De
40 de ani încoace, sondele Lambda reprezintă o componentă esențială a
sistemelor de gestionare a motorului (EMS).
Pe măsură ce se pune un accent tot mai mare pe reducerea
emisiilor nocive de gaze de eșapament, acestea constituie un punct central în
lupta pentru reducerea impactului pe care îl au vehiculele de astăzi asupra
mediului. Acesta este primul dintr-o serie de două articole care discută modul
în care acționează aceste sonde și modul în care maximizează eficiența
motorului modern cu combustie.
Având în vedere că producătorii de automobile se
confruntă cu provocările unor limite de emisii tot mai stricte, sondele Lambda
trebuie să realizeze o varietate tot mai mare de funcții. În articolul de față
vom analiza două funcții standard ale sondelor, iar în următorul buletin
informativ vom continua să abordăm funcții mai avansate.
Funcția clasică – senzor de reglare
Pentru ca un motor cu combustie internă să funcționeze
eficient, raportul dintre aer și combustibil trebuie să fie precis. Amestecul
de combustibil poate fi afectat de numeroși factori, printre care și
temperatura, altitudinea și sarcina motorului. Calitatea amestecului trebuie să
fie măsurată, în mod obligatoriu, cu exactitate și cu regularitate.
Sondele Lambda sunt indispensabile pentru măsurarea
concentrației de oxigen din gazele de eșapament.
Acestea convertesc aceste măsurători într-un semnal care
este transmis înapoi la unitatea de control electronic a motorului (ECU).
Unitatea utilizează informațiile pentru a controla parametrii de temporizare ai
injectorului și pentru a monitoriza și ajusta nivelurile în consecință.
Motorul funcționează cel mai eficient atunci când
raportul amestecului de aer-combustibil este de 14,7 la 1. Aceasta se numește
raport stoichiometric sau Lambda 1 (λ = 1). În consecință, funcția acestor
sonde Lambda este adesea numită reglare Lambda.
Pentru a permite unității de control electronic să
controleze amestecul critic de aer și combustibil, sondele Lambda sunt cei mai
importanți senzori din cadrul EMS. O defecțiune a sondei ar însemna că EMS nu
mai primește informații despre concentrația de oxigen din gazele de eșapament,
forțând motorul să funcționeze în buclă deschisă, ceea ce înseamnă că motorul
„ghicește” cantitatea de emisii și este, prin urmare, mai puțin eficient,
producând mai multe emisii dăunătoare.
A doua funcție – senzor de diagnoză
Fiabilitatea convertoarelor catalitice este esențială
pentru controlul emisiilor generate de motoarele moderne pe benzină. De-a
lungul timpului, aceste catalizatoare pe trei căi se pot degrada progresiv sau
se pot deteriora, lucru ce poate avea consecințe grave asupra gazelor emise de
vehicul în atmosferă.
Pentru a asigura respectarea standardelor tot mai stricte
în ceea ce privește emisiile, în partea de jos a convertorului catalitic se
adaugă o sondă Lambda secundară pentru a monitoriza continuu funcționarea
corectă a acestuia.
Având rolul unui senzor de diagnoză, aceasta măsoară
concentrația de oxigen pentru a se asigura că la catalizator ajunge o cantitate
corespunzătoare de oxigen. Acest lucru este esențial pentru îndeplinirea
funcției catalizatorului, și anume de a transforma substanțele nocive în gaze
mai puțin dăunătoare pentru mediu.
Prin reacțiile chimice care au loc în convertorul
catalitic, nivelul oxigenului emis trebuie să fie aproape de zero. ECU
utilizează semnalele pe care le primește atât de la sonda Lambda de reglare,
cât și de la cea de diagnoză, pentru a se asigura că motorul funcționează la
parametri optimi.
Rolul esențial
EMS-urile de astăzi se bazează pe semnale de la o
varietate de senzori diferiți, însă sonda Lambda are rolul principal în
măsurarea și controlul amestecului de aer-combustibil. În timp ce regulatoarele
previn în continuare eliberarea de emisii de gaze nocive în atmosferă, aceste
sonde vor juca un rol din ce în ce mai important în controlul emisiilor
poluante și al economiei de combustibil.
Nu putem anticipa cu ce provocări se vor confrunta
componentele auto în viitor, dar putem fi siguri că, pe măsură ce tehnologia și
mediul de reglementare evoluează, acești senzori vor rămâne în prim planul
proiectării motorului.
Sursa: Denso Romania
0 comentarii