Irina Chiritoiu, Director ECC
România:
„Închirierea unei mașini este
de cele mai multe ori un mijloc practic și comod pentru a călători în Europa. Însă,
necitirea condițiilor de
închiriere, a informațiilor
privind atenționările
speciale sau a celor privind răspunderea companiei, îți poate
crea o mulțime de
surprize neplăcute. Centrul European al Consumatorilor Romania are mereu pentru
tine sfaturi practice, care să te ajute să eviți eventualele probleme”
Te-ai decis să închiriezi o mașină pentru o călătorie de afaceri
sau pentru petrecerea vacanței în Europa, dar nu știi cum să procedezi și la ce trebuie să fii atent?
Înainte de
închirierea mașinii se
recomandă să compari ofertele, astfel încât cea aleasă să corespundă nevoilor
tale, disponibilităților și bugetului alocat. De regulă, o mașină se închiriază având în vedere trei
considerente: numărul de persoane cu care călătorești și al bagajelor, numărul
kilometrilor pe care vrei să îi parcurgi și caracteristicile mașinii, acestea
din urmă fiind diferite în funcție de zona pe care vrei să o vizitezi. Spre exemplu, pentru o zonă
montană se recomandă o mașină cu o capacitate mare, iar pentru vizitarea unei zone istorice o mașină de dimensiuni mai mici.
Odată
făcută alegerea companiei și a mașinii pe
care vrei să o închiriezi trebuie să te decizi cum faci rezervarea: online,
prin intermediul site-ului companiei sau al platformelor web specializate sau
direct de la ghișeul
companiei.
Mr. Wings te sfătuiește:
- verifică, înainte de a
face rezervarea, ce au spus alți consumatori despre compania de la care
vrei să închiriezi mașina sau despre platforma online;
- verifică dacă mașina pe care dorești să o închiriezi este cea care corespunde
cel mai bine nevoilor tale;
- nu încerca să te ghidezi doar după preț, condițiile de închiriere sunt cele care ar trebui să îți ofere siguranța unei închirieri fără probleme.
Închirierea mașinii online
Este
cunoscut faptul că închirierea unei mașini prin intermediul web site-ului companiei sau a platformelor web
site-urilor specializate îți oferă comoditate și rapiditate. Dar, trebuie să știi că înainte de a proceda la rezervarea efectivă a mașinii trebuie să citești condițiile generale de rezervare și condițiile de
închiriere ale companiei de închirieri, pentru a fi sigur că îndeplinești toate cerințele solicitate, cum ar fi de exemplu deții un card
de credit și nu unul
de debit, ai permis de conducere valabil și cu o anumită vechime, dar și pentru a cunoaște excluderile și limitările de răspundere ale companiei.
Platformele
online trebuie să îți ofere,
înainte de a proceda la rezervarea unei mașini, informații despre:
- condițiile de închiriere ale companiilor de
închirieri partenere;
- categoria, marca, tipul și clasele mașinilor de închiriat;
- dotările suplimentare ale mașinii;
- vârsta și permisul de conducere;
- metodele de plată acceptate;
- documentele necesare la preluarea mașinii;
- tariful de închiriere cu toate serviciile
incluse și taxele suplimentare;
- condiții de livrare și returnare ale mașinii;
- modificarea și anularea rezervării.
Odată cu
finalizarea procesului de rezervare vei primi un e-mail de confirmare a
rezervării și
voucher-ul care trebuie să conțină aceleași informații cu cele furnizate de tine.
Este
important de știut că,
dacă rezervarea a fost efectuată prin intermediului unei platforme online
specializate, preluarea mașinii de la compania de închirieri presupune și semnarea unui contract de închiriere, ale cărui
clauze trebuie să fie în acord cu informațiile furnizate prin condițiile de închiriere puse la dispoziție prin platformă. Cu toate acestea, se recomandă să citești condițiile de închiriere ale companiei de închirieri furnizoare a mașinii rezervate, pentru că nu de puține ori s-a constatat că platformele online
specializate nu postează condițiile de închiriere ale companiilor partenere în totalitate, cu atât mai
mult cu cât acestea nu își asumă răspunderea pentru eventualele probleme întâmpinate de tine,
fiind doar companii întermediare în procesul de închiriere.
