Succesorul modern al primului model OCTAVIA a preluat ştafeta în aprilie
1996.
OCTAVIA este de departe cel mai bine vândut model ŠKODA: au fost
comercializate în total 6 milioane de exemplare din toate generaţiile.
ŠKODA
OCTAVIA sărbătoreşte 60 de ani de la intrarea în producţie a primei generaţii a
modelului: în ianuarie 1959, primele exemplare ale acestui legendar model au
ieşit de pe linia de asamblare din Mladá Boleslav. Iar începând cu mijlocul
anilor 90, prima generaţie de modele moderne OCTAVIA a continuat tradiţia
popularului model compact.
Bine-cunoscutul nume OCTAVIA a îmbogăţit gama ŠKODA cu
exact 60 de ani în urmă. Nu este o coincidenţă că denumirea sa provine din
latinescul „octavia”. Cuvântul înseamnă al optulea, având în vedere că OCTAVIA
a fost al optulea model al mărcii de după Al Doilea Război Mondial şi totodată
al optulea model ŠKODA cu suspensia independentă ultra-modernă, introdusă de
producător în 1933.
Prima versiune cu două uşi a modelului ŠKODA OCTAVIA a
plecat de la unitatea de fabricaţie din Mladá Boleslav în ianuarie 1959, unde,
în primele săptămâni, a fost fabricată împreună cu modelele predecesoare Š 440
şi Š 445. Sub capota modelului OCTAVIA era instalat un motor robust, de 1,1
litri, cu patru cilindri. Acesta genera 29,4 kW (40 CP) şi antrena roțile din
spate prin intermediul unei transmisii cu patru trepte. Viteza maximă era de
110 km/h, iar consumul mediu de 7,7 litri de benzină la 100 de km. Designul
atractiv şi aerodinamic al caroseriei era la fel de impresionant precum erau şi
calităţile sale dinamice. Inovaţii tehnice, incluzând puntea faţă cu suspensii
cu arcuri şi bara de torsiune asigurau confortul ridicat în călătorii şi
manevrabilitatea facilă a modelului OCTAVIA. Introducerea farurilor asimetrice
în anul 1959 a sporit nivelul de siguranţă activă.
De asemenea, ŠKODA a prezentat o variantă mai puternică
în 1959: OCTAVIA SUPER. Aceasta avea un motor de 1,2 litri şi o putere maximă
de 33 kW (45 CP). Cererea pentru gama OCTAVIA a crescut rapid, atât în ţara de
provenienţă, cât şi în străinătate.
În 10 martie 1960, la Salonul Auto de la Geneva, a fost
lansat în premieră modelul sport ŠKODA OCTAVIA Touring Sport (TS), care avea
puterea mărită la 37 kW (50 CP). ŠKODA a înaintat Federaţiei Internaționale de
Automobilism FIA cererea de omologare a modelului TS pentru curse şi raliu, în
clasa autovehiculelor de şosea nemodificate, deschizând astfel drumul spre
universul sportului automobilistic pentru modelul ≥130 km/h cu două uşi. La
renumitul Raliu din Monte Carlo, OCTAVIA TS a obţinut patru victorii în
categorie, în anii 1961,1962 şi 1963.
În 11 septembrie 1960, ŠKODA a prezentat OCTAVIA COMBI în
Brno. Acest model avea în premieră un hayon construit din două elemente dispuse
orizontal. În ciuda dimensiunilor sale compacte de la exterior, automobilul putea
transporta cinci persoane în condiţii de confort ridicat şi oferea un volum al
portbagajului de 690 de litri, la o lungime de încărcare de 0,965 metri. În
urma rabatării spătarelor scaunelor din spate, portbagajul creştea chiar la
1050 litri.
Limuzina cu două uşi a fost fabricată până în anul 1964,
iar ultimul exemplar, o OCTAVIA Super gri, a ieşit de pe linia de producţie din
Mladá Boleslav în 11 aprilie. Modelul nou ŠKODA 1000/1100, MB cu o caroserie
autoportantă şi motorul instalat în spate, avea să urmeze la scurt timp,
continuând cu succes moştenirea predecesorului. Ultimul exemplar break al
modelului OCTAVIA a ieşit de pe porţile unităţii de fabricaţie din Kvasiny în
21 decembrie 1971. Între anii 1959 şi 1971, au fost produse în total 360.000 de
exemplare ŠKODA OCTAVIA, inclusiv peste 54.000 de versiuni combi.
Robusta şi fiabila OCTAVIA a asigurat, de asemenea, baza
tehnică pentru primul automobil produs în Noua Zeelandă, în 1966: TREKKA a fost
dezvoltată în strânsă colaborare cu producătorul ceh de automobile şi a fost
construită pe un şasiu scurtat al modelului OCTAVIA SUPER. Popularul
autovehicul utilitar este considerat a fi unul dintre precursorii modelelor SUV
actuale ale mărcii ŠKODA.
La debutul primei OCTAVIA moderne, numele său a devenit
sinonim cu întreaga marcă. În 1992, la scurt timp după ce ŠKODA şi-a unit
forţele cu Grupul Volkswagen, marca a început să dezvolte un model complet nou,
bazat pe denumirea aceasta legendară. Construind pe o platformă modernă, fostul
director de design, Dirk van Braeckel, şi echipa sa au creat o caroserie cu un
design inconfundabil. Limuzina OCTAVIA cu hayonul său mare a fost lansată în 4
aprilie 1996 şi a fost imediat extrem de apreciată la nivel internaţional,
oferind şi un standard ridicat de siguranţă activă şi pasivă. De asemenea, avea
un volum al portbagajului între 528 şi 1.328 de litri. OCTAVIA COMBI, care era
şi mai spaţioasă şi a avut succes foarte mare mai ales pe pieţele europene, a
fost adăugată în gamă în anul 1998. Prima versiune cu tracțiune integrală a
fost lansată în 1999. Astfel, până în noiembrie 2010 au fost fabricate 970.000
de limuzine şi 470.000 de combiuri ale primei generaţii OCTAVIA.
Succesul acesta a fost însă chiar întrecut de a doua
generaţie ŠKODA OCTAVIA. Aceasta fost fabricată între anii 2004 şi 2013, când
au fost vândute 1,6 de milioane de limuzine şi 900.000 de breakuri. Această
generaţie a impresionat cu caracterul său practic şi mai accentuat, numeroase
inovaţii tehnice, inclusiv motoare cu injecție directă de benzină şi transmisia
automată DSG cu dublu ambreiaj. În prezent, a treia generaţie OCTAVIA formează
pilonul principal al gamei de modele ŠKODA şi a intrat în producţie în
noiembrie, fiind complet actualizată în februarie 2017. Peste 2,5 milioane de
clienţi au ales deja acest model la a treia generaţie.
ŠKODA OCTAVIA s-a impus de mult timp şi ferm pe numeroase
pieţe. Acest fapt este demonstrat în manieră impresionantă de faptul că aproape
6,5 milioane de OCTAVIA au fost produse începând din 1959 şi până în prezent.
OCTAVIA este fabricată la unitatea principală de producţie a mărcii, cea din
Mladá Boleslav, dar şi în China, India, Rusia, Kazahstan şi Algeria.
Sursa: Patricia Zegreanu, Marketing &Communication Manager Škoda
0 comentarii