Următoarea
generaţie BMW Seria 3 Sedan tocmai îşi încheie etapele cruciale pentru
pregătirea pentru producţiei de serie. Există un singur decor posibil atunci
când vine vorba de teste şi reglaje dinamice: legendara buclă Nordschleife a
circuitului Nürburgring. În mod tradiţional, testele din "Infernul
Verde" reprezintă botezul focului pentru tehnologia de rulare şi suspensie
a nou modelelor BMW nou dezvoltate. Un program de teste foarte vast a fost
dezvoltat pentru prototipurile camuflate ale noului BMW Seria 3 Sedan. Soluţii
complet noi pentru suspensia roţilor, direcţie, amortizoare/suspensie şi frâne
au oferit dezvoltatorilor o gamă largă de posibilităţi de optimizare a
confortului călătoriei şi performanţelor dinamice, permiţând sedanului sport
suprem din segmentul premium al clasei medii să se maturizeze cu fiecare tur
parcurs.
Conceptul de
bază al modelului cu patru uşi arată cât de mult procesul de dezvoltare pentru
noul BMW Seria 3 Sedan este orientat spre o atitudine sportivă îmbunătăţită.
Centrul de greutate este coborât cu aproximativ 10 milimetri faţă de modelul
anterior, distribuţia sarcinii pe punţi este echilibrată în raportul optim
50:50, iar masa totală este mai mică cu până la 55 de kilograme. Totodată,
nivelurile de rigiditate ale structurii caroseriei şi ale prinderilor
suspensiei - atât de importante pentru reglajul direcţiei şi acustica rulării -
au fost îmbunătăţite semnificativ. Agilitatea şi precizia direcţiei
automobilului beneficiază de ecartamentele mult extinse, în timp ce nivelurile
de înclinare a roţilor oferă potenţial suplimentar pentru dinamica transversală
maximă.
În ceea ce
priveşte portofoliul de motorizări, o caracteristică foarte atractivă este
motorul pe benzină, cu patru cilindri, ce a fost complet revizuit. Este cel mai
puternic motor cu patru cilindri ce a fost disponibil vreodată la un model BMW
de serie. Cu toate acestea, datele de consum sunt mai mici cu aproape 5% faţă
de cele ale predecesorului său: un factor care contribuie la acest aspect este
transmisia Steptronic cu opt trepte ce a fost dezvoltată suplimentar. Mai mult,
un filtru de particule optimizează emisiile noului motor, ceea ce îi permite să
îndeplinească standardul Euro 6d-TEMP.
Nu numai caroseria
este mai uşoară şi mai rigidă ca design decât cea a modelului predecesor:
acelaşi lucru este valabil şi pentru punţile faţă şi spate ale noului BMW Seria
3 Sedan. Rezultatul este o orientare specifică a cineticii şi a elastocineticii
punţilor către proprietăţi sportive superioare. Particularitatea principală în
ceea ce priveşte dezvoltarea suspensiei noului BMW Seria 3 Sedan este sistemul
de amortizare inovator. În premieră pentru BMW, noul model vine cu amortizoare
cu răspuns variabil în funcţie de cursă.
Acestea sigură un răspuns continuu şi progresiv în raport cu cursa arcului respectiv, devenind tot mai rigide pe măsură ce curs suspensiei creşte. Prin urmare, vibraţiile care apar atunci când sunt compensate denivelările drumului şi în timpul virajelor dinamice pot fi neutralizate în mod special cu uşurinţă şi precizie - baza perfectă pentru atingerea unui echilibru unic între sportivitate şi confortul călătoriei, care este o caracteristică definitorie a noului BMW Seria 3 Sedan.
Acestea sigură un răspuns continuu şi progresiv în raport cu cursa arcului respectiv, devenind tot mai rigide pe măsură ce curs suspensiei creşte. Prin urmare, vibraţiile care apar atunci când sunt compensate denivelările drumului şi în timpul virajelor dinamice pot fi neutralizate în mod special cu uşurinţă şi precizie - baza perfectă pentru atingerea unui echilibru unic între sportivitate şi confortul călătoriei, care este o caracteristică definitorie a noului BMW Seria 3 Sedan.