Deși rezervarea efectuată online este considerată a
fi un contract la distanță, acesta este exclus în mod explicit de la dreptul de retragere. Prin
urmare, nu vei putea renunța în termen de 14 zile la rezervarea făcută, dacă te răzgândești.
Mr. Wings te sfătuiește:
- citește cu atenție condițiile de rezervare și de închiriere ale companiei de închirieri;
- asigură-te că deții un card de credit valabil și acceptat de către compania de închirieri;
- asigură-te că suma pe care
o deții în cont acoperă prețul închirierii și eventualele garanții;
- verifică, înainte de
efectuarea plății, dacă datele introduse în sistemul de rezervări
sunt corecte;
- verifică dacă voucher-ul
emis conține aceleași date cu cele transmise de tine, pentru a
nu fi nevoit să suporți costuri suplimentare pentru modificarea
acestora;
- contactează compania dacă
nu ai primit voucher-ul de închiriere, pentru a nu risca repetarea
procedeului de rezervare și inclusiv plata rezervării de două ori;
- cere informații despre prețul serviciilor suplimentare (scaun copil,
GPS, asigurare suplimentară sau șofer suplimentar, predarea mașinii în afara orelor de program, predarea mașinii în alt loc decât cel convenit, etc.);
- verifică tipul de
asigurare pentru autoturismul închiriat;
- solicită informații despre tipurile de asigurări incluse în preț și despre riscurile acoperite de acestea; în cele mai multe cazuri,
parbrizele, anvelopele, yalele, oglinzile și cheile autoturismului nu sunt acoperite de
asigurare;
- printează și păstrează e-mail-ul de confirmare și voucher-ul pentru a le prezenta companiei de închirieri la preluarea autoturismului.
Închirierea mașinii direct la ghișeul companiei de închirieri
Spre
deosebire de închirierea online, închirierea mașinii direct de la ghișeul companiei presupune, pe lângă un preț mai mare al chiriei/zi, mai multă atenție din partea ta la clauzele contractului de
închiriere și la
termenii și condițiile companiei de închiriere. Astfel, se
recomandă să le citești cu
foarte mare atenție pentru
a te asigura că ai înțeles exact
drepturile și obligațiile tale și ale companiei de închirieri.
De regulă,
contractul de închiriere și termenii și condițiile companiei de închiriere sunt redactate în
limba statului din care închiriezi mașina. Dar nu trebuie să fii descurajat, pentru că poți să ceri să ți se prezinte varianta acestora în limba engleză.
Refuzul companiei ar trebui să îți ridice un semn de întrebare și să te determine să soliciți informații
suplimentare pentru a fi sigur că nu întâmpini probleme la predarea mașinii datorită lipsei înțelegerii clauzelor contractuale.
Cu toate
acestea, închirierea mașinii
direct la ghișeul
companiei de închirieri prezintă avantajul de a verifica starea mașinii înainte de a semna contractul de închiriere.
Mr. Wings te sfătuiește:
- informează-te pe cât
posibil din țară asupra termenilor și condițiilor companiei de la care vrei să
închiriezi mașina, pentru a nu fi în situația de a pierde mult timp la ghișeu cu citirea acestora;
- solicită companiei să îți pună la dispoziție contractul de închiriere și termenii și condițiile privind închirierea în limba
engleză;
- asigură-te la ghișeu că ai înțeles termenii și condițiile companiei și că acestea nu diferă de cele despre care ai luat cunoștință pe web site;
- citește cu atenție contractul de închiriere și solicită lămuriri suplimentare dacă nu l-ai înțeles;
- verifică starea mașinii împreună cu reprezentantul companiei de închirieri;
- informează-te asupra
regulilor de circulație pe care trebuie să le respecți (limite de viteză, locuri de parcare);
- verifică în ce condiții poți călători cu mașina în afara granițelor țării, dacă intenționezi să vizitezi și astfel de locuri.
