BMW
Group continuă modernizarea proceselor de producţie ale companiei.
Automatizarea inovatoare şi sistemele de asistenţă de ultimă oră oferă un
potenţial ridicat pentru staţiile de lucru. În consecinţă, se vor putea reduce
şi mai mult sarcinile obositoare şi neergonomice, ceea ce va oferi angajaţilor
şansa de a-şi utiliza cel mai bine calităţile cognitive unice. Dacă, în trecut,
omul şi maşina lucrau în zone diferite izolate prin garduri de protecţie, acest
decor s-a schimbat în ultimii ani: roboţi ultrauşori moderni, dispozitive inteligente
şi exoscheleţi susţin lucrătorii ca parte directă a mediului de lucru al
oamenilor în producţie, ceea ce face sistemul de producţie mai flexibil şi mai
adaptabil.
Christian Dunckern, director BMW Group Production System,
Planning, Toolmaking and Plant Engineering: "Digitalizarea permite BMW
Group să influenţeze o gamă tot mai mare de opţiuni prin care sistemul de
producţie să avanseze sub mai multe aspecte. Mai mult ca niciodată, oamenii
devin designeri ai locurilor lor de muncă şi pot oferi răspunsuri la
întrebările unei producţii de automobile din ce în ce mai complexă".
Utilizare cu scop precis a sistemelor de asistenţă şi a
roboţilor ultrauşori
Alocarea rolurilor între lucrători şi utilajele disponibile este clară:
nivelul lor ridicat de competenţă şi abilităţile creative şi cognitive fac
oamenii să fie potriviţi pentru sarcini care se concentrează pe crearea de
valoare reală, activităţi cu precizie specifică şi gestiune a calităţii. Pe de
altă parte, sistemele de asistenţă susţin oamenii în îndeplinirea unor sarcini
obositoare şi repetitive care constituie o solicitare de rutină. În producţie,
roboţii ultrauşori nu necesită puncte fixe suplimentare şi sunt relativi mobili
în utilizare. Mai mult, pot lucra direct cu oameni. Ca regulă, utilizarea sistemelor
de asistenţă înseamnă găsirea soluţiilor mai accesibile pentru obiectivul
respectiv, întotdeauna cu accent pe beneficiul specific ce va fi obţinut.
Omul şi maşina îşi reunesc punctele forte
Încă din 2013, BMW Group a comandat un prim robot ultrauşor care a ajuns printre angajaţi la linia de asamblare a uzinei BMW Group din Spartanburg (SUA). Miss Charlotte, aşa cum a fost botezat robotul de către angajaţi, încă este folosit pentru montarea izolării fonice a uşilor, dar multe lucruri s-au schimbat de atunci. În prezent, peste 40 de roboţi ultrauşori sunt utilizaţi la uzinele BMW Group; un total de 60 de roboţi vor fi în uz până la jumătatea anului. Ei efectuează sarcini care ar fi obositoare fizic pentru angajaţi şi deseori pun probleme deosebite din cauza nivelului ridicat de precizie pe care o solicită şi a repetitivităţii pe care o implică.
Încă din 2013, BMW Group a comandat un prim robot ultrauşor care a ajuns printre angajaţi la linia de asamblare a uzinei BMW Group din Spartanburg (SUA). Miss Charlotte, aşa cum a fost botezat robotul de către angajaţi, încă este folosit pentru montarea izolării fonice a uşilor, dar multe lucruri s-au schimbat de atunci. În prezent, peste 40 de roboţi ultrauşori sunt utilizaţi la uzinele BMW Group; un total de 60 de roboţi vor fi în uz până la jumătatea anului. Ei efectuează sarcini care ar fi obositoare fizic pentru angajaţi şi deseori pun probleme deosebite din cauza nivelului ridicat de precizie pe care o solicită şi a repetitivităţii pe care o implică.
La uzina BMW Group din Dingolfing, de exemplu, un robot
ultrauşor montat pe tavanul zonei de asamblare a transmisiei ridică angrenajele
conice, care pot cântări până la 5,5 kilograme, şi le potriveşte cu acurateţe
fără a exista riscul deteriorării roţilor dinţate. În zona de producţie,
angajaţii şi roboţii conlucrează alături într-un spaţiu închis fără garduri de
protecţie. Senzorii de siguranţă monitorizează funcţiile în orice moment şi
opresc procesul imediat ce este detectat vreun obstacol, astfel că nu există
riscul unor accidentări.
La fel de dificilă este aplicarea adezivului la parbrize.
