”Siguranță, protecția mediului,
putere de cumpărare, cu toții avem ceva de câștigat din mai multă transparență”.
Deja
prezentat la Viena în 2018, demersul Michelin cunoscut ca LLP, ”LONG LASTING
PERFORMANCE” (Performanță de Lungă Durată), este în centrul tuturor acțiunilor
Grupului în serviciul consumatorilor.
Mulți constructori creează anvelope sigure până la martorul
de uzură (1,6 mm).
Însă nimic nu interzice comercializarea de anvelope a
căror performanță în ceea ce privește distanța de frânare se deteriorează
puternic pe măsură ce sunt rulate. Această lipsă de reglementare legată de
minimul de performanță în stare uzată poate determina utilizatorii obișnuiți și
profesioniștii să își schimbe anvelopele înainte ca acestea să atingă limita
legală de uzură.
Michelin susține implementarea unei reglementări care va
răspunde principalelor preocupări legate de siguranța rutieră, puterea de
cumpărare a consumatorilor și protecția mediului.
Michelin
consideră că oricine are dreptul la anvelope sigure de la primul până la
ultimul kilometru.
Automobiliștii
își pun în general două întrebări legate de anvelopele lor:
· Sunt în siguranță
cu anvelopele mele ?
· Când ar trebui să
îmi schimb anvelopele ca să am certitudinea că sunt în siguranță?
Astăzi, neavând niciun test pentru anvelope uzate, nu
există un răspuns...
Studiile arată că nici diversele clasamente făcute pentru
anvelopele noi, nici adâncimea benzii de rulare nu pot da o idee a modului cum
se comportă anvelopa în timp.
Pentru a ști care este performanța reală a anvelopelor
uzate trebuie să le testezi!
Totuși, majoritatea producatorilor de anvelope,
producătorilor de mașini sau asociațiilor de consumatori își concentrează
atenția pe testele făcute pe anvelope noi.
Dar, odată ce anvelopa este montată pe mașină și începe
să ruleze, ea începe să se uzeze și cu cât se uzează mai mult, cu atât
performanțele sale se schimbă.
Unele performanțe se îmbunătățesc pe măsură ce anvelopa
se uzează, de exemplu frânarea pe uscat sau consumul de carburant. Pe de altă
parte, frânarea pe suprafață umedă este principala performanță de siguranță
care se degradează în timp, câteodată foarte mult. Este deci o performanță
legată de siguranță care ar trebui testată sistematic.
O DIFERENȚĂ
CRUCIALĂ
Siguranță: pe
suprafață umedă, o anvelopă uzată poate frâna cu 3,4 metri mai scurt decât o
anvelopă nouă*!
* Sept. 2018
/ Test Michelin realizat pe circuitul de la Papenburg (Germania) în prezența unor
observatori independenți
Obiectivul Michelin este să se asigure că fiecare
consumator are informații relevante despre performanța anvelopelor sale pe
toată durata ciclului de viață a acestora. Acest obiectiv poate fi atins prin
implementarea unui nou tip de test pentru anvelope uzate.
Michelin
susține recomandarea Franței ca testele reglementare care sunt folosite astăzi
pentru testarea anvelopelor noi să fie folosite și pentru a testa anvelopele
uzate.
UNIUNEA
EUROPEANĂ: EVOLUȚII RECENTE!
Pentru a garanta siguranța consumatorilor, în martie
2019, instituțiile europene au introdus în reglementările europene (General
Vehicle Safety Regulation) principiul unui test pentru anvelope uzate, care ar
trebui adoptat în toamna anului 2019.
Un grup de lucru a fost creat la UNECE (United Nations
Economic Commission for Europe – Comisia Economică a Națiunilor Unite pentru
Europa) cu scopul de a defini procedurile pentru aceste teste, anvelopele de
referință și pragurile reglementare care ar trebui respectate.
Michelin susține implementarea unor praguri minime legale
pentru frânarea pe suprafață umedă a anvelopelor uzate, pentru a asigura
consumatorii de un minim de performanță pentru toate anvelopele de pe piață.
În opinia Michelin, rezistența la rulare și zgomotul ar trebui
să fie în continuare testate pe anvelopele noi, căci aceste performanțe se
îmbunătățesc pe măsură ce anvelopa rulează.
Cu toate acestea, Michelin nu cere astăzi schimbarea
etichetării anvelopelor (labelling), care va rămâne bazată pe anvelopele noi.
În
ce constă testul actual pe anvelope noi?