Modificarea și anularea rezervării
Politica
de modificare și anulare,
indiferent de modalitatea în care faci rezervarea, depinde întotdeauna de
compania de închirieri. Astfel, în unele cazuri există un număr minim de zile
în care poți modifica
sau anula o rezervare, fără penalități. În alte cazuri, nu poți modifica sau anula deloc rezervarea făcută, pentru că tariful oferit
este unul special.
Mr. Wings te sfătuiește:
- adresează o cerere
companiei de închirieri și intermediarului, după caz, dacă vrei să
modifici sau să anulezi rezervarea;
- oferă toate informațiile de care este nevoie: identitatea ta, numărul rezervării, data
rezervării;
- atașează cererii de modificare sau anulare confirmarea rezervării și voucher-ul primite;
- folosește un limbaj simplu, politicos și explică în mod clar problema, fără a te pierde în detalii.
Condiții de plată a prețului închirierii și a garanției
De regulă,
plata prețului
închirierii se face cu card de credit și în avans, cu atât mai mult dacă închirierea mașinii s-a făcut online. În această situație, companiile de închirieri menționează în mod expres tipul cardului de credit
acceptat pentru plată, dar și faptul că la preluarea mașinii se impune prezentarea aceluiași card de credit cu care s-a efectuat plata și aparținând aceleiași persoane
care a făcut rezervarea. Nu de puține ori s-a întâmplat ca prezentarea la ghișeu a altui tip de card de credit sau a cardului
de credit aparținând unui
alt pasager să conducă la debitarea cardului prezentat cu aceeași sumă plătită odată cu efectuarea rezervării.
Pentru recuperarea sumei plătite inițial trebuie demarată procedura restituirii care, de multe ori, s-a
dovedit a fi anevoioasă.
Prezentarea
aceluiași card de
credit cu care s-a efectuat plata este necesară și pentru constituirea depozitului (garanției) înainte de preluarea efectivă a mașinii. Așadar, se impune ca pe cardul de credit să deții sumele necesare plății prețului închirierii, a sumelor aferente serviciilor suplimentare, după caz,
precum și a
constituirii depozitului (garanției).
Unele
companii de închiriere nu acceptă plata în numerar sau acceptă plata în numerar
doar alături de un card de credit, din motive legate de securitate.
Garanția se restituie dacă ai predat mașina în aceeași stare în care ai preluat-o, dacă nu prezintă
nicio zgârietură sau defecțiune și dacă ai
predat toate echipamentele, accesoriile și documentele primite la livrare.
Garanția se reține total sau pațial dacă
mașina a
suferit avarii din vina ta și acestea nu sunt acoperite de asigurările incuse în preț sau de cele suplimentare plătite de tine. Dacă
garanția
reprezintă franciza pentru avarii, aceasta se reține în totalitate.
Asigurare
De regulă,
prețul
închirierii include asigurarea de răspundere civilă RCA. Unele companii de
închirieri includ în oferta de închiriere asigurarea împotriva furtului și asigurarea CASCO. Ca să fii sigur că ești exonerat de plata pagubelor provocate de
furtul mașinii sau
de avariile produse ca urmare a impactului mașinii cu animalele sau de avariile produse de
fenomene naturale (trăsnet, furtună, grindină sau inundații), solicită să ți se comunice dacă aceste asigurări sunt sau nu
incluse în prețul
închirierii. Pentru situația în care nu sunt incluse în preț, poți solicita
informații despre
costul lor și condițiile în care poți opta pentru ele.
Asigurare de răspundere civilă RCA
Acest tip
de asigurare are ca obiect acoperirea prejudiciilor provocate de tine altor
partipanți la
trafic, ca urmare a producerii unui eveniment asigurat. Riscurile acoperite de
asigurarea RCA sunt pagubele materiale produse mașinii, vătămarea corporală sau decesul persoanelor
implicate în evenimentul rutier din culpa ta. Limitele de despăgubire pentru
astfel de incidente sunt diferite de la o tară la alta, astfel că se recomandă
să te informezi asupra acestora, pentru a vedea dacă se impune încheierea unor
asigurări suplimentare.
