Numeroase
vehicule sunt echipate cu faruri xenon, indiferent de vârstă, model sau
valoare. Farurile xenon pot fi însă, la rândul lor, foarte diferite, din punct
de vedere al soluției tehnice, al tipului de fascicul luminos sau arhitecturii
reflexiei.
Ce
este, din punct de vedere tehnic, un far cu xenon? În primul rând, contrar
opiniei generale, nu este un simplu bec. Este un bec ce are în interior un
element străbătut de curent electric. Arată ca un bec convențional, dar are o
structură complet diferită. În interiorul becului se află un gaz nobil –
xenonul – care generează, la tensiuni înalte generate între 2 electrozi, o
lumină foarte puternică. Este necesară o tensiune de aproximativ 25.000 volți.
D1S, D2S sau D2R?
Pentru
a echipa vehiculul cu farul xenon potrivit, este necesar cunoașterea
diferitelor tipuri existente. Fiecare are o denumire proprie, fiind diferită ce
celelalte prin structură și destinație. Litera ”D” din denumire reprezintă
convenția pentru farul cu xenon. Următorul simbol, o cifră, indică dacă farul
are integrat un ignitor (balast) pentru generarea unei tensiuni ridicate.
Cifrele impare indică faptul că farul dispune de ignitor (de exemplu D1, D3,
D5), iar cifrele pare că acesta lipsește (precum D2, D4). Ultimul simbol indică
tipul farului. „S” înseamnă proiector, iar „R” reflector.
Proiector sau reflector?
Farurile
cu xenon pot fi de două tipuri: proiector sau reflector. Becul de tip D2R este
deci conceput pentru un far de tip reflector. Acest tip de reflector poate fi
echipat cu o fantă având ca rol evitarea fenomenului de orbire a
participanților la trafic de pe sensul opus de circulație, dar și pentru un
fascicul luminos mai larg. Forma reflectorului este dată de un computer de
înaltă precizie, care definește cât mai exact limita umbrei luminoase datorată
intensității mari a luminii xenonului.
D1S
sau D2S sunt destinate farurilor tip proiector. Acest tip de faruri definește
și mai precis limita umbrei luminoase. În acest caz, reflectorul se află în
interiorul proiectorului. Fasciculul reflectat de reflector este direcționat de
lentile spre un punct exact definit, iluminând câmpul vizual din fața
vehiculului. Potrivit legislației, astfel de faruri trebuie să fie echipate cu
un sistem de autoreglare, astfel încât un proiector dispune de un motor ce
adaptează nivelul proiecției pentru ca acesta să rămână constant. Informațiile
necesare pentru reglarea acestui nivel – cum ar fi în cazul unui vehicul
încărcat cu bagaje – sunt transmise de diferiți senzori instalați, spre
exemplu, în barele de protecție ale vehiculului.
Diferența dintre farurile xenon și
bi-xenon
Un
bec xenon are nevoie de câteva secunde pentru a atinge punctul de maximă
intensitate și este foarte sensibil la aprinderi și stingeri frecvente. Poate fi
deci utilizat doar pentru faza scurtă. Pentru faza lungă, atât farurile de tip
proiector cât și cele reflector dispun de un bec suplimentar cu halogen. Pentru
a rezolva această problemă, producătorii au dezvoltat farurile bi-xenon, în
care becul responsabil de faza lungă este în permanență pornit, dar fasciculul
său este acoperit. Acestea au, de asemenea, un design diferit față de cele
standard cu xenon. Ele constau în două becuri, dintre care unul este acoperit
direct în interiorul farului sau - într-o altă formă – are o deschidere în
interiorul proiectorului. Această protecție a fazei lungi este acționată
mecanic sau electro-mecanic. La semnalul șoferului, protecția este ridicată și
faza lungă luminează complet drumul.
Indiferent de tipul farului cu xenon al
vehiculului, există două principii comune: în primul rând, becurile cu xenon se
înlocuiesc în pereche, câte două, pentru a menține nivelul de iluminare în
parametri optimi; în al doilea rând, trebuie utilizate numai produse originale,
de renume, în caz contrar existând mari riscuri de a afecta sistemul electric
al vehiculului, alături de costuri de utilizare mai ridicate pe termen lung.
Sursa: Berti Panaiot, National
Communication Manager
0 comentarii