Nokian Tyres, cel mai nordic producător de anvelope, îşi
testează amănunțit anvelopele de iarnă pe zăpadă, gheaţă şi lapoviţă în centrul
de testare denumit White Hell („Iadul Alb”), aflat în
apropierea localității Ivalo din Laponia. Centrul se întinde pe mai mult de 700
de hectare de câmp înzăpezit și este poziționat mult dincolo de Cercul Polar
Arctic, cu câteva sute de kilometri mai la nord de Rovaniemi, oraşul
Crăciunului și domiciliul oficial al legendarului Moş Crăciun.
Iadul Albla superlativ
Nokian Tyres a înfiinţat
centrul de testare de la Ivalo la jumătatea anilor '80, mai exact în 1986, iar
de atunci acesta a dobândit reputaţia celui mai exigent, vast, complex şi
extremcentru de testare a anvelopelor în mediu natural, din întreaga lume. La White
Hell, iarna temperaturile scad mult sub zero grade, în timp ce primăvara sunt
posibile variaţii de temperaturăîntre zi şi noapte de până la 40 de grade.
Din luna noiembrie şi
până în mai, pistele de testare sunt supraagolemerate. În această perioadă de
aproximativ 200 de zile de ger sunt
testate peste 20.000 de anvelope şi
sunt parcurşi peste 40.000 de kilometri pe
pistă. Echipele extrem de experimentate de şoferi
profesionişti testează anvelopele zi şi noapte. În cadrul centrului sunt
peste 20 de piste întreţinute constant,
întinse pe mai mult de 100 de kilometri,
incluzând un „culoar de gheaţă"
lung de 700 de metri în care sunt posibile testări în condiţii controlate. Întreţinerea
pistei este foartedificilă deoarece condiţiile pistelor înzăpezite şi îngheţate
trebuie să fie comparabile, pentru obţinerea unor rezultate concludente. Practic,
aceeaşi grosime a zăpezii, aceeaşi duritate a gheţii, cât și curățarea pistei
în funcţie de necesităţi, trebuie asigurate constant.
De ce sunt anvelopele testate într-un mod atât de exigent
şi comprehensiv
„Testarea intensă şi intransingentă în condiţiile extreme
şi capricioase ale iernii are ca scop atingerea celui mai înalt obiectiv de
dezvoltare, şi anume siguranţa şi funcţionalitatea maximă a anvelopelor de
iarnă Nokian Tyres. Pe lângă programul de testare, atât în condiţii de operare uzuale,
cât și speciale, precum cele de la Ivalo, pentru dezvoltarea anvelopelor sunt
necesare şi un număr semnificativ de teste de laborator suplimentare şi
simulări computerizate. Însă doar printr-o testare exigentă pot fi diferențiate
anvelopele bune de cele excelente, oferind posibilitatea dezvoltării unor viitoare
game de anvelope de iarnă cu unele dintre cele mai bune caracteristici de
siguranţă din lume”, explică Matti Morri, Director Tehnic Serviciu Clienți la Nokian Tyres. O
anvelopă de iarnă perfectă trebuie să funcţioneze în mod logic şi previzibil în
orice situaţie. Pentru obţinerea unor rezultate concludente, testele sunt
realizate şi în afara centrelor de testare Nokian Tyres, pe diferite piste de
testare din întreaga lume.
Inovaţiile şi dezvoltarea sunt pe primul plan
Adaptându-se cererilor
consumatorilor şi pieţelor individuale, portofoliul modern de produse Nokian
Tyres este reînnoit periodic şi se îmbogăţeşte în fiecare an. Astfel,
cantitatea de produse noi reprezintă cel puţin o pătrime dincifra de afaceri
anuală a companiei. Acesta este unul dintre motivele pentru care peste jumătate
din costurile cu cercetarea şi dezvoltarea sunt reprezentate de activitățile de
testarea anvelopelor. Dezvoltarea unei
anvelope complet noi pentru autoturisme de pasageri durează
între 2 şi 4 ani. Testarea joacă
aici un rol esenţial, dirijând eforturile de cercetare şi dezvoltare până ce se
obține anvelopa cu cea mai bună performanţă pentru condiţiile de iarnă
respective.
Tehnologiile nu pot înlocui abordarea umană
Pentru unele teste este
esenţială simularea condiţiilor extreme. De aceea, testele de anvelope de la Ivalo
presupun sute de ore defrânare și accelerare pe circuit, în slalom şi pe pantă,
pe suprafață înzăpezită şi îngheţată. Datorită acestor testări intense Nokian
Tyres este considerat lider mondial în dezvoltarea şi fabricarea de anvelope.
Piloții de teste
experimentaţi sunt esenţiali pentru această activitate, însă pe lângă testele
efectuate de aceștia, se realizează și teste cu vehicule robot, care garantează
repetarea exactăa testelor individuale. Totuşi, acestea au doar un rol de
susţinere, deoarece nicio maşină și niciun dispozitiv nu pot înlocui piloții
adevărați şi experienţa acestora. Unei persoane îi sunt necesari câțiva ani
buni pentru a deveni un foarte bun pilot de teste profesionist, capabil să
furnizeze informaţii valoroase.
„În testare sunt utilizate tehnologii de ultimă generaţie
care continuă să se îmbunătăţească şi să se dezvolte. De exemplu, monitorizarea
în timp real a temperaturii şi umidităţii relative ne face munca mai uşoară şi
mai rapidă,”declară Petri Peltoniemi, Test Manager, Nokian
Tyres.
Un nou și versatil centru tehnologic pentru anvelopele de
iarnă şi de vară
În 2017, Nokian Tyres deschide
un nou centru tehnologic cu scopuri multiple în Santa Cruz de la Zarza, Spania,
atât pentru anvelopele de iarnă, cât şi pentru cele de vară, pentru a stimula dezvoltarea
producţiei pe tot parcursul anului. Situat la sud de Madrid, acest centru de
dezvoltare modern se va desfăşura pe mai bine de 300 hectare şi va fi
înconjurat de o pistă ovală de 5 kilometri.
„Această pistă ovală cu curbe înclinate ne permite să
testăm anvelopele de vară şi de iarnă cu indice de viteză ridicat, la viteze de
până la300 km/h. În special în Europa Centrală şi America de Nord există cerere
pentru anvelopele cu indice de viteză ridicat, iar acestea sunt cele două zone
pentru care ne propunem în prezent o dezvoltare puternică, ”declară Antti-JussiTähtinen, vice-preşedinte, Marketing şi
Comunicare, Nokian Tyres.
În centrul pistei ovale se vor afla piste de cercetare și testare suplimentare, pentru acvaplanare, frânare şi manevrare pe suprafeţe umede. Aici se vor desfăşura şi majoritatea testelor deomologare, inclusiv testarea nivelului de zgomot al anvelopelor. Nokian Tyres va investi în noua unitate aproximativ 16 milioane de euro.
Sursa: Olivia
Baltatescu, Account
Executive MCCANN PR
0 comentarii