Asigurare împotriva furtului
Pentru a
putea beneficia de protecția oferită de o asigurare a mașinii împotriva furtului trebuie să știi că fără un document de constatare a furtului, emis de către Poliție, nu poți fi exonerat de răspundere față de compania de închirieri.
Asigurare CASCO
Acest tip
de asigurare acoperă avariile produse mașinii cu excepția
furtului sau a tentativei de furt. Deși asigurarea CASCO acoperă o plajă foarte mare de riscuri (ciocniri,
loviri, zgârieturi, derapări, răsturnări, explozii, etc), sunt și excepții, cum ar fi:
- avarii ale pieselor de schimb (anvelope,
parbrize), ale prelatelor, huselor;
- pierderea/deteriorarea cheilor mașinii;
- pagube produse ca urmare a influenței temperaturii asupra
motorului mașinii;
- pagubele produse motorului sau cutiei de viteze, ca urmare a supraîncălzirii din oricare alte cauze decât cele cuprinse în asigurare.
CDW (Collision Damage Waiver)
Acest tip
de “asigurare” este o opțiune suplimentară și reprezintă o renunțare a companiei de închirieri la dreptul de a-ți cere despăgubiri pentru avarierea/defectarea mașinii, costul reparațiilor fiind limitat la suma plătită de tine, cu
excepția
cazurilor în care ai provocat intenționat pagubele sau ai utilizat mașina în mod necorespunzător, de exemplu, ai condus mașina în afara drumurilor asfaltate sau ai
subînchiriat mașina.
Așadar, suma plătită de tine nu se restituie dacă
mașina a fost
predată fără avarii. Cu toate că această opțiune suplimentară acoperă răspunderea pentru
defecțiuni
provocate mașinii sau
pieselor și
accesoriilor, în cele mai multe cazuri avarierea anvelopelor, parbrizelor,
yalelor, sau ale oglinzilor laterale nu sunt acoperite de această opțiune suplimentară.
Indiferent
de tipul asigurării incluse în preț sau pentru care ai optat și plătit suplimentar trebuie să știi că producerea unui eveniment rutier, indiferent de gravitatea
acestuia, conduce la respectarea instrucțiunilor privind informarea companiei de închirieri asupra incidentelor
petrecute, la declararea acestora la Poliție și la obținerea documentelor necesare exonerării tale de
răspundere, după caz.
Mr. Wings te sfătuiește:
- verifică ce tip de
asigurare intră în prețul închirierii;
- informează-te asupra
condițiilor în care asigurarea CASCO te exonerează de răspundere; sunt
companii de închirieri care, în caz de avariere a mașinii, recurg la retragerea de pe cardul de credit a unei sume
prestabilite, reprezentând franciza pentru asigurare CASCO;
- informează-te asupra
riscurilor acoperite de asigurare și de opțiunea suplimentară CDW (Collision Damage
Waiver), cât și asupra excluderilor, pentru a nu fi
victima unor abuzuri din partea companiei de închirieri;
- Informează-te asupra
asigurărilor suplimentare pe care le poți încheia pentru a fi absolvit complet de
orice răspundere; unele companii de închirieri oferă asigurări de
accidente care acoperă riscurile de invaliditate permanentă sau deces ca
urmare a unor accidente;
- respectă întocmai instrucțiunile companiei privind informarea companiei de închirieri asupra evenimentului rutier în care ai fost implicat, declararea accidentului la Poliție și procurarea documentelor indispensabile pentru funcționarea asigurării și pentru repararea mașinii.
Predarea-primirea mașinii închiriate
Predarea și primirea mașinii închiriate au loc, de regulă, la sediul
companiei de la care ai închiriat. Însă, la cererea ta, mașina poate fi predată-primită la aeroport, la
hotel sau în alte locații dorite,
pe baza unui tarif convenit.
Predarea și primirea mașinii se fac în prezența reprezentantului companiei de închirieri, după
semnarea contractului de închiriere și după plata intregală a sumelor stabilite. În ambele situații trebuie întocmit un proces-verbal în care se
menționează toate
observațiile
privind starea tehnică a mașinii la momentul preluării și al restituirii acesteia (zgârieturi, avarii, pagube).
