Cercetarea condusă de LSE și Goodyear relevă șapte tipuri de personalități în rândul conducătorilor auto.
Fie că se află în vacanța de vară, fie că se îndreaptă către
serviciu, timpul pe care oamenii îl petrec în zilele noastre pe șosea poate fi o experiență stresantă și frustrantă, după cum arată psihologii
sociali de la London School of Economics and Political Science (LSE).
Un studiu aflat încă în
desfășurare,
întreprins de psihologii sociali de la LSE împreună cu producătorul de anvelope
Goodyear pe problema siguranței rutiere, a identificat șapte moduri diferite în care oamenii răspund atunci când interacționează cu alți conducători auto, prezentând
tot atâtea tipologii după modul în care aceștia tratează cu
incertitudinea și cu propriile lor sentimente.
Prin intermediul mai
multor focus-grupuri și prin interviuri de adâncime realizate în rândul conducătorilor auto,
cercetătorii au identificat șapte tipuri de personalități care se manifestă frecvent:
Profesorul: simte nevoia să se
asigure că ceilalți conducători auto știu că au procedat greșit și așteaptă recunoaștere pentru eforturile pe care le-a depus pentru a-i învăța pe alții.
Domnul Știe Tot: acest tip de personalitate crede că este
înconjurat numai de proști și incompetenți și se manifestă strigând la alți conducători auto, rămânând la loc sigur, în mașină.
Competitorul: simte nevoia să o ia
înaintea tuturor celorlalți conducători auto și se enervează când altcineva i-o ia înainte. Această personalitate
accelerează când altcineva încearcă să îl depășească, pentru a se
asigura că nimeni nu i-o ia înainte.
Pedepsitorul: dorește să pedepsească alți conducători auto în
cazul oricărui comportament greșit. Inițiativele lui se pot sfârși cu datul jos din mașină sau cu apropiatul direct de alți conducători auto.
Filosoful: acceptă cu ușurință greșelile și încearcă să le explice
rațional.
Reușește să își controleze propriile
emoții și sentimente în mașină.
Evitantul: tratează greșelile altor conducători
auto la modul impersonal și le expediază ca fiind rezultate ale întâmplării.
Evadantul: ascultă muzică și vorbește la telefon pentru a
se izola de restul. Evadanții aleg să participe doar la relațiile sociale selectate, astfel încât să nu
fie nevoie să relaționeze cu alți conducători auto pe drum. Aceasta este de asemenea o strategie pentru a
nu se frustra din prima.
Aceste ”personalități de condus” apar în
diferite situații când conducătorii auto interacționează cu alți conducători auto pe șosea.
“În majoritatea timpului
noi stăm liniștiți în bula confortabilă a mașinii noastre, dar la orice colț s-ar putea să trebuiască să interacționăm cu alți conducători auto. Asta
face din șosea un mediu social nesigur și provocator. În timp ce ne putem face griji în legătură cu modul altora de
a conduce, această cercetare sugerează că comportamentul lor depinde de
asemenea de ceea ce noi înșine facem. Noi facem să apară personalitățile pe care noi înșine nu le placem.
Dintr-un punct de vedere psihologic, aceste tipuri diferite de personalitate
reprezintă diferite măști pe care conducătorii auto le folosesc pentru a face față propriei frustrări și sentimentelor
puternice pe care le încearcă. Noi nu suntem întodeauna pe deplin una sau alta
din aceste personalități. În funcție de situați și de interacțiunea cu alții, majoritatea dintre noi vor vedea ieșind la iveală mai multe
profile dintre aceste personalități”, a explicat Dr. Chris Tennant, psiholog social, care conduce acest
proiect de cercetare la LSE.
“Majoritatea acestor
comportamente pot duce la situații periculoase pe șosea. Înțelegând ce tip de comportament scoatem la iveală și ce tip de situații provoacă acest tip de
comportament este doar un prim pas pentru noi toți pentru a avea un
control mai bun asupra acestui tip de comportament, creând astfel un mediu de
condus sigur pentru noi înșine și alții pe stradă. Pe lângă impunerea legii împotriva condusului agresiv, educația și învățarea pe toată durata vieții rămân cele mai
puternice strategii la adresa acestui aspect social și emoțional și prin care se poate îmbunătăți siguranța rutieră,” a recomandat Olivier Rousseau, Vice Președinte Goodyear pentru
anvelope de autoturisme în Europa, Orientul Mijlociu și Africa.
Tipurile de
personalitate care au fost puse în evidență în prima parte a proiectului de cercetare,
care urmează să arunce o privire calitativă asupra comportamentului de condus
prin intermediul interviurilor de profunzime și de tip focus grup.
Odată cu această cercetare, LSE și Goodyear caută să identifice modul în care conducătorii auto își înfluențează reciproc comportamentul pe drum.
Cea de-a doua parte a acestui proiect este un studiu
pan-european derulat în 15 țări. Rezultatele finale și analizele de la sfârșitul proiectului sunt așteptate în octombrie a.c..
0 comentarii