Foto: Auto-Soft.ro |
Dupa
cum se prea bine stie, tehnologia a inceput odata cu inventia rotii. Timp de
milenii, rotile au ramas, in linii mari, la fel. E adevarat, la inceput (adica
in Sumer) rotile erau... asa, mai otova – adica pline. Si, evident, facute din
lemn. Dar cum pe atunci nu existau insa decat carute trase de boi si de magari,
folosite doar la transportul marfurilor, asta nu era o problema...
Ceva mai
tarziu, hittitii au introdus carele de lupta trase de cai – iar rotile acestora
aveau spite, pentru a fi mai usoare. Si fiind mai usoare, carele erau mai
rapide... Insa de-abia acum 123 de ani – mai exact, in anul 1895 – au aparut
roti cu jante si anvelope. Erau, bineinteles, jante auto – si echipau un
automobil Peugeot L’Eclair, care pe vremea stabunicilor nostri era cam ceea ce
este azi un Lamborghini.
Pe vremea aia, cu automobilul circulau doar tinerii
teribilisti (si cu dare de mana), iar „persoanele serioase” circulau cu
trasura. Care si aia avea doar doi cai, cel mult patru... Iar anvelopele care
puteau fi dejantate erau o noutate absoluta.
Ca automobile si alte vehicule rutiere existau de ceva vreme, chiar de dinainte
de a se generaliza motoarele cu ardere interna.
Camioanele si tractoarele, de
exemplu, aveau motoare cu aburi. Iar acestea nu aveau anvelope detasabile, ci
roti asemanatoare celor de caruta, tot cu spite, doar ca aveau niste bandaje de
cauciuc solid, care mai amortizau o parte din socuri. Doar o parte! Si asta doar
la primele automobile si la camioane, ca tractoarele aveau roti „cu totul si cu
totul de fier”, precum caruta daruita de Faurul Pamantului lui Greuceanu. Ca veni
vorba, la caruta aia erau inhamati si cai facuti din fier, ceea ce ne cam duce
cu mintea la un bloc motor – unul asa, mai de pe vremea bunicii, ca acuma se
fac si astea din aliaje sofisticate...
Primele
jante de tabla, aparute in perioada interbelica, au constituit un progres
vizibil, pentru ca erau mai usoare si mai rezistente. Ceva mai tarziu au aparut
si primele jante din duraluminiu, care echipau celebrul model Type 35 (de
curse!) construit de Ettore Bugatti. Acestea s-au impus pe piata de-abia in
1970, odata cu Mercedes Baroque, care a fost primul automobil de serie echipat
cu jante de aliaj. Iar daca va doriti si dumneavoastra un set, dati o fuga la Auto Soft, ca aveti de unde alege!
0 comentarii