SAP, lider global în transformare digitală, consideră că
industria auto va traversa în următorii ani o etapă definitorie pentru viitorul
mobilității. În acest sens, specialiștii SAP au lansat un ghid cu cele mai
importante predicții privind sectorul auto la nivel global.
Integrarea
IT și schimbarea culturii organizaționale
În noua economie conectată, companiile din industria auto
trebuie să-și definească o viziune structurată asupra transformării digitale,
în care atât angajații, cât și managementul, trebuie să fie conștienți de
obiectivele și beneficiile digitalizării. Pentru producătorii de echipamente
originale auto (OEM), IT-ul nu mai trebuie considerat un departament izolat în
companie sau doar un factor de cost. Angajații trebuie să perceapă soluțiile software
drept un motor al inovației, al orientării către consumator și al dezvoltării
de noi servicii, iar tehnologiile digitale trebuie înțelese ca metode de
diferențiere față de concurență.
Mobilitatea
ca experiență de consumator personalizată
Preferințele consumatorilor se schimbă de la o generație
la alta. Chiar dacă utilizatorii vor continua, totuși, să aprecieze inovațiile
tehnologice, dinamica condusului și confortul în viitor, mobilitatea completă,
ca experiență generală, îmbunătățită cu numeroase servicii conectate, va deveni
cel mai important beneficiu. Companiile digitale, precum Amazon, Apple și
Google, sunt cu un pas înaintea producătorilor de automobile, plasând
necondiționat clienții în centrul atenției.
Consumatorii trebuie ofertați cu soluții personalizate de
mobilitate, în loc de modele generice de vehicule cu diverse specificații
tehnice. Disponibilitatea și flexibilitatea în furnizarea unui mijloc de
transport, procese rapide și simple de rezervare și plată, valoare adăugată și
transparența prețului sunt factori ce determină succesul în serviciile digitale
de mobilitate. Pe măsură ce tot mai mulți tineri renunță să achiziționeze și să
conducă mașini, industria auto va mai reuși să atragă noi consumatori numai
prin fructificarea acestei valori adăugate digitale printr-o abordare orientată
către client.
Valoare
adăugată utilizând datele furnizate de vehicul
În economia digitală, datele reprezintă combustibilul
care alimentează noile servicii și modele de business. Chiar
dacă vehiculele moderne generează peste 25 GB de date pentru fiecare oră în
care este utilizat, producătorii nu au reușit încă să utilizeze aceste date
colectate de la senzori, pentru a crea valoare adăugată digitală pentru
utilizatorii lor.
Producătorii OEM pot urma exemplul companiilor digitale
de succes. Prin analiza unui volum imens de date, aceste companii au dobândit
informații valoroase despre comportamentul consumatorului pentru a crea oferte
personalizate. Dacă producătorii de automobile implementează corect aceste
strategii, nu numai că își pot optimiza produsele prin analiza datelor, dar pot
rămâne în contact permanent cu proprii consumatori, lansând noi servicii pentru
a afla mai multe despre nevoile și preferințele lor.
Colaborări
trans-industriale și ecosisteme
Granițele dintre industria auto, de telecomunicații, IT, utilități
și administrațiile locale încep să dispară. Odată cu intensificarea
conectivității, mașina devine parte a unui ecosistem trans-industrial de mari
dimensiuni. Companiile care permit accesul și altor organizații sau terțe părți
la propriile structuri de inovații și care utilizează soluții externe pot
obține un avantaj competitiv decisiv în viitor.
Un ecosistem auto mai transparent și mai deschis, cu
parteneri de inovație puternici și dezvoltatori externi, poate scuti
producătorii OEM de nevoia de inovație.
Serviciile integrate în automobile, furnizate de terțe
companii, pot fi generate dintr-o varietate de industrii. Integrarea asistentului
virtual Alexa, dezvoltat de Amazon, în mașinile Mercedes-Benz pentru accesarea
diferitelor funcții cu ajutorul vocii, spre exemplu, ilustrează perfect principiul
inovației deschise. Ecosistemul telefoanelor inteligente creat de Google și
Apple este un alt exemplu. Platforma de inovație a celor două companii permite terților
dezvoltatori să-și creeze propriile servicii, pe care, ulterior, să le ofere utilizatorilor.
Aplicații precum WhatsApp, Facebook și Google Maps îmbunătățesc experiența consumatorilor
ambelor branduri de telefoane.
Startup-uri
desprinse din corporații
Noile servicii digitale de mobilitate, precum car-sharing,
și modelele tradiționale de business, cum sunt vânzările de autovehicule, se află într-o
formă de concurență reciprocă. Din acest motiv, companiile consacrate din
industria auto care țintesc lansarea de platforme digitale de mobilitate trebuie
să evite eroarea strategică de a transfera aceiași KPIs (indicatori-cheie de
performanță) și strategii de management către noile startup-uri create în acest
sens.
Platformele online de mobilitate trebuie să funcționeze
independent, în regim de “insulă”,
cu
propriile procese și modele de business, în care vânzările și cifra de afaceri
nu reprezintă, în faza inițială, obiective prioritare. Cifrele de referință în
cazul serviciilor digitale de mobilitate trebuie să fie numărul de utilizatori
unici înscriși în platformă și venitul generat de interacțiunile acestora.
Startup-ul
“insulă” are câteva
avantaje strategice. Spre exemplu, dacă
inițiativa digitală întâmpină dificultăți, acestea nu vor afecta și
corporația-mamă. În plus, procedând în acest mod, ”insula digitală” poate
beneficia de libertatea necesară pentru a testa și implementa cele mai noi inovații
tehnologice. Separarea organizațională este necesară și dintr-un alt motiv,
faptul că producătorii tradiționali din industria auto nu au, în cele mai multe
cazuri, o atitudine corporativă care să sprijine riscurile asociate cu asumarea
de noi oportunități de business. Astfel, noile servicii de mobilitate digitale
pot funcționa autonom, mai ales în etapele incipiente, și pot fi integrate
ulterior în structurile pre-existente după ce ating un nivel de maturitate
corporativă.
Despre
SAP
SAP este lider de piață pe
segmentul soluțiilor software pentru afaceri. În prezent, compania are peste 425.000
de clienți în 180 de țări, pe care îi susține în gestionarea cu succes a
tuturor factorilor disruptivi aduși de economia digitală, contribuind la
simplificarea proceselor de business și oferind platforma necesară pentru
dezvoltarea unei strategii digitale sustenabile. 77% dintre toate tranzacțiile
la nivel global trec printr-un sistem SAP.
Despre SAP România
SAP România, subsidiara locală
a SAP SE, și-a început activitatea în 2002, numărându-se printre primii
furnizorii IT locali de top. În ultimii 16 ani, compania a contribuit
semnificativ la dezvoltarea mediului de business local și la transformarea
digitală a organizațiilor. Astăzi, circa 600 de companii din România utilizează
soluțiile SAP, din industrii precum utilități, transporturi, bănci, asigurări,
retail sau producție. De asemenea, 95% dintre cele mai mari 300 de companii pe
plan local sunt clienți SAP.
În 2011, SAP a demarat un
proiect de investiții în România, prin deschiderea celui mai important centru
de consultanță pentru tehnologiile SAP din Europa, care deservește clienții din
Europa, Orientul Mijlociu și Africa, cu ajutorul a 570 de angajați. Pentru mai
multe informații, vizitați www.sap.ro.
Sursa: Cristian Moldoveanu, Account Manager IT&C Division TOTAL PR
0 comentarii