Michelin,
unul dintre cei mai importanti producatori de anvelope, sustine ca tehnologia moderna
face posibila asigurarea unor niveluri ridicate de performanta si aderenta pe
toata durata de viata a pneului, pâna la atingerea limitei legale de uzura a benzii
de rulare (martorii de uzura prezenti între caneluri). Adica, în loc sa
încurajeze schimbarea timpurie si, implicit, consumul, Michelin joaca cartea „longevitatii
programate“, sustinând alegerea si utilizarea rationala a cauciucurilor. De ce
face Michelin asta? Si noi neam întrebat... Mai ales ca, deocamdata, niciun
organism independent nu testeaza comportamentul anvelopelor uzate în limitele
legale.
Ce spun testele comparative
La centrul sau din Ladoux, Franta, Michelin a organizat o
serie de teste comparative cu acelasi tip depneuri noi si uzate. În multe
cazuri, acestea au aratat ca, la frânarea pe carosabil ud, distanta de frânare poate
fi aproape dubla pentru vehiculul echipat cu gume uzate. Ceea ce, în trafic
real, este enorm.
Au existat, însa, si exceptii, care nu au confirmat
„regula“. Cum nu toate anvelopele se nasc la fel din punct de vedere al
performantei, acest lucru sa vazut si mai bine în cazul testelor cu gume uzate.
„Anvelopele se uzeaza, iar performantele acestora se modifica pe masura ce se
uzeaza. De exemplu, performanta la frânare pe suprafete umede se va înrautati
în timp. Testele de la Ladoux ne-au aratat ca diferentele sunt cu mult
accentuate odata ce o anvelopa se afla în ultimele etape ale vietii.
Surprinzator, însa, am descoperit ca unele anvelope uzate pâna la limita legala
au o distanta de frânare pe suprafete umede practic la fel ca unele anvelope
noi. Adâncimea benzii de rulare nu este un bun indicator al performantei de
frânare pe suprafete umede“, a declarat, pentru RPM, Terry Gettys, vicepresedinte
executiv al Departamentului de Cercetare Si Dezvoltare, membru al Comitetului Executiv
al Grupului Michelin. „Consolidând rezultatele testelor noastre, studii
independente recente au raportat ca nu exista nicio legatura demonstrata între rata
accidentelor si adâncimea benzii de rulare. Tehnologia înglobata în anvelopele
de astazi face posibila obtinerea unui nivel ridicat de aderenta pâna la
ultimii milimetri ai benzii de rulare. Vrem sa crestem constientizarea acestui
lucru si credem ca toate organizatiile si toti consumatorii ar trebui sa
înceapa sa solicite si sa ia în considerare, înainte de cumparare, atât
performantele anvelopelor atunci când sunt noi, cât si pe cele pe care le au
atunci când sunt uzate“, a adaugat Gettys.
Tehnologia face diferenta
În general, când anvelopele se uzeaza, adâncimea benzii
de rulare se reduce, diferentele de performanta între gumele noi si cele rulate se
accentueaza. Acest lucru se datoreaza faptului ca performanta anvelopei este
afectata de multe caracteristici individuale, precum designul carcasei, materialele
folosite, compusii din cauciuc, designul benzii de rulare, forma canelurilor si
a lamelelor, etc. Tehnologia moderna încorporata în anvelopa face, însa,
posibila asigurarea unor niveluri ridicate de performanta si aderenta de când
aceasta este noua si pe toata durata de viata a acesteia, pâna la atingerea
martorilor de uzura. Prin urmare, schimbarea anvelopelor, înainte de a fi
complet uzate, nu garanteaza o mai mare siguranta. Sugestiile privind
schimbarea timpurie a anvelopelor (înainte de atingerea limitei legale/indicatorului
de uzura a benzii de rulare) sunt similare cu aplicarea unei forme de uzura
planificata. Un consumator nu-si arunca pantofi idoar pentru ca au nevoie de curatare
sau tubul de pasta de dinti care este pe jumatate plin, asadar de ce ar face
asta cu anvelopele daca poate fi convins ca este în siguranta sa nu o faca?
Schimbarea prematura reduce durata de viata utila a produsului si creste frecventa
cu care anvelopele sunt înlocuite. Nu numai ca soferii ar trebui sa faca
achizitii inutile, dar acest lucru are un impact negativ si asupra mediului. „Performanta
durabila este baza strategiei noastre de afaceri, deoarece consideram ca
satisfactia clientilor cu produsele noastre este de o importanta capitala.
Directia noastra nu este «unica folosinta», ci durabilitatea. Dorim sa încurajam
industria anvelopelor sa se implice în aceeasi directie ce conduce la
responsabilitate, sustenabilitate si performanta pentru toti clientii“, a
explicat Terry Gettys.
Reducerea costurilor si a impactului asupra mediului
Schimbarea prematura a anvelopelor poate duce la o utilizare
anuala suplimentara în Europa de 128 milioane de anvelope, adica 9 milioane
tone de emisii suplimentare de CO2 în fiecare an. Pe lânga impactul asupra
mediului, înlocuirea anvelopelor înainte ca acestea sa fi e complet uzate
reprezinta, de asemenea, o crestere semnificativa si nejustificata a costurilor
pentru consumatori. Ernst si Young estimeaza înca 6 miliarde de euro numai în
Europa.
Sursa: Michelin Romania
0 comentarii