Pentru anvelope noi, testarea frânării pe suprafață umedă
măsoară distanța necesară pentru a decelera un vehicul de la 80 la 20 km/h pe o
suprafață de drum standard cu un strat de apă de 1 mm. În plus, acest test
include câțiva parametri foarte preciși cum ar fi coeficientul de frecare,
temperatura ambiantă etc.
De ce susține Michelin recomandarea Franței ca acest test
să se aplice și pe anvelope uzate?
Există două motive principale pentru care Michelin consideră
că acest test este cea mai potrivită metodă de a măsura performanța anvelopelor
în stare uzată:
1. Acest test de frânare pe suprafață umedă este cel care
definește în prezent pragurile reglementare în materie de siguranță pentru
anvelopele noi și este recunoscut la scară largă de experții și profesioniștii din domeniu (producători de
anvelope, distribuitori, asociații de consumatori, prescriptori etc.)
2. Îndeplinește condițiile reale de riscuri pe care un
șofer le poate întâlni pe drum:
·
O viteză de 80km/h
la începutul frânării
·
Un strat de apă de până la 1mm
Faptele arată că aceșt doi parametri sunt perfect
adaptați pentru a testa anvelopele în condiții reale de rulare.
În ceea ce privește adâncimea stratului de apă
1 milimetru poate părea puțin, dar... în Germania, de
exemplu, 99% din situațiile de condus au loc în condiții de drum uscat, umed
sau ud cu până la 1 mm apă.*
În plus, în condiții de ploaie puternică, șoferul reduce
puternic viteza mai ales din cauza vizibilității reduse. Viteza poate atunci
scădea cu 15 - 40 km/h, în funcție de intensitatea fenomenelor meteorologice.**
*DWD (Deutscher Wetterdienst): date înregistrate la 66 de
stații meteo din Germania, timp de 278 de zile, 2017-2018
https://opendata.dwd.de/weather/weather_reports/road_weather_
stations/
**Dr Hartz Birgit (BAST), Speed on German highways in
heavy rain, 4th International Symposiumon Highway Geometric Design, June 2-5 2010,
Valencia Spain.
Aceste date sunt coroborate cu un studiu recent realizat
de VUFO (Catedra de Accidentologie, Universitatea din Dresda), tot în Germania,
care arată că doar un accident de mașină dintr-o mie a fost cauzat de
acvaplanare:
https://vufo.de/en/forschung-und-entwicklung/forschungsfeld-
reifenfahrbahn/
În
ceea ce privește viteza de 80km/h
Datele Gidas (German In-Depth Accident Study project) indică
faptul că, în 90% dintre accidentele care au loc pe suprafață umedă, viteza cu
care este condusă mașina înainte ca accidentul să se întâmple (de ex înainte de
frânare sau înainte ca volanul să se blocheze...) este mai mică de 80km/h*.
*baza de date GIDAS:2010-2017,14.465accidente,regiunile Dresda&
Hanovra
Pe de altă parte, în Germania, aproximativ 65% din
accidente au loc în zonă urbană și numai 10% pe autostrăzi**.
**Statistici oficiale emise de ministere în Germania 2017
Această tendință globală se va accentua mai ales odată cu
dezvoltarea exponențială a marilor centre urbane.
Trei
obiective majore justifică demersul Michelin legat de performanța de lungă
durată (Long Lasting Performance):
1 - Imbunătățirea
siguranței consumatorilor, prin a le oferi informații relevante despre
performanța anvelopelor lor, noi sau uzate. Necesitatea de a informa
consumatorii despre performanțele anvelopelor lor în stare uzată este și mai
justificată dat fiind că performanțele anvelopelor în timp sunt rezultatul unor
alegeri ale producătorului și al investițiilor pe care acesta le face.
Michelin investește peste 600 milioane de euro pe an în
cercetare-dezvoltare și are peste 6000 de ingineri care lucrează în domeniul
dezvoltării de noi metode de concepție și materiale de înaltă tehnologie, în
beneficiul siguranței clienților săi și a mediului.
2 - Imbunătățirea
amprentei de mediu a întregii industrii producătoare de anvelope, cu o
economie de până la 128de milioane de anvelope* pe an în Europa și economii de CO2
de până la 6,6 milioane de tone*.
3 - Creșterea
puterii de cumpărare a consumatorilor, cu un câștig pentru utilizatorii
europeni de până la 6,9 miliarde de euro pe an*.
*Date din raportul Ernst & Young «Pas de fatalité à
l’obsolescence programmée» - Mai 2017.
Sursa: Simona Lupica, PR Manager, Michelin
Central and South Europe
0 comentarii