Să fim corecţi, pilotul şi navigatorul erau extrem de încântaţi când au urcat în MINI Cooper SE în Căpățânenii Ungureni, un mic sat care marchează ascensiunea pe Transfăgărăşan. Automobilul cu trei uşi emite un
murmur sintetic caracteristic pentru a semnala disponibilitatea sistemelor
sale, iar acumulatorul invizibil, în forma literei T, localizat în podeaua
maşinii permite o autonomie de "250 de kilometri" conform
indicatorului privind autonomia. Serios? Aici, pe cea mai abruptă ascensiune
spre o trecătoare din România? Excentricul prezentator TV Jeremy Clarkson din
Anglia a spus despre Transfăgărăşan că este "cel mai bun drum din lume"
în celebra emisiune cult "Top Gear" - în timp ce depăşea diferenţa de
altitudine de peste 1.400 de metri, cu o pantă maximă de 8,6%, într-un
automobil supersport puternic. Acum, micul automobil cult, în versiune
electrică, calcă pe urmele echipei de la Top Gear - are ce-i trebuie?
Categoric! Şoseaua alpină Transfăgărăşan, care
traversează Carpaţii pe o distanţă de 90 de kilometri, nu este o provocare
pentru MINI Cooper SE - model full electric ce tocmai a fost prezentat
publicului la Salonul Auto de la Frankfurt (IAA). Realitatea este că
automobilele electrice şi munţii înalţi pot fi o combinaţie excelentă. Ţinuta
de drum perfectă a MINI Cooper SE se combină cu distribuţia aproape ideală a
maselor - 54:46 -, iar centrul de greutate coborât datorită bateriilor din podea
transformă disputa virajelor din nenumăratele ace de păr spectaculoase într-un
adevărat spectacol pentru pilot şi o adevărată provocare pentru copilot. Mai
mult, motorul electric oferă tracţiune superioară prin livrarea celor 135
kW/184 CP direct la şosea prin puntea faţă, datorită transmisiei automate şi
cuplului de 270 Nm specific modelului. Acest lucru este evident pentru echipaj
încă după primele viraje. Transfăgărăşan se desfăşoară secundă cu secundă,
devenind mai sălbatic şi tot mai dramatic. În ciuda unităţilor de baterii,
maşina este mai grea cu doar 145 de kilograme faţă de MINI Cooper S, datorită
masei semnificativ mai mici a motorului electric în comparaţie cu un propulsor
pe benzină.
Într-un ac de păr, MINI Cooper SE trece la mică distanţă
de o turmă de oi. Motorul toarce atât de liniştit încât poţi auzi behăitul
oilor încărcate de lână. Vă faceţi griji că vreuna dintre ele va sări în faţa
modelului SE cu partea frontală decorată în galben? Nici o şansă, pentru că
manevrabilitatea remarcabilă şi asistentul de frână sunt de mare încredere.
Dacă unul dintre animale este excesiv de îndrăzneţ, suntem