Cercetările
au arătat că la rularea pe anvelope uzate, efectele acvaplanării pot începe să
se manifeste la viteze mult mai mici decât viteza normală. De aceea, se
recomandă conducătorilor auto o monitorizare regulată a stării și presiunii
anvelopelor lor, și nu numai la schimbarea acestora. Pentru a oferi siguranță,
anvelopele de vară trebuie să aibă o adâncime minimă de patru milimetri și să
nu aibă o vechime mai mare de șase ani.
„Anvelopele
necorespunzătoare se numără printre principalele riscuri legate de siguranța
traficului în sezonul de vară. Aderența anvelopelor uzate se reduce drastic pe timp
de ploaie, ceea ce periclitează siguranța, în special în condiții meteorologice
extreme”, afirmă Matti Morri, Technical Customer Service Manager, NokianTyres.
În testele efectuate recent de publicațiaTekniikan Maailma (5/2018), la anvelopele
uzate a început să se resimtă efectul acvaplanării la viteze de până la 75 km/h,
în timp ce la cea mai bună anvelopă nouă din test efectul acvaplanării a
început să se manifeste de abia la 88 km/h.
„Anvelopele
testate care s-a constatat că sunt periculoase erau totuși complet legale,
adică aveau o adâncime a benzii de rulare mai mare de 1,6 mm. Conducătorul auto
are responsabilitate integrală în ceea ce privește monitorizarea uzurii anvelopelor.
Pe lângă adâncimea benzii de rulare, trebuie verificat și ca anvelopele să nu
prezinte fisuri; de asemenea, trebui verificat în mod regulat că presiunea din anvelope
este corectă. Pe măsură ce anvelopa îmbătrânește, caracteristicile sale scad,
de aceea trebuie ținut cont de faptul ca durata maximă de viață este de 6
sezoane. Pentru cea de-a doua mașină a familiei și alte mașini care sunt
folosite mai rar, trebuie ca șoferii să se asigure că vechimea totală a
anvelopei este mai mică de 10 ani. Acest lucru este ușor de verificat, pe flancul
anvelopei găsindu-se marcat anul de fabricație al anvelopei”, completează Morri.
Maximizarea
duratei de viață a anvelopelor prin schimbarea acestora între punți
Pentru a spori siguranța și a reduce costurile, conducătorii
auto trebuie să se asigure că anvelopele nu se uzează în mod anormal. O
anvelopă care se uzează cu precădere fie pe flancul interior, fie pe cel
exterior, reprezintă un semn că ceva nu este corect. Adesea este un semn al
presiunii extrem de scăzute, a alinierii incorecte a roților sau a uzurii
amortizoarelor vehiculului.
„Uzura
anormală a anvelopelor are impact direct asupra manevrabilității. Dacă nu se acționează
la timp, uzura poate atinge corpul anvelopei și o poate distruge complet. De
exemplu, se recomandă verificarea presiunii în anvelope o dată la trei
săptămâni. În cazul pregătirii unor deplasări mai lungi sau a transportării unor
încărcături grele, presiunea anvelopelor trebuie mărită în mod proporțional cu
sarcina”, adaugă Morri.
Pentru mulți conducători auto este o curiozitate
faptul că dintr-un set de anvelope, două dintre ele se uzează adesea mai mult
decât cealaltă pereche. Potrivit lui Morri, anvelopele de pe puntea tractoare
se vor uza întotdeauna de două ori mai repede decât anvelopele de pe puntea
liberă. Prin urmare, se recomandă schimbarea anvelopelor de pe puntea din față pe
cea din spate la fiecare 8.000 de kilometri sau ori de câte ori diferența
dintre adâncimea benzii de rulare a anvelopelor de pe față raportat la cele de
pe spate este mai mare de 2 mm.
„Prin
schimbarea anvelopelor între punți, conducătorii auto pot maximiza durata de viațăa
anvelopelor lor, siguranța lor și a celorlalți participanți la trafic, reducând,
în același timp, și costurile. Rotirea anvelopelor între punți extinde extrem
de mult ciclul de viață al setului de anvelope. Uzura anvelopei este, de
asemenea, influențată în mare parte și de vehiculul pe care îl echipează, cât
și de stilul de condus al șoferului. Astfel, conducătorii auto pot reduce
costurile cu anvelopele, alegând anvelope de înaltă calitate adecvate vehicululuilor,
cât și cu stilul de condus al acestora”, concluzionează Morri.
Starea
optimă a anvelopelor de vară – Se recomandă monitorizarea următoarelor aspecte pe
parcursul sezonului:
- Verificați adâncimea benzii de rulare. Adâncimea minimă a benzii
de rulare care oferă siguranță este de 4 milimetri; sub această valoare,
riscul de acvaplanare crește substanțial. Anvelopele de vară Nokian Tyres facilitează
monitorizarea adâncimii benzii de rulare prin indicatorul de uzură a
benzii de rulare (Driving Safety Indicator - DSI) patentat care afișează în
cifre adâncimea rămasă a benzii de rulare.
- Verificați flancurile și suprafața de rulare a
anvelopelor. Se recomandă inspecția vizuală a acestor suprafețe pentru
identificarea fisurilor, spărturilor, perforărilor sau umflăturilor
anormale, deoarece acestea pot afecta durabilitatea anvelopei.
- Verificați canelurile principale. Dacă există pietre de
dimensiuni mari blocate în canelurile principale, acestea vor pătrunde mai
adânc în anvelopă în timpul rulării, putând cauza deteriorarea acesteia. Pentru
îndepărtarea pietrelor se poate utiliza, de exemplu, o șurubelniță.
- Verificați modelul de uzură al anvelopei. Anvelopele uzate
neuniform sau anormal de repede pot reprezenta un semn al unor probleme legate
de aliniamentul roților vehiculului. Anvelopele uzate anormal vor afecta,
în afară de confortul la rulare, și siguranța, astfel că în acest caz
trebuie verificat aliniamentul vehiculului.
- Verificați dacă toate anvelopele sunt uzate uniform. Pentru ca anvelopele să
se poată uza cât mai uniform posibil, acestea trebuie rotite de pe o punte
pe alta. Acesta va îmbunătăți manevrabilitatea vehiculului. În general,
anvelopele de pe puntea tractoare se uzează mai repede decât anvelopele de
pe puntea liberă. Dacă anvelopele sunt uzate uniform, acestea trebui schimbate
de pe puntea față pe cea din spate la aproximativ 8.000 de kilometri. Dacă
două dintre anvelope sunt într-o stare mult mai bună decât celelalte,
acestea trebui montate pe puntea din spate din motive de siguranță.
- Verificați vechimea anvelopelor. Recomandarea privind
durata de viață a anvelopelor utilizate intens este de 6 ani, iar
recomandarea maximă pentru durata de viață totală este de 10 ani. Flancul
anvelopei prezintă un cod din patru cifre care marchează data de
fabricație, primele două cifre indicând săptămâna de fabricație, iar
ultimele două indicând anul. Exemplu: codul 1717, înseamnă că anvelopa a
fost produsă în săptămâna 17 din 2017.
- Verificați presiunea din anvelope. Verificarea presiunii anvelopelor trebuie făcută la trei săptămâni, anvelopele cu o presiune corectă îmbunătățind manevrabilitatea vehiculului și contribuind la reducerea distanței de frânare. Rularea cu anvelope cu presiune scăzută este mai costisitoare, deoarece în acest fel se pune o povară suplimentară pe structura anvelopei, care are ca rezultat un consum semnificativ mai mare de carburant.
Sursa: Olivia
Baltatescu, Account Executive MCCANN PR
0 comentarii