Aceasta pentru că adezivul vâscos trebuie repartizat pe o suprafaţă mare de
sticlă printr-o singură aplicare şi fără vreo fluctuaţie a grosimii filmului.
La uzina BMW Group din Leipzig, această sarcină este realizată de un robot
ultrauşor care lucrează direct pe linia de asamblare alături de angajaţi.
Dar roboţii ultrauşori devin din ce în ce mai prezenţi şi
în zone unde roboţii mari lucrează în spatele gardurilor de protecţie.
Flexibilitatea roboţilor, cerinţele reduse de spaţiu şi nivelul ridicat de
siguranţă asigură accesul oamenilor în zone care erau până de curând restricţionate.
Datorită gamei largi de posibile utilizări, roboţii ultrauşori deschid un nou
potenţial în domeniul automatizării tradiţionale şi oferă lucrătorilor o mai
mare libertate de implementare a îmbunătăţirilor.
În prezent, cooperarea directă om-maşină este posibilă şi
cu roboţii industriali mari. În zona de montare a transmisiilor de la uzina BMW
Group din Regensburg, un lucrător operează un robot industrial mare la staţia
de prindere în şuruburi. În timp ce un sistem bazat pe laser susţine procesul de
plasare a robotului industrial, poziţia exactă este determinată de lucrătorul
calificat. Ideea acestei aplicaţii a fost dezvoltată chiar de echipa de la faţa
locului.
Ca şi în alte cazuri de utilizare, siguranţa este mereu
prioritatea principală: în cazul în care o persoană se apropie prea mult de
robot în timp ce acesta ajunge în poziţie, tehnologia de ultimă oră încetineşte
mişcarea braţului robotului, dacă este nevoie până la oprire completă, înainte
să apară vreun pericol. Din cauza forţelor mari necesare în procesul de
prindere în şuruburi, această sarcină specială nu poate fi realizată de un
robot ultrauşor.
Asistenţi digitali de producţie pentru susţinerea
angajaţilor
Până la începutul noului mileniu, telefoanele erau folosite, în principal, numai pentru efectuarea apelurilor telefonice. În prezent, ele îndeplinesc o mare varietate de funcţii. Şi, aşa cum mediul nostru de viaţă se schimbă zilnic, la fel se întâmplă şi cu mediul zonele de producţie.
Până la începutul noului mileniu, telefoanele erau folosite, în principal, numai pentru efectuarea apelurilor telefonice. În prezent, ele îndeplinesc o mare varietate de funcţii. Şi, aşa cum mediul nostru de viaţă se schimbă zilnic, la fel se întâmplă şi cu mediul zonele de producţie.
Astfel, mănuşile de lucru pot fi echipate cu scanere de
coduri de bare pentru a se elimina etapele greoaie de luare a scanerului,
scanarea obiectului şi punerea dispozitivului la loc. Procesul de scanare este
activat acum de către lucrători prin apăsarea unui buton de pe degetul arătător
cu degetul mare. Astfel, procesele individuale de producţie pot accelerate,
ceea ce duce la îmbunătăţirea calităţii proceselor şi a ergonomiei la locul de
muncă. Până la sfârşitul anului, în cadrul BMW Group vor fi utilizate
230 de asemenea mănuşi de lucru inovatoare.
Un alt exemplu este utilizarea aplicaţiilor augmented
reality pe dispozitive inteligente precum tablete, pe care imaginea unei
componente poate fi suprapusă cu specificaţii virtuale. Apoi, tableta compară
şi evaluează stările actuale şi ideale, ceea ce permite lucrătorului să
determine dacă partea se potriveşte cu cerinţele-ţintă şi să identifice şi să
rezolve din timp posibilele probleme. Aplicaţiile augmented reality sunt
folosite la BMW Group în validarea conceptelor în fază iniţială, în inspecţiile
iniţiale ale eşantioanelor şi acceptarea uneltelor la furnizori, precum şi în
întreţinerea sistemelor în funcţionare.
Exoscheleţii inovatori purtaţi direct pe corp sunt o
structură externă de susţinere a corpului. BMW Group utilizează exoscheleţi
atât pentru partea superioară, cât şi cea inferioară a corpului. Vesta
exoschelet pentru partea superioară întăreşte mişcarea braţelor oamenilor care
trebuie să efectueze sarcini obositoare. Legăturile vestei au un suport mecanic
integrat cu arc care oferă braţelor o rezistenţă mai mare. În prezent,
24 dintre aceste veste exoschelet sunt utilizate în producţia de serie a uzinei
BMW Group din Spartanburg; alte 44 vor fi adăugate de-a lungul anului.
