Perioada
sărbătorilor de iarnă este o perioadă aglomerată pentru marea majoritate a participanților
la trafic. Înainte de a pleca la drum lung, printre primele lucruri care
trebuie verificate sunt anvelopele. Utilizarea unei echipări corecte permite
deplasarea în siguranță chiar și în condiții de drum alunecos sau cu vizibilitate
scăzută. Conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele lor sunt în
stare bună și au aderență optimă.
Anvelopele
de iarnă necesită mai mult aer
Anvelopele tind să piardă aer pe parcursul timpului și
necesită reumpleri periodice. Presiunea din anvelope solicită o atenție specială
cu precădere iarna. Deși pentru fiecare model de autoturism există valori
recomandate pentru presiunea anvelopelor, de regulă acestea sunt mai mici decât
valorile de presiune recomandate pentru anvelopele de iarnă.
„Variațiile
de temperatură alterează presiunea din anvelope. O scădere a temperaturii de 10
grade va scădea presiunea din anvelope cu aproximativ 0,1 bari. Din acest
motiv, iarna recomand umflarea anvelopelor cu 0,2 bari (20 kPa) peste valoarea
recomandată de producătorul auto”, afirmă Matti Morri,
Technical Customer Service Manager, NokianTyres.
Morri recomandă, de asemenea, verificarea presiunii
anvelopelor „la rece”, deoarece anvelopele „încălzite” prin rulare vor avea întotdeauna
o presiune mai mare. Presiunea corectă a anvelopelor are un efect important
asupra manevrabilității și a uzurii acestora. Anvelopele cu o presiune scăzută oferă
o siguranță scăzută, deoarece distanțele lor de frânare vor fi mai lungi, manevrabilitatea
lor mai scăzută și vor fi, în general, mult mai susceptibile la deteriorare. Se
recomandă, de asemenea, verificarea presiunii din anvelopa de rezervă și
menținerea acesteia la o valoare mai ridicată decât cea din anvelopele
utilizate în mod curent, deoarece presiunea tinde să scadă în timp.
Adâncimea
benzii de rulare indică starea anvelopelor
Anvelopele, fiind realizate din cauciuc, se uzează în mod
diferit în funcție de puntea pe care sunt montate. Cu toate acestea, uzura acestora
se poate egaliza dacă se realizează schimbarea anvelopelor de pe o punte pe
cealaltă. De regulă, schimbarea anvelopelor de pe față pe spate și viceversa, o
dată pe an, este suficientă pentru egalizarea uzurii. Nerealizarea acestui
schimb, de cele mai multe ori rezultă în uzarea inegală a unui set de anvelope,
din care unele anvelope rămân în stare bună, însă celelalte devinin utilizabile.
De aceea, se recomandă menținerea unei diferențe între adâncimile benzilor de
rulare ale anvelopelor de pe punți diferite care să nu depășească 2 mm.
„Un
set de anvelope în stare bună și uzat uniform va oferi întotdeauna cea mai bună
manevrabilitate. Însă dacă o pereche de anvelope este mult mai uzată decât
cealaltă, din motive de siguranță, se recomandă utilizarea celor în stare mai
bună pe puntea din spate. Adâncimea benzii de rulare și proeminența țintelor
sunt indicatori buni în acest sens. Oferind roților din spate aderență optimă
la suprafața de rulare va ajuta la prevenirea celor mai periculoase scenarii,
de genul celora în care vehiculul pierde
aderența și intră în derapaj”, explică M. Morri.
Uzura anvelopelor poate fi urmărită prin măsurarea
adâncimii benzii de rulare. Regula principală este patru milimetri. Odată ce
adâncimea benzii de rulare scade sub acest nivel, iar profilul anvelopei este
în mod clar uzat, anvelopa va începe să piardă aderență. Anvelopele complet
uzate provoacă alunecare. Iarna, pe un carosabil acoperit cu mâzgă, spre
exemplu, aceste anvelope pot ridica cu ușurință vehiculul deasupra mâzgii, deoarece
anvelopa nu are timp să elimine mâzga dintre carosabil și anvelopă. Același
fenomen se manifestă și în cazul acvaplanării. Vehiculul devine greu de
controlat, iar acest lucru crește riscul de a ieși de pe carosabil.
„O
anvelopă bună, cu aderență suficientă, va respecta comenzile șoferului și chiar
va corecta erorile de virare. Este ușor să conduci atunci când anvelopa se
comportă logic și poți simți limitele aderenței”, spune Morri.
Măsurarea adâncimii benzii de rulare se poate realiza cu
ușurință acasă, utilizând o monedă sau un chibrit. La anvelopele moderne se
poate observa adâncimea benzii de rulare rămase fără a fi nevoie de măsurare. Spre
exemplu, indicatorul de siguranță DSI (DrivingSafety Indicator) patentat de NokianTyres,
arată adâncimea rămasă în centrul benzii de rulare, în milimetri. În plus față
de seriile de numere, anvelopa poate, de asemenea, prezenta simbolul fulgului
de nea. Odată ce simbolul s-a uzat complet, anvelopele trebuie înlocuite.
Sfaturi
pentru încărcarea vehiculului (la cumpărăturile de Crăciun)
La încărcarea vehiculului se recomandă așezarea
încărcăturii mai grele la bază, cât și legarea sau susținerea oricăror obiecte
libere, astfel încât acestea să nu se răstoarne la o frânare bruscă. Mai multă
masă înseamnă mai multă forță, astfel că la viraje sau la rularea pe suprafețe alunecoase,
se recomandă a se ține cont de faptul că un vehicul încărcat se va opri mai
greu decât unul gol.
„Asigurați-vă că lichidul
de parbriz este rezistent la îngheț și nu uitați să aveți la bord o vestă
reflectorizantă, lanternă și haine groase, în caz că rămâneți înzăpeziți.
Rezervați-vă timp suficient, luați o gustare la pachet, faceți câte o oprire
din când în când și mențineți-vă dispoziția de sărbătoare. Acestea sunt cele
mai bune instrumente împotriva traficului aglomerat de sărbători”, rezumă Morri.
Listă
de verificare rapidă pentru anvelopele de iarnă:
- Verifică presiunea anvelopelor o dată la
câteva săptămâni. Presiunea din anvelope are un efect important asupra
manevrabilității și a uzurii acestora. Iarna, menține presiunea
anvelopelor cu 0,2 bari mai mare.
- Măsoară adâncimea benzii de rulare de câteva
ori pe sezon. Dacă adâncimea benzii de rulare este sub 4 milimetri este
momentul să înlocuiești anvelopele.
- Schimă anvelopele între punți. Dacă diferența
dintre benzile de rulare este mai mare de 2 milimetri, trebuie să schimbi
anvelopele de pe o punte pe cealaltă.
- Verifică vechimea anvelopei. În condiții
de utilizare activă, anvelopele rezistă aproximativ 6 ani. Odată ce
anvelopele ajung la o vechime de 10 ani, acestea nu mai trebuie folosite.
Compusul de cauciuc se întărește odată cu trecerea timpului, reducându-se
astfel aderența.
Sursa: Olivia Baltatescu, Account Executive MCCANN PR
0 comentarii