Bujia de aprindere, folosita la motoarele pe benzina, este acea
piesa auto care genereaza scanteia necesara aprinderii amestecului format din
aer si combustibil din camera de ardere. Bujia este fabricata din materiale
metalice, ceramice si sticla, partile principale ale acesteia fiind terminalul
(conectorul), izolatorul ceramic si electrozii.
Pe scurt, bujia contine doi electrozi, separati de un izolator,
intre care se formeaza o scanteie. Electrodul negativ este de fapt corpul
bujiei, conectat prin intermediul chiulasei la masa, iar electrodul pozitiv
este electrodul central, conectat la bobina de inductie, bobina de inductie ce
multiplica tensiunea electrica primita de la baterie (alternator), pe care o
trimite mai departe bujiei.
Electrodul negativ (masa) este sudat de carcasa metalica a bujiei. Forma si numarul
electrozilor negativi au impact asupra duratei de viata a bujiei. Cu cat
electrodul negativ este mai gros sau este multiplu, cu atat durata de viata a
bujiei este extinsa deoarece scanteia se poate forma mai usor.
Electrodul pozitiv (central) este inserat etans in izolator,
Diametrul electrodului central este mai mic decat alezajul izolatorului pentru
a permite dilatarea acestuia la temperaturi ridicate. In functie de materialul
din care este fabricat electrodul, diametrul acestuia poate varia.
De-a lungul timpului bujiile de aprindere au
suferit numeroase imbunatatiri, menite sa asigure aprinderi si combustii
imbunatatite, consumuri reduse de combustibil si durate mai mari de
functionare. Ultima noutate in materie vine de la Denso, care ne
recomanda bujiile Iridium TT, ce au un electrod central de 0.4 mm,
cel mai mic diametru din lume si un electrod negativ de 0.7 mm. Acestea ofera o
durata de viata de 3 ori mai mare decat bujiile cu nichel si
asigura economii mai mari de combustibil si performante generale optime ale
autovehiculelor.
Cei doi electrozi subtiri ca un ac al bujiilor Iridium TT de
la Denso, cu electrodul central cu 0.2 mm mai subtire decat
urmatorul competitor, actioneaza ca niste degete subtiri si permit scanteii sa
creasca la 360 de grade in toate cele trei dimensiuni. Acest lucru
imbunatateste capacitatea de aprindere a amestecului aer-combustibil si permite
apoi scanteii sa se extinda mai rapid si mai bine, optimizand economia de
combustibil si performanta.
Tehnologia avansata Denso a creat un aliaj unic
de iridiu si rodiu cu cel mai inalt raport de aprindere de pe piata pentru
electrodul central, precum si un aliaj din platina dovedit pentru electrodul
negativ, ceea ce permite o durata de viata extinsa a bujiilor. Mai mult decat
atat, bujiile Denso Iridium TT sunt produse pentru o gama
foarte mare de autovehicule, ce cuprinde majoritatea marcilor din parcul auto
european.
Dar iata si caracteristicile si beneficiile bujiilor
Denso Iridium TT:
Anduranta mult imbunatatita
Durata de viata de aproximativ 120.000 km.
Aprindere sporita
O aprindere mai puternica ce confera o performanta mai ridicata.
O aprindere mai puternica ce confera o performanta mai ridicata.
Rezultate mai bune
Necesarul scazut al voltajului si aprinderea ridicata imbunatatesc combustia.
Necesarul scazut al voltajului si aprinderea ridicata imbunatatesc combustia.
Emisii reduse
Aprinderea imbunatatita duce la fluctuatii mai reduse a combustiei, rezultand intr-un consum mai redus de combustibil si emisii mult reduse de CO, CO2 si HC.
Aprinderea imbunatatita duce la fluctuatii mai reduse a combustiei, rezultand intr-un consum mai redus de combustibil si emisii mult reduse de CO, CO2 si HC.
Tehnologie avansata
Bujia livreaza performante optime catre o gama mai larga de vehicule OE, la un pret convenabil.
Bujia livreaza performante optime catre o gama mai larga de vehicule OE, la un pret convenabil.
De
aproximativ doua saptamani masina pe care o conduc, un VW Polo 9N 1.4 16V,
merge cu bujii Denso Iridium TT si
va pot marturisi ca sunt chiar incantat de performantele acestora. Din
calculele mele, consumul de combustibil a scazut, nu pot sa va spun exact cu
cat pentru ca am afisaj analogic pe bord si nu afisaj digital ca sa imi arate consumul
mediu, iar performantele motorului au crescut simtitor.
Surse: E-Automobile.ro si Denso.ro
0 comentarii