Exoscheleţii pentru partea inferioară a corpului pot fi
găsiţi în zonele de producţie a numeroase uzine BMW Group din Germania.
Acţionând ca un suport tip scaun, acest tip de exoschelet îmbunătăţeşte postura
lucrătorilor şi oferă ajutor în realizarea sarcinilor de asamblare care necesită
o poziţie ghemuită sau rămânerea în alte poziţii care ar putea afecta sănătatea
oamenilor. Suplimentar, structura de susţinere a picioarelor poate transforma
statul prelungit în picioare în şezut şi astfel îmbunătăţeşte confortul şi
flexibilitatea condiţiilor de muncă. Exoscheletul constă din atele mobile care
pot fi ataşate de picioare sau tors şi blocate în diferite poziţii. În
prezent, uzinele BMW Group din Germania utilizează 11 exoscheleţi pentru partea
inferioară a corpului.
Eficienţă la locul de muncă - mai mult spaţiu pentru
creativitate
BMW Group îşi propune să asigure o producţie eficientă, stabilă şi flexibilă. În acelaşi timp, compania urmăreşte obiectivele de desemnare a personalului în funcţie de punctele forte şi capacităţile individuale ale oamenilor şi de dezvoltare suplimentară a mediului de lucru. Prin eliminarea unor activităţi obositoare, de rutină, angajaţii au timp şi energie pentru a face faţă sarcinilor mai provocatoare şi creative.
BMW Group îşi propune să asigure o producţie eficientă, stabilă şi flexibilă. În acelaşi timp, compania urmăreşte obiectivele de desemnare a personalului în funcţie de punctele forte şi capacităţile individuale ale oamenilor şi de dezvoltare suplimentară a mediului de lucru. Prin eliminarea unor activităţi obositoare, de rutină, angajaţii au timp şi energie pentru a face faţă sarcinilor mai provocatoare şi creative.
Christian Dunckern: "În era dispozitivelor inteligente
şi a digitalizării, trebuie să ţinem cont şi de valoarea adăugată pe care
tehnologia aplicată o oferă companiei. Nimeni nu este calificat să judece acest
lucru decât oamenii care în mod activ modelează zilnic sistemul nostru de
producție. Astfel, tehnologia de la BMW Group ajută, de fapt, oamenii şi le
extinde creativitatea şi eficienţa."
Reţeaua de producţie BMW Group
În 2016, cererea mare din partea clienţilor şi lansarea de noi modele au condus la o utilizare masivă a capacităţii de către reţeaua de producţie a BMW Group. Cu 2.359.756 de automobile produse pentru mărcile BMW, MINI şi Rolls-Royce, volumele de producţie au atins un nou maxim istoric. Aceste date au inclus 2.002.997 de automobile BMW, 352.580 de maşini MINI şi 4.179 Rolls-Royce. Uzinele germane ale companiei, care au produs peste un milion de automobile, sunt responsabile pentru aproape jumătate din volumele de producţie.
În 2016, cererea mare din partea clienţilor şi lansarea de noi modele au condus la o utilizare masivă a capacităţii de către reţeaua de producţie a BMW Group. Cu 2.359.756 de automobile produse pentru mărcile BMW, MINI şi Rolls-Royce, volumele de producţie au atins un nou maxim istoric. Aceste date au inclus 2.002.997 de automobile BMW, 352.580 de maşini MINI şi 4.179 Rolls-Royce. Uzinele germane ale companiei, care au produs peste un milion de automobile, sunt responsabile pentru aproape jumătate din volumele de producţie.
Cu flexibilitatea sa de neegalat, sistemul de producţie
avansat este în formă excelentă pentru viitor. Pe baza strategiei Number One
> NEXT, este caracterizat de un nivel ridicat de eficienţă şi procese
solide. Competenţa de producţie a BMW Group reprezintă un avantaj competitiv
decisiv şi contribuie la profitabilitatea companiei şi succesul său sustenabil.
Calitatea
şi viteza de reacţie, dar şi flexibilitatea sunt factori importanţi în sistemul
de producţie BMW. Digitalizarea, conceptele modulare standardizate şi
construcţia compozită inteligentă atestă gradul înalt de competenţă din cadrul
reţelei de producţie. În acelaşi timp, sistemul de producţie oferă un nivel
foarte ridicat de personalizare şi permite ca specificaţiile clientului să fie
modificate până la şase zile înainte de livrare.
Sursa: BMW Romania
0 comentarii