TRANSCARPATIC
Rally Raid, competitia nascuta din pasiune si-a incheiat stagiatura. Cel mai
valoros trofeu, al prieteniei, al respectului, a fost ridicat de pe crestele
muntilor si purtat in inimi pina la malul marii cu entuziasm si efort de
concurenti, mecanici, arbitri si de toti cei implicati in organizarea si
desfasurarea acestui raliu.
Pe durata a 5 zile, intre caldura sufocanta si precipitatiile
abundente, concurentii au traversat zone muntoase, vai, zone deluroase, rauri, araturi,
campii cu iarba umeda sau noroi care au pus mari probleme atât oamenilor, cât
si vehiculelor.
Dincolo de rivalitatile sportive, pe timpul sau in afara cursei a
existat o atmosfera placuta, de prietenie si respect. In service-urile sau in
locatiile brasovenilor Leonte Mihai, Marius Dobrisan sau Dan Berger s-a lucrat
non stop, indiferent de vehicul.
Venit din cursele de viteza pe circuit, pilotul vehiculului buggy
#112, Doron Heinrich a fost "victima" unui piston spart, fiind nevoit
sa abandoneze imediat dupa terminarea etapei a 2-a. Pentru Doron Heinrich
TRANSCARPATIC a insemnat debutul in competitiile rally raid. "Sunt impresionat de atmosfera de la
Brasov si din competitie. Traseele pe care le-am parcurs sunt superbe si nu mi
s-au parut foarte dificile. Daca in competitiile internationale te simti sufocat
de strictetea regulilor, aici, in Romania, atmosfera a fost de basm. Oamenii
sunt foarte prietenosi. Indiferent de ce am avut nevoie nu mi-au intors
spatele, am fost ajutat si indrumat neconditionat. Aveti un potential foarte
mare in organizarea unor curse tip rally raid, chiar si a unei etape de nivel
international. Daca lucrurile vor decurge asa cum imi doresc, sunt decis in
acest an sa iau startul la etapa de rally raid de la Timisoara," a
declarat Heinrich.
Fascinatia concursului l-a determinat pe Iccio Maurizio sa ajute
un echipaj pe cat de motivat pe atat de ghinionist, Mihai Ban / Marius Dobrisan
#125 - KIA Sportage, la un pas de abandon. Ajutorul le-a venit din partea
echipei Haiducii Wheels. "Am urmarit
evolutia echipajului Mihai - Marius si am fost impresionat de eforturile si
determinarea acestora. In momentul in care am vazut ca au ramas fara cutie de
viteza, m-am decis sa le imprumut una. Faptul ca au terminat rally raid-ul pe
locul 3 la general ma face fericit. TRANSCARPATIC-ul este un concurs
exceptional datorita oamenilor, datorita sufletului lor, a bunatatii si a
modului de a trata problemele. Spiritul de rally raid, atmosfera raliurilor
este mai vie ca nicaieri aici. Au existat mici probleme de organizare,
imperfectiuni care sunt convins ca pe viitor vor fi eliminate," a
precizat Iccio Maurizio, team managerul echipei Haiducii Wheels.
Sportivitate inainte de toate. Astfel poate fi definita
participarea echipajului Ovidiu Pascale / Matache Bogdan, #127 - Toyota Land
Cruiser si nu numai. Sositi pe ultima suta de metri, singurul echipaj inscris
la Clasa Adventure a evoluat fara reticenta pe probele TRANSCARPATIC. In ziua
cea mai lunga a raliului, pe proba de 200 de kilometri, nu au ezitat sa
opreasca si sa acorde ajutor rider-ului Matei Albulescu, #10 - BMW R1200GS
Adventure ingropat in noroi, sau echipajelor Marco Tempestini / Roxana
Ciuhulescu, #124 - Isuzu Dmax si Emilian Pop / Ionut Mihu, #115 - Mitsubishi
Pajero (blocati in noroi si cu ambreiajul defect).
Debutant in rally raid, pilotul Ovidiu Pascale a beneficiat de
experienta si tenacitatea unui pilot calit in competitiile de viteza in coasta,
Matache Bogdan. In etapa a 4-a, echipajul a parcurs 155 de kilometri din proba
speciala. Cu 45 de kilometri inainte de finis, in apropiere de Faurei,
"mama ranitilor" s-a rasturnat.
"Pentru
mine ramane cea mai frumoasa competitie la care am participat pana acum.
Desigur, sunt si aspecte care trebuie corectate. La un moment dat, dupa o
regrupare impusa de un reper notat gresit pe rood book, s-a reluat startul.
Insa, etapa speciala de la Comandau, unde am rulat cu viteze mari mi-a placut
foarte mult. Am fost surprins placut de
stabilitatea si manevrabilitatea vehiculului. A venit momentul care ne-a scos
din ecuatie. In apropiere de Faurei, Ovidiu nu a reusit sa fie stapin pe
comenzile bolidului si ne-am rasturnat. Avariile masinii nu ne-au permis sa mai
continuam. Suntem sanatosi si ne gandim sa revenim in astfel de raliuri. Este o
competitie superba. A meritat toata nebunia asta, sunt virusat de rally
raid,"
a declarat Bogdan Matache.
Dupa rasturnarea din prologul competitiei, echipajul Mihai Leonte
/ Mihai Stoica, #113 - Aro Super Rally a muncit toata noaptea sa repare, sa
refaca avariile vehiculului. Au reusit si i-am revazut evoluind in etapa a 2-a
pina in momentul in care au abandonat
din cauza blocului motor spart. Mihai Leonte, un sportiv cu esenta de rally
raid in AND-ul sau, a revenit in TRANSCARPATIC si s-a transformat intr-un
sprijin real in desfasurarea raliului. "M-am
pregatit foarte mult pentru acest raliu. Daca nu am reusit, din motive tehnice
sa ajung cu masina de concurs la malul marii, am ales o alta cale pentru a
ramane in competitie. Obiectivul meu a fost sa ajung la Mangalia. Am
ajuns," a declarat Mihai, omul care zambeste chiar si atunci cand se
rastoarna cu masina.
Considerat "melcul" competitiei, Nissan Patrol-ul echipajului
Razvan Banica / Renatta Stepanov #116, a reusit sa ajunga aproape de punctul
terminus al rally raid-ului. Odiseea unui echipaj a carui perseverenta si
entuziasm ne-a molipsit s-a terminat aproape de destinatie. "Aventura noastra la TRANSCARPATIC s-a
incheiat pe tronsonul de legatura cu 20
de km inainte de ultima proba speciala. Pompa de benzina si rezidurile din
rezervor ne-au dat batai de cap zilnic, insa azi nu am mai izbutit sa continuam
din pricina motorului. Imi pare rau ca Razvan si-a dorit sa invie o masina de
rally care nu a mai concurat din 2006 si a izbutit sa se bucure intr-adevar
doar de o proba speciala. Ce e drept a fost cea mai lunga din raliu 200 de
kilometri," a mentionat navigatorul si jurnalista Renatta Stepanov.
Coordonarea de exceptie, strategia adecvata fiecarei etape si determinarea
au asigurat echipajului Mihai Hanganu / Daniel Voinea, #120 - Polaris RZR XP
900, locul cinci in clasamentul general. Au gustat din adrenalina rally
raid-ului si l-au condimentat cu evolutia sa Marco Tempestini / Roxana
Ciuhulescu, #124 - Isuzu Dmax.
Editia aniversara TRANSCARPATIC Rally Raid a fost castigata la
clasa auto de echipajul Roberto Camporese/ Alessandro Terranova, #211 - Mitsubishi
Pajero urmati de Ovidiu Domide / Daniel Nistor, #110 - Nissan Patrol si de Mihai
Ban / Marius Dobrisan, #125 - Kia Sportage.
Dupa editiile din anul 2005 si cea din 2014, Roberto Camporese
castiga pentru a 3-a oara TRANSCARPATIC Rally Raid. "Sunt foarte fericit. Nu am avut un inceput bun. Dorinta
concurentilor de a castiga aceasta competitie m-a determinat sa-mi imping
limitele. Ne-am confruntat cu multe probleme mecanice pe care le-am rezolvat si
cu ajutorul prietenilor din Romania carora le aduc multumiri si pe aceasta
cale. De remarcat organizarea raliului, fata de anii precedenti, a fost mult
mai buna. Felicitari tuturor celor care au concurat dar si celor care si-au
adus aportul la acest concurs. Formatul acestui raliu este cat se poate de bun.
Voi reveni in Romania cu multa placere, " a declarat Camporese imediat
dupa festivitatea de premiere.
La moto concurenta a fost acerba. Desi nu au avut
"sansa" unui navigator, pilotii de la moto au fost cei care au avut
cea mai buna rata de respectare a rood book-ului, de orientare in teren si de
identificare a reperelor. Dupa dueluri roata la roata, viteze mari pe probele
speciale, locul 1 a fost castigat de Vlad Tiglariu, #19 - KTM EXR un pilot
venit special pentru acest concurs din Rusia. In clasament a fost urmat de
Elvis Rus, #40 - KTM EXC, capitanul echipei GerulaRacing si de Ionut Florea,
#15 - KTM.
Iata ce ne-a marturist Vlad Tiglariu la terminarea raliului: "Etapa de la Intorsura Buzaului la
Comandau a fost frumoasa. O etapa de mare viteza, printre munti, pe un macadam
foarte bun, cu multe viraje extenuante. Am avut noroc de cativa stropi de
ploaie care au atenuat efectele prafului ridicat de concurenti. Trecerea pe
Oituz spre Onesti a fost superba. Dupa rafalele de ploaie din cursul noptii, in
etapa a 4-a am infruntat noroiul pina la
Braila. In timpul zilei a iesit soarele iar singurul mod de a descarca rotile
de noroi era sa rulezi cu gazul in plin. A fost cea mai solicitanta proba si
cea mai lunga a TRANSCARPATIC Rally Raid 2015 dar si cea mai palpitanta. Etapa
de pe dealurile Dobrogei s-a desfasurat pe o vreme frumoasa. Praful care se
ridica usor iti permitea sa-i vezi pe urmaritori. Vizibilitatea excelenta mi-a
permis pe timpul cursei sa gust cu privirea strugurii de pe dealurile
Murflatarului si sa ma bucur de vederea Marii Negre in Vama Veche.
Au fost ceva
probleme cu navigatia generate de modul cum au fost facute unele insemnari,
insa adevarata valoare a unui rider se regaseste in puterea acestuia de
rezolvare
a situatiilor din cursa. Am trecut cu
bine de ultima etapa extrem de frumoasa. Am avut parte in acest rally raid de
probe speciale foarte rapide, am mers uneori la limita, la risc. Efortul a
meritat. Felicitari tuturor!"
Editia din acest an s-a bucurat si de startul endurist-ului Barbu
Claudiu, #921 - KTM. A debutat in cursele de enduro in anul 2014 la etapa de la
Gheorgheni. S-a antrenat pe circuitul de motocross la Ciolpani alaturi de
Adrian Raduta. A participat la cantonamente de pregatire in Spania si s-a
antrenat pe nisipul fierbinte din Tunisia alaturi de reputatul si indragitul
pilot roman Many Genes. A participat la toate etapele de enduro in campionatul
national 2015 al FRM unde s-a clasat pe locul III la individual. Cu ligamentele
si meniscul de la piciorul drept facute praf, a luat startul intr-o competitie
de anduranta. Pasiunea pentru sport si vointa calita alaturi de riderii mentionati
i-a adus unul dintre cele mai frumoase podiumuri din cariera la debutul in
rally raid, locul 1 la Clasa Hobby. La aceiasi clasa locurile pe podium au fost
ocupate de Ciprian Berchez, #11 - Arctic Cat si Matei Albulescu, #10 - BMW
R1200GS Adventure.
"Motociclismul
este un virus, te-a prins, nu mai scapi. Aici imi reincarc bateriile. Dupa un
sezon complet la enduro mi-am spus ca trebuie sa incerc si un rally raid. De
mic copil am fost atras de activitatile de orientare in teren iar busola nu are
niciun secret pentru mine. Conform kilometrajului, am parcurs integral rood
book-ul. In ultima etapa trip masterul s-a defectat. Am facut un efort
suplimentar sa-l resetez din 10 in 10 metri in conditiile in care am rulat cu
viteza foarte mare, uneori peste 160 de km/h. Lupta cu noroiul din penultima
etapa mi-a adus aminte de duritatea si efortul din cursele de enduro. Cu o zi
inaintea acestei etape am fost consiliat de Many Genes, caruia trebuie sa-i
multumesc inca o data si mi-am schimbat cauciucurile. Modificarea a fost de bun
augur. Am fost depasit in doua etape de Matei Albulescu si riscam sa pierd
locul unu. Mi-am folosit intuitia, spiritul de orientare, mi-am facut o viziune
de ansamblu, am incercat sa uit de durerile de la piciorul drept si pe ultimii 10
kilometri ai raliului m-am avantat intr-o cursa de urmarire. L-am depasit pe
Matei si am terminat o cursa exceptionala. Mi-a placut atmosfera competitiei.
Sunt decis sa revin in competitiile rally raid," a declarat Barbu Claudiu.
Ispita amestecului aventura - emotie l-a atras si pe Ciprian
Berchez, #11 - Arctic Cat (ATV) in tumultul cursei.
"Sunt
la prima participare intr-o competitie sportiva. Un impatimit al off road-ului,
am hoinarit pina acum pe unde am putut. Magia acestui concurs m-a fermecat. Participarea
mea a fost o provocare abordata pozitiv. Am avut probleme tehnice pe care le-am
rezolvat oportun. In acest raliu am cunoscut oameni deosebiti si am inchegat
prietenii. Sunt frapat si incantat de disponibilitatea oamenilor. Ii multumesc
lui Elvis Rus, Mihai Ban, Mihai Hanganu, Raul Badiu si tuturor celor care m-au
ajutat, sustinut sau sfatuit. O competitie la care voi reveni cu drag," a marturisit Ciprian
Berchez.
Admirat, respectat sau contestat, Victor Pop, organizatorul
TRANSCARPATIC Rally Raid 2015 a declarat: "Sunt
fericit ca s-a terminat cu bine acest raliu. Sunt multe persoane care s-au
implicat in organizarea si desfasurarea acestuia, care m-au sprijinit voluntar,
care s-au implicat cu sufletul si poate chiar financiar. Nu pot decat sa le
multumesc! Multumesc tuturor colaboratorilor. Tot respectul pentru sportivi,
pentru echipe, pentru efort si daruire. Tenacitatea acestora este de admirat si
respectat si ramane de referinta in istoria rally raid-ului TRANSCARPATIC. Voi
lua o pauza de respiratie si impreuna cu cei care au pus umarul ne vom gandi ce
avem de facut pentru ca editia viitoare sa fie mai palpitanta, mai
frumoasa."
Sursa: Dan Strauti,
Senior Editor Autostiri.ro
Credit foto: Bogdan Baraba, Dan Strauti
0 comentarii