Renumit pentru
diversitatea sa, desenul pistei Nordschleife a devenit imediat decorul perfect
pentru rafinarea selectivă a interacţiunii dintre noua tehnologie de amortizare
şi celelalte componente ale suspensiei. "Folosim noile amortizoare ca
element de reglaj activ astfel încât să creăm proprietăţi de condus superioare
în orice condiţii", explică Peter Langen, director pentru dinamică.
"Cu o cursă scurtă a arcului, o reacţie sensibilă de amortizare asigură
compensaţie confortabilă a vibraţiei. Când automobilul trece peste denivelări
mari, mişcarea caroseriei este controlată prin forţe de amortizare
crescute."
Amortizoarele
cu funcţie răspuns variabil în funcţie de cursă sunt o dotare standard a
tehnologiei de suspensie la noul BMW Seria 3 Sedan. Într-un reglaj specific,
ele fac parte şi din suspensia sport M, care suplimentar include o coborâre cu
10 milimetri a gărzii la sol, jante de 18 ţoli din aliaj uşor şi anvelope
mixte. Aceasta oferă un plus de dinamism. Forţele de amortizare crescute pot fi
simţite mai ales pe Nordschleife: la suspensia sport M, acestea sunt cu
aproximativ 20% mai mari decât la suspensia standard. "Aceasta înseamnă că
diferenţa faţă de suspensia standard este mult mai perceptibilă decât
înainte", spune Peter Langen. "De asemenea, am făcut suspensia M mai
sportivă, cu rulmenţi şi stabilizatori mai rigizi, arcuri mai ferme şi
lonjeroane ale caroseriei suplimentare."
Pentru a
consolida suplimentar caracteristicile dinamice ale automobilului, noua
suspensie sport M este oferită doar în combinaţie cu Variable Sports Steering
(direcţia sport variabilă). Pe lângă asistarea direcţiei Servotronic în funcţie
de viteză, aceasta oferă şi un raport variabil al direcţiei în funcţie de cursa
volanului. De asemenea, direcţia sport variabilă a fost configurată special pentru
noul BMW Seria 3 Sedan. Aceasta reacţionează cu mai mare precizie mişcărilor
uşoare de direcţie, fără să pară nervoasă în poziţie centrală. Reglajul
armonios al sistemului de direcţie poate fi simţit pe virajele lungi, precum şi
la schimbarea direcţiei de mai multe ori în succesiune rapidă. Creşterea
liniară a forţelor de direcţie şi feedbackul optimizat sporesc precizia atunci
când se abordează virajele într-un mod dinamic.
Diferenţialul
sport M poate să-şi demonstreze perfect calităţile atât pe Nordschleife, cât şi
pe circuitul de Grand Prix. Funcţia de blocare controlată electronic din
diferenţialul punţii spate este conectată la Dynamic Stability Control (DSC),
asigurând limitarea orientată pe necesităţi a compensării vitezei de rotaţie
dintre roţile spate, de la interiorul şi exteriorul virajului. În funcţie de
situaţia de pe şosea, este posibilă să influenţeze în mod preferenţial atât
subvirarea, cât şi supravirarea fără o intervenţie a frânei. Diferenţialul
blocant activ distribuie cuplul selectiv între roţile spate. În acest fel,
previne patinarea pe o roată cu aderenţă redusă, în timp ce asigură că puterea
motorului poate fi utilizată fără restricţie pentru a genera plăcere a
condusului sportiv. "Spre deosebire de blocarea mecanică tradiţională, diferenţialul
sport M adaptat poate optimiza mult mai mult decât tracţiunea", spune
Peter Langen. "Pe lângă dinamica în viraje, există o creştere evidentă a
stabilităţii de rulare în cazul unor schimbări de sarcină, de exemplu. Aceasta
permite noului BMW Seria 3 Sedan să fie condus cu încredere şi fără efort
chiar şi în cazul unei călătorii în stil dinamic." Pentru condusul
sportiv, diferenţialul blocant activ oferă niveluri mult mai ridicate de
acceleraţie transversală, precum şi un impuls perceptibil al performanţelor
dinamice când se accelerează la ieşirea din viraje. De asemenea, susţine
stabilitatea optimizată, precizia şi previzibilitatea virării la noul BMW Seria
3 Sedan - fără intervenţia frânei.
Sursa: BMW
Romania
0 comentarii