Nu,
nu există probă de 100 km garduri. Probabil că niciunui om nu i-ar fi la
îndemână. Există, însă unele situații care s-ar apropia, la nivel de concept.
Așa a fost Raliul Sibiului 2019 pentru Ciprian Lupu, primul utilizator de scaun
rulant care a luat startul într-o etapă de Campionat Național. Și nu a fost o
simplă participare, ci s-a soldat și cu o clasare pe podiumul de premiere.
Deși subiectul este despre automobilism sportiv, raliuri,
mai precis, la o analiză mai atentă este – fără niciun fel de exagerare – o
lecție de viață. Pentru cei care urmăresc competițiile automobilistice care se
desfășoară în România, numele de Ciprian Lupu nu poate trece indiferent. Pentru
ceilalți, poate că nu va trece de acum înainte. Ciprian este primul sportiv
licențiat de către Federația Română de Automobilism Sportiv care utilizează un
scaun rulant.
În urma unui eveniment nefericit, petrecut pe când avea
doar 18 ani, Ciprian s-a văzut nevoit să-și regândească viața, să se adapteze
unui stil complet diferit. Ambiția și voința de fier i-au fost aliați de
încredere. Muncește în cadrul unei fundații care se ocupă de reintegrarea în
societate a tinerilor cu deficiențe locomotorii și conduce automobilul zilnic
pentru a putea să le facă pe toate. Și de parcă nu era suficient că are tărie
de caracter, pasionat de automobilism sportiv, Ciprian a urmat cursuri de
pilotaj sub atenta supraveghere a celor de la Napoca Rally Academy.
Ceea ce părea imposibil, de doi ani încoace nu mai este!
Ciprian Lupu concurează cu succes în competițiile de viteză în coastă. Chiar și
așa, cei care urmăresc Campionatul Național de Raliuri al României au avut o
surpriză atunci când pe lista de start a Raliului Sibiului 2019 apărea și
numele lui Ciprian, într-un echipaj format împreună cu navigatorul Radu
Gurămultă și un Citroen C2.
Raliul este un sport complet, care se bazează în primul
rând pe anduranța echipajului și pe posibilitatea de adaptare rapidă la
situații neprevăzute. Distanțele destul de lungi, temperatura ridicată și mai
ales timpul petrecut pe parcursul zilelor de concurs în automobil urmau să fie
adevăratele provocări pentru Ciprian. După două zile de recunoașteri ale traseului
și o primă sesiune de testare (shakedown) au urmat două zile de concurs. Cu
aceeași ambiție cu care s-a ocupat de transformarea unui Citroen C2 de stradă
într-un automobil de competiție care să respecte toate cerințele de omologare
sportivă și în plus să fie adaptat pentru a putea fi pilotat doar prin
intermediul mâinilor, Ciprian a parcurs toate cele 15 probe speciale ale
Raliului Sibiului 2019, adică peste 100 km de probă specială și alte câteva sute
de km de etape de legătură.
La finalul competiției, care a reprezentat o victorie
prin simplul fapt că a putut fi parcurs tot traseul, într-o veritabilă cursă cu
propria ambiție, echipajul Ciprian Lupu/Radu Gurămultă a reușit să obțină chiar
și o distincție sportivă. Clasa la care a participat, național 12, a avut la
start 5 echipaje, dintre care doar 4 au reușit să termine întrecerea. Ciprian
Lupu a reușit timpi suficient de buni pe probele speciale, care i-au permis la
final să ocupe poziția a treia a podiumului. Așadar, dincolo de triumful
parcurgerii de la un capăt la altul a unei competiții dificile, cireașa de pe
tort a fost reprezentată de rezultatul sportiv în sine.
„Sunt conștient că la momentul nașterii ideii
participării mele la un raliu adevărat, foarte mulți au fost șocați de gând. La
fel a fost și când am anunțat că vreau să particip la întrecerile de viteză în
coastă și iată că sunt deja la al doilea sezon și am reușit să am rezultate bune.
Acum am vrut să fac un pas înainte și să iau contact cu lumea raliurilor, mult
mai complexă decât pare din exterior. A fost destul de obositor pentru mine și
a trebuit să duc o luptă veritabilă cu căldura. Puțină lume știe ce înseamnă să
stai echipat complet într-o mașină fără sistem de climatizare, în luna iulie,
cu orele. A fost mult mai greu decât pilotajul în sine. Le mulțumesc celor care
au făcut posibil momentul Raliul Sibiului 2019! În primul rând Federației,
pentru că a permis participarea mea în grupa celor mari, Napoca Rally Academy
și în special Simone Tempestini pentru toate sfaturile acordate de-a lungul
anilor și pentru suportul tehnic, partenerilor mei – ProX și Hotel Ibis Sibiu,
prietenilor Țuțu Răzvan, Dan Spuderka și Manu Mihalache, pentru că mașina a
fost impecabil pregătită pentru concurs și pilotului Mihnea Mureșan care mi-a
dăruit anvelopele necesare pentru etapă. Sper doar ca acesta să fie un început
și un exemplu că nimic nu este imposibil, cu adevărat”, a declarat Ciprian Lupu
după festivitatea de premiere.
În dreapta lui Ciprian Lupu, în postura de navigator, a
fost jurnalistul Radu Gurămultă care a concurat într-o postură inedită
comparativ cu alte competiții la care a luat parte.
„Fără să pară că ne victimizăm în vreun fel, a fost greu.
E cu atât mai mare împlinirea că am reușit să terminăm și, mai mult, să luăm și
un trofeu pentru prestația noastră. Pentru mine, cel mai important ar fi ca
Ciprian să dea un exemplu, în două direcții. O dată ar fi un oarecum semnal de
alarmă către cei care tratează incorect persoanele cu dizabilități. Sunt
situații în care ar trebui să se gândească de mai multe ori înainte de a face
afirmații sau a acționa în mod greșit. A doua direcție ar fi exemplu dat celor
care sunt puși în situația de a folosi fotolii rulante. Poate că pentru mulți
independența dată de un automobil personal pare imposibilă. Iată că nu este,
iar dacă Ciprian poate participa la competiții sportive, cu ambiție și
luciditate oricine poate învăța să conducă și să-și ușureze astfel viața. Le
mulțumesc tuturor celor care au avut încredere în noi, dar și celor care, deși
au fost circumspecți, au avut tăria de caracter să își regândească poziția.
Dedic acest rezultat memoriei bunului meu prieten, George Botezatu, plecat
dintre noi nedrept și mult-mult prea devreme!”, a concluzionat Radu Gurămultă.
Ciprian
Lupu a fost sprijinit la Raliul Sibiului 2019 de către Napoca Rally Academy,
ProX, Hotelul Ibis, #Motorsport și de către prieteni. Partener media:
Autoștiri.ro
Sursa: Dan Strauti, Senior Editor
Autostiri.ro
Credit foto: RallyZoom.ro
0 comentarii