Cel mai recent proiect BMW Group şi TOTAL va
duce mai departe dezvoltarea automobilelor cu pile de combustie cu hidrogen.
Tehnologia auto cu potenţial de utilzare în
soluţii casnice de stocare de energie.
Acum este
posibil să conduci un automobil cu pile de combustie din sudul Germaniei până
pe malul Lacului Garda, în Italia. Deschiderea unei staţii de hidrogen în
Detmoldstrasse,München, completează zona de sud a proiectului european HyFIVE,
care cuprinde Stuttgart, Munich, Innsbruck şi Bolsano. "Această formă nouă
de mobilitate, bazată pe hidrogen, oferă utilizatorilor privaţi şi comerciali
posibilitatea unei mobilităţi fără emisii pe distanţe lungi, fără nici un fel
de compromis în ceea ce priveşte confortul, spaţiul şi timpii de
realimentare", a declarat Matthias Klietz, director de cercetare a
sistemelor de propulsie în cadrul BMW Group, referitor la avantajele
hidrogenului.
Amplasată pe Detmoldstrasse, în apropiere de centrul de dezvoltare şi cercetare BMW, staţia de realimentare TOTAL, care oferă mai multe tipuri de combustibil, reprezintă un punct de reper important. Este prima staţie publică de realimentare din lume la care două pompe permit alimentarea cu hidrogen prin utilizarea a două tipuri diferite de tehnologii de realimentare, astfel:
- Standard
în industrie, tehnologia de stocare a hidrogenului CGH2, cu o presiune de
700 bar. Această tehnologie de realimentare pentru automobilele cu pile de
combustie cu hidrogen este deja disponibilă în funcţiune.
- Tehnologia de stocare a hidrogenului criocompresat (CCH2). Această tehnologie, dezvoltată de BMW Group, implică stocarea la temperatură joasă a hidrogenului gazos la bordul automobilului, la o presiune de până la 350 bar. În prezent, tehnologia se află în fază avansată de dezvoltare şi va fi disponibilă pentru utilizarea la scară largă pe un interval de timp mai lung. Rezervoarele CCH2 oferă o capacitate de stocare a hidrogenului mai mare cu până la 50% decât rezervoarele de 700 bar şi pot susţine o autonomie de peste 500 de kilometri.
Pentru a cerceta şi a dezvolta ambele tipuri de sisteme de stocare
şi integrarea lor în automobile, pentru BMW Group este important să aibă ambele
sisteme disponibile pentru testare în lumea reală, nu doar în laborator. Scenarii
mult mai realiste de testare pot fi obţinute dacă testele în laborator sunt
completate de teste la o staţie publică de realimentare.
Automobilele electrice cu pile de combustie cu hidrogen oferă:
- Realimentare
rapidă şi convenabilă în mai puţin de cinci minute - ceea ce reprezintă
aproape acelaşi timp ca pentru realimentarea cu benzină sau motorină a
unui automobil convenţional.
- Autonomii
mari de peste 500 de kilometri datorită densităţii mari de energie a
hidrogenului.
- Condus în regim integral electric, fără nici un fel de emisii.
Din moment ce automobilele electrice cu pile de combustie sunt
foarte potrivite pentru călătoriile mai lungi, acestea reprezintă completarea
ideală a modelelor BMW i şi pentru viitoarele modele hybrid plug-in de serie ale
mărcii BMW, care vor fi bazate pe tehnologia eDrive. Pilele de combustie
transformă hidrogenul gazos din rezervorul automobilului în curent electric şi
apă. Cum acumulatorul de înaltă tensiune este folosit doar ca un buffer de
energie, o bateria mult mai mică şi mai uşoară poate fi utilizată faţă de un
automobile electric cu acumulator.
Pe termen lung, soluţii de propulsie cu pile de combustie cu
hidrogen devin o parte integrantă a programului Efficient Dynamics desfăşurat
de BMW, adăugându-se diversităţii de sisteme de propulsie din portofoliul BMW
Group. Acest portofoliu de tehnologii poate fi adaptat flexibil la diferitele
concepte de automobil, la cerinţele clienţilor şi la cerinţele legale şi
normative de pe pieţele auto internaţionale.
Cu toate acestea, un element de bază pentru lansarea cu succes a
automobilelor cu pile de combustie cu hidrogen este dezvoltarea infrastructurii
de realimentare cu hidrogen pe pieţele auto relevante. Pe pieţele iniţiale
importante pentru hidrogen, precum Japonia, California (SUA) şi Europa (în
special Germania, Marea Britanie şi Scandinavia), este realist să presupunem că
actualele iniţiative de infrastructură vor duce la crearea unei infrastructuri
iniţiale de realimentare cu hidrogen în jurul anului 2020. Spre deosebire de
Japonia, care ca insulă are o suprafaţă mult mai uşor de controlat şi acoperit,
Europa se confruntă cu cerinţe mult mai dificile în ceea ce priveşte asigurarea
infrastructurii transnaţionale.
Astfel, BMW Group contribuie în mod activ, prin experienţa sa, ca
partener în iniţiative importante pentru dezvoltarea şi planificarea
infrastructurii de hidrogen, precum iniţiativele H2 Mobility şi CEP din
Germania, dar şi ca membru activ al Angajamentului Comun al Uniunii Europene
pentru pilele de combustie cu hidrogen. Şi din punct de vedere al tehnologiei,
cooperarea cu parteneri puternici are sens pentru accelerarea dezvoltării. Prin
urmare, BMW Group colaborează intens cu TOTAL Germany şi Linde Group în
procesele şi tehnologiile de realimentare.
Pe termen lung, unul din obiectivele de dezvoltare ar fi
utilizarea electrolizei "power-to-gas" (energie-în-gaz) pentru
stocarea surplusului de energie electrică din surse regenerabile sub formă de
hidrogen.
Energia produsă de panourile solare produsă în timpul zilei este
folosită pentru a genera hidrogen din apă. Hidrogenul generat este stocat în
soluţii similare cu rezervoarele pentru automobil. Ulterior, printr-o
tehnologie de pila de combustie, la fel ca în automobil, se generează curent
atunci când este necesar pentru consum, de exemplu pentru iluminat pe timp de
noapte. Tehnologia dezvoltată pentru propulsia de automobile, poate deveni
astfel o soluţie importantă pentru stocarea casnică de energie, înlocuind
bateriile de capacitate mare.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii