Fie că sunt
în căutarea unui anumit model, fie că vor să coste mai puțin sau pur și simplu pentru a avea mai
multe opțiuni, mulți consumatori din Uniunea Europeană care doresc să cumpere o mașină, decid să caute oferte în alte state membre UE.
Ceea ce poate părea o simplă tranzacție la prima vedere, poate
fi o adevărată cursă cu obstacole. Consumatorii ar putea să își
pună următoarele întrebări: Ce documente sunt necesare? În ce țară
plătim TVA? Este mașina acoperită de o garanție?
Mașina are asigurare sau numere provizorii de tranzit necesare pentru
drumul spre casă? Inspecția tehnică periodică
dintr-o țară este valabilă în alta? Cui trebuie să adresam plângere
împotriva vânzătorului sau cum rezolvam o problemă referitoare la procesul de
înregistrare?
Într-un efort de a oferi un set cuprinzător de răspunsuri, în 2015, cele 29 de
Centre Europene, coordonate de ECC Franța au efectuat un studiu
amplu privind obstacolele cu care se confruntă consumatorii atunci când achiziționează
o mașină peste granițe. Centrele Europene au
realizat o serie de documente orientative cu scopul de a da sfaturi practice cu
privire la fiecare pas al procesului de achiziționare a unui automobil
dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau din Norvegia, de la tranzacția
inițială si până la finalizarea procedurii de înregistrare.
Sfaturi practice înainte, în timpul și după achiziționarea unei mașini in UE
Cu scopul de a ajuta consumatorii să obțină cea mai bună ofertă
posibilă și sa evite surprizele neplăcute, Rețeaua Centrelor Europene
pentru Consumatori (ECC-Net) oferă un portal unic cu sfaturi practice și
recomandări cu privire la măsurile de precauție pe care consumatorii
trebuie sa le știe atunci când achiziționează
o mașină in UE.
ECC-Net oferă, de asemenea, celor interesați exemple de probleme
reale care încă mai există pe piața internă și
de bune practici puse în aplicare în unele state membre ale UE.
• Înainte de a cumpăra: Cum poți ști
dacă pot avea încredere în vânzător? Mașina există cu adevărat? Ce
măsuri putem lua pentru a plăti în siguranță?
• Când cumpărăm: Plătesc TVA în țara din care am cumpărat
sau acasă? Este necesar ca vânzătorul să îmi ofere o certificare prin care să
vad dacă are inspecția tehnică făcută? Daca
da, va fi recunoscută în țara mea? Ce documente
trebuie să cer vânzătorului? Cum pot să mă asigur că mașina
este în stare bună? La ce trebuie să mă uit în contractul de vânzare? Am nevoie
de numere provizorii de tranzit sau de asigurare specifică pentru a conduce
spre casă?
• După achiziție: Pot anula contractul? Ce
trebuie să fac pentru a înmatricula mașina? Pe cine pot contacta
pentru a face o plângere împotriva vânzătorului sau a sistemului de
înregistrare?
Pentru a răspunde la toate aceste întrebări și nu numai, precum și
pentru a facilita achiziționarea transfrontalieră a
automobilelor, ECC-Net pune la dispoziția consumatorilor
următoarele:
- Fișe tehnice atât pentru țara de achiziție, și cât si pentru țara de înregistrare, reunind principalele informații necesare consumatorilor;
- Sfaturi practice pentru consumatori;
- Un scurt film cu un exemplu de achiziție transfrontaliere a unei mașini;
- Un amplu raport privind achiziția transfrontalieră auto și înmatricularea în Uniunea Europeană și Norvegia, împreună cu un rezumat.
„Centrul European al Consumatorilor Romania a primit în ultimii 8 ani de la
înființare, mai multe reclamații privitoare la achiziția
sau rezervarea de mașini din Uniunea Europeană.
Un domn din București a rezervat online un
autovehicul din Madrid, Spania, însă mașina nu i-a fost pusă la
dispozitie pe motiv că a prezentat doar cartea de identitate, nu și
pașaportul, așadar consumatorul a fost
pus în situația în care a trebuit să achite din nou închirierea, ulterior a
încercat să recupereze banii de la compania de închirieri la care a făcut
rezervarea online, însă nu a reușit. După contactarea
companiei prin intermediul Centrelor Europene consumatorul a recuperat suma de
209 Euro. Prin urmare, de 8 ani ECC Romania oferă sprijin și
consultanță pentru consumatorii din România, alaturi de toate celelalte 29
de centre din Europa.”, a declarat Irina Chirițoiu, Director ECC Romania.
Sursa: Laura Pascu, PR ECC Romania
0 comentarii