Consumator: Am auzit foarte multe
despre DOT. Ce reprezintă el de fapt?
Răspuns: DOT sau data
constructorului indică săptămâna și anul fabricării anvelopei.
Consumator: Am auzit că ar trebui să
cumpăr anvelope cu un DOT recent deoarece anvelopa și componentele sale
îmbătrânesc în timp și își pierd din proprietăți. Este adevărat?
Răspuns: DOT-ul nu
contează. Este o neînțelegere la nivelul consumatorilor, inclusiv în țara dvs.
Acest lucru nu se întâmplă însă în Statele Unite, Franţa sau Australia. Este o
simplă prejudecată. De fapt, cea mai importantă nu este data de fabricație
(DOT) ci data la care anvelopele au fost montate pe vehicul. Anvelopa începe să
îmbătrânească odată ce este montată și utilizată. Îmbâtrânirea de dinainte este
nesemnificativă.
Consumator: Deci spuneți că anvelopa
nu îmbătrânește semnificativ înainte de a fi montată pe mașină. De ce?
Răspuns: Înainte de
montare, anvelopa nu este umflată, nu este încărcată și nu este supusă la
variații mari de temperatură în depozit, deci nu se deteriorează. Întrucât
anvelopele sunt concepute să își păstreze performanțele pentru o perioadă îndelungată
în diferite tipuri de utilizare, îmbătrânirea apărută anterior montării pe vehicul
este nesemnificativă.
Consumator: Dar dacă DOT nu
contează, ce contează cu adevărat?
Răspuns: Data la care
anvelopa este montată pe vehicul. La utilizare, anvelopa este supusă la multiple
solicitări, la impact și la alte condiții care nu există în depozit. Astfel, o
anvelopă începe să îmbătrânească semnificativ după montare.
• Anvelopa montată este supusă la temperaturi ridicate
datorate vitezei ridicate, sarcinilor mari sau presiunilor prea mici.
• În mod similar, chiar dacă un vehicul nu este folosit,
anvelopele montate îmbătrânesc dacă sunt umflate.
• Din acest motiv, presiunea de umflare, sarcina și
expunerea la diferite elemente continuă să fie importante, fiind necesar să fie
verificate periodic.
Consumator: Dar mulți șoferi cred că
DOT este important. Care este impactul acestei prejudecăți?
Răspuns: Impactul poate fi
periculos. Consumatorii se vor concentra pe DOT în loc să fie atenți la menținerea
siguranței după montarea anvelopei. Consumatorii pot alege dealerii în funcție de
anvelopele noi și nu de calitatea serviciilor. În acest fel, consumatorii își
riscă siguranţa.
Consumator: Deci anvelopele nu
îmbătrânesc atunci când sunt depozitate, ci încep să îmbătrânească odată ce
sunt montate pe vehicul. Există studii care demonstrează acest lucru?
Răspuns: Au fost efectuate
trei studii în Coreea, Germania și Arabia Saudită. Studiile din Coreea și Germania
demonstrează că nu există nicio diferență între performanțele anvelopelor noi și
cele ale anvelopelor care au stat depozitate 3 ani. Studiul efectuat în Arabia
Saudită indică faptul că o anvelopă rulată timp de un an echivalează ca nivel
de îmbătrânire cu o anvelopă depozitată 10 ani.
• Studiu #1: În Arabia Saudită, anvelopele
depozitate la o temperatură de 40°C au fost comparate cu anvelope rulate 40.000
km (aproape 2 ani de utilizare pentru un șofer obișnuit). Comparația a vizat
caracteristicile fizice ale cauciucului de la banda de rulare. Au fost necesari
20 de ani de depozitare la 40°C pentru ca anvelopele să ajungă la aceleași
caracterisici ca cele ale anvelopelor rulate 40.000 km. Altfel spus, o anvelopă
utilizată pe un vehicul timp de un an este la fel de îmbătrânită ca o anvelopă
depozitată 10 ani, la o temperatură de 40°C. Concluzie: anvelopele
îmbătrânesc mult mai rapid atunci când sunt utilizate decât
atunci când sunt depozitate.
• Studiu #2: În Coreea de Sud, Departamentul
coreean pentru protecția consumatorului a realizat un test comparativ de
siguranță între anvelope noi și anvelope de 3 ani, care nu au fost rulate.
Folosind metoda de test KSM6750 (test la viteză ridicată), au fost testate seturi
de anvelope de la trei constructori. Nu au fost identificate niciun fel
de diferențe între anvelopele noi și cele vechi.
• Studiu #3: ADAC (organizația auto germană) a
comparat anvelopele noi cu cele vechi de 3 ani, dar nefolosite. A fost
identificată aceeași rezistență la rulare între anvelopele noi și
cele vechi.
Consumator: Când ar trebui să nu mai
folosesc o anvelopă?
Răspuns: Michelin
recomandă ca anvelopele mai vechi de 10 ani să nu mai fie folosite, indiferent dacă
sunt noi sau au fost folosite. Recomandările pot fi diferite în funcție de
constructor.
Consumator: Dacă spuneți că
anvelopele nu îmbătrânesc foarte mult atunci când sunt depozitate, de ce recomandă
Michelin ca anvelopele mai vechi de 10 ani să nu mai fie folosite chiar dacă nu
au fost rulate?
Răspuns: Recomandarea
Michelin de eliminare a anvelopelor mai vechi de 10 ani este una de precauție
și nu una tehnică.
• Anvelopele sunt supuse la diferite solicitări în timpul
utilizării pe vehicul. Este posibil ca uneori
mașina să nu fie corect aliniată sau se poate întâmpla ca presiunea din
anvelope să fie prea mică. La aceastea se adaugă denivelările de pe carosabil,
gropile etc.
• După 10 ani, este practic imposibil să cunoști toate
solicitările la care a fost supusă anvelopa. Din acest motiv, Michelin
recomandă scoaterea anvelopei din uz, ca măsură de precauție.
• În realitate, cei mai mulți clienți elimină anvelopele
chiar înainte de 10 ani. Garanția Michelin pentru înlocuirea anvelopelor pentru
turisme și camionete este valabilă 2 ani de la data montării (de regulă, data
facturii).
Consumator: Deci anvelopele
îmbătrânesc după ce sunt montate pe vehicul și trebuie întreținute. Ce recomandă
Michelin în acest sens?
Răspuns: După instalare,
pe toată durata sa de viață, anvelopa trebuie întreținută:
• verificare presiune
• aliniament vehicul
• verificări periodice
• verificare adâncime de profil
Consumatorii trebuie să își
programeze verificări regulate la dealer.
Sursa:
Michelin Norms & Regulations Issue Paper, Sept 2009. Internal Michelin
Documentation on Tyre Aging, 2010. Korean Department of Customer Protection
(2007); ADAC, the German motorist organization (2007); Saudi Arabia study
conducted by Osaka City University, published in Rubber Chemistry and
Technology (2003).
0 comentarii