani la rând la Sibiu și după ce eram protagonist pe probe nu reușeam să termin cu un rezultat bun: 2008 abandon când eram pe primul loc și mă luptam de la egal la egal cu Jarkko Miettinen, cel care a dominat acel sezon; 2009 mai multe pene care m-au retrogradat pe locul patru și 2010 încă un abandon. Apoi în 2011 am primit victoria mea la masa verde, probabil ca o răsplată pentru ce s-a întâmplat în anii de dinainte.
Cât de important a fost pentru tine succesul de la Sibiu în 2011?
Marco Tempestini: La fel ca orice victorie, dar aceasta m-a ajutat să termin campionatul pe locul 2. Sigur, aș fi preferat să câștig Raliul Sibiului în 2008 sau 2010 sau 2012 când eram în postura de lider la general, dar așa a fost să fie și mă bucur că pot să mă număr printre câștigătorii celui mai dur raliu din România.
În 2008 ai abandonat, în 2009 ai fost la un pas de podium, și în 2010 abandon din nou. Cât de dur era Raliul Sibiului în acei
ani?
Marco Tempestini: Foarte dur. Nu puteai să mergi "încet"
însă pentru că nu aveai șansa să te bați
pentru podium, dar mergând ceva mai tare pe probe, nu "blană" pentru
că așa nu aveai cum să termini la Sibiu, îți
asumai totuși un risc de pană și ca materialul de concurs
să cedeze. Era o adevarată loterie. Trebuia să încerci să schimb ritmul tot
timpul, între atac și apărare... Și
doar la finalul probei știai dacă ai avut un timp
bun sau nu.
De ce e nevoie pentru a putea câștiga la Sibiu?
Marco Tempestini: La Sibiu, în versiunea pe macadam, aveai nevoie
să fie aliniate toate stelele!!! Adică pilotat perfect pe probe, cu ritmul
potrivit pe fiecare secțiune din specială în funcție
de condițiile de drum, noroc să nu faci pană și o mașină
perfectă din punct de vedere tehnic!
Mai ții minte câte pene ai
făcut în Raliul Sibiului?
Marco Tempestini: Nu, că am terminat degetele de la mâini să le
număr!
Care a fost proba specială favorită și de ce?
Marco Tempestini: Sigur, emoțional vorbind Șanta
pe noapte era ceva special, dar mie întotdeauna mi-au plăcut foarte mult Crinți
și Gâtul Berbecului, foarte dure, dar capacitatea de a găsi ritmul și
viteza potrivite pe aceste probe a fost întotdeauna o provocare foarte frumoasă
pentru mine.
Cel mai bun moment de la Raliul Sibiului?
Marco Tempestini: La ediția din 2008 cu Subaru N12
care se potrivea perfect, iar eu și Dorin Pulpea, copilotul
meu, eram foarte rapizi. Îmi amintesc că după sosirea pe Șanta
de noapte, Dorin m-a certat că am mers prea prudent și
că sigur am pierdut mult față de ceilați...
Când am primit însă timpul și am văzut că am bătut
proba a fost un moment comic în mașină. Din păcate motorul a
cedat pe speciala Călugăru când eram în luptă la secunde cu Jarkko Miettinen
pentru prima posibilă victorie la Sibiu.
Cel mai rău moment de la Raliul Sibiului?
Marco Tempestini: Abandonul din 2012. Eram pe locul 2, înaintea
celei de-a doua treceri pe speciala Gâtul Berbecului, și
recuperasem foarte mult din timpul pierdut cu o pană față
de Edwin care mergea cu o mașină de grupa N. Aveam șanse
mari să devin lider pe finalul raliului, dar ambreiajul de la Skoda, schimbat
preventiv în parcul de service, a cedat chiar înainte de start.
Dintre toate mașinile cu care ai concurat
vreodată cu care ai vrea să mai iei startul o dată în Raliul Sibiului pe
macadam?
Marco Tempestini: Cel mai mult mi-ar plăcea să merg pe Crinți
și Gâtul Berbecului cu o Toyota Corolla WRC cu care am concurat în
Italia în 1999 și 2000, dar și
cu Fiesta WRC ar fi interesant!
În 2012 ai abandonat, iar în 2013, când a fost și etapă de Campionat European, ai terminat pe 4. A fost
ultima etapă pe macadam a raliului. Cum ai încheiat tu acest capitol?
Marco Tempestini: Așa cum a fost tot timpul
Raliul Sibiului. În 2012 am fost rapid pe probe și eram foarte aproape de o
victorie în CNR, dar am abandonat în favoarea lui Edwin Keleti, iar anul
următor s-a întâmplat exact invers. Am mers mai prudent și
Edwin a abandonat în fața mea și
am terminat pe locul 4 în ERC și pe 2, după Francois
Delecour în CNR. Asta a însemnat tot timpul Raliul Sibiului: un mix între
noroc, ghinion, viteză și prudență!
În 2015, Raliul Sibiului s-a schimbat complet. Este pe asfalt și cel mai spectaculos drum din România, Transfăgărășanul, a fost inclus în program. Cum ți se pare această schimbare?
Marco Tempestini: Cred că este o provocare foarte interesantă. Din
păcate anul trecut nu am fost la start la Sibiu, dar vom vedea anul acesta cum
va a fi. Clar renumele și frumusețea
Transfăgărșanului sunt un câștig pentru sporturile cu
motor din România.
Transfăgărășan pe asfalt sau Șanta pe macadam?
Marco Tempestini: Eu întotdeauna am preferat macadamul, așa
că din start aș spune Șanta,
dar aștept să mă dau pe Transfăgărășan și
apoi pot să-mi spun părerea exact!
Cum crezi că va fi pentru tine ediția din 2015 a Raliului Sibiului?
Marco Tempestini: Sper să fie un raliu frumos, cu mult public pe
probe și să obțin și
un rezultat bun.
Sibiu Rally Challenge se va desfășura în perioada 20 – 23
august și este un festival dedicat
sporturilor cu motor care include și Raliul Sibiului, etapa a
șasea din Campionatul Național de Raliuri Dunlop
desfășurat sub egida Federației Române de Automobilism
Sportiv (FRAS). Sibiu Rally Challenge este un eveniment cofinanţat de Consiliul
Local Sibiu şi Primăria Municipiului Sibiu și susținut de Orange România.
Sursa: Sibiu Rally Romania
0 comentarii