Mr. Wings te sfătuiește:
- verifică starea mașinii înainte de a semna procesul-verbal de predare-primire;
- verifică dacă mașina are toate dotările suplimentare solicitate și plătite de tine;
- menționează în procesul-verbal de predare-primire toate constatările
rezultate ca urmare a inspectării
mașinii atât la livrare, cât și la predare (pagube, defecțiuni, avarii existente ale mașinii);
- fotografiază avariile,
pagubele și zgârieturile anterioare ale mașinii, pentru a putea fi prezentate companiei în cazul în care susține că ești vinovat de producerea lor;
- verifică nivelul
carburantului; de regulă, mașina se livrează cu rezervorul plin și trebuie restitituită în același mod;
- păstrează toate
bonurile de la benzinării pentru cazul în care compania de închirieri
contestă volumul carburantului;
- solicită
reprezentantului companiei de închirieri să menționeze în procesul verbal de pedare-primire despre avariile
constatate cu ocazia inspectării mașinii, despre numărul de kilometri și depre nivelul carburantului atât la livrare, cât și la predarea mașinii; depășirea numărului de kilometri pentru care
ai optat sau predarea mașinii cu un nivel de carburant mai scăzut
decât la momentul preluării atrage plata taxelor suplimentare;
- nu semna
procesul-verbal de predare-primire înainte de a verifica dacă au fost
consemnate toate observațiile;
- asigură-te că
procesul-verbal este semnat și de reprezentantul companiei de
închiriere;
- asigură-te că ai predat și parcat mașina în locuri special amenajate; fotografiază locul pentru a nu fi pus în situația de a plăti eventuale amenzi pentru parcare ilegală.
Reclamații
Orice
neregulă/problemă pe care ai constatat-o în timpul procesului de rezervare sau
al închirierii mașinii
trebuie reclamată în cel mai scurt timp.
Dacă
problema vizează aspecte care țin de închirierea efectivă a mașinii, cum ar fi refuzul livrării mașinii, reținerea totală sau parțială a garanției sau imputarea unor defecțiuni
ale mașinii,
trebuie să adresezi reclamația companiei cu care ai semnat contractul de închiriere, indiferent că
rezervarea a fost făcută online prin intermediul unei platforme specializate.
De regulă, platformele online nu fac decât să pună la dispoziția
doritorilor informații
despre companiile care închiriază mașini și să
ofere acestora posibilitatea de a rezerva o mașină de la unul dintre parteneri. Semnarea
contractului de închiriere, care de cele mai multe ori se prezintă sub forma
unui formular de 1 pagină, atrage și răspunderea companiei de închirieri semnatare. Sigur, nu este exclus să
încerci soluționarea
litigiului și prin
intermediar, dar pentru obținerea unei soluții rapide se recomandă înaintarea reclamației direct către compania de închirieri cu
care ai semnat contractul.
Mr. Wings te sfătuiește:
- păstrează contractul de
închiriere, facturile, fotografiile, corespondența și procesul-verbal de predare-primire; companiile de închirieri pot
reclama avarii/defecțiuni ale mașinii și la câteva zile după predarea mașinii; lipsa documentelor care să ateste faptul că acele avarii erau
dinainte de închirierea mașinii poate conduce la imputarea acestora și la suportarea costurilor reparațiilor;
- adresează reclamația atât companiei de închirieri, cât și companiei care deține platfoma online prin intermediul căreia ai rezervat mașina;
- păstrează un exemplar al reclamației pentru a dovedi încercarea soluționării litigiului.
Pentru situația în care problema nu se rezolvă,
după ce ai luat legătura cu compania de închirieri, iar aceasta se află într-un
alt stat membru decât România, poți să contactezi Centrul European al
Consumatorilor din România (ECC Romania) prin intermediul telefonului,
fax-ului, e-mail-ului sau a formularului de plângere transfrontalieră
disponibil pe web site-ul www.eccromania.ro. Toate serviciile oferite de
Centrele Europene ale Consumatorilor sunt gratuite.
Sursa:
Laura Pascu, PR ECC Romania
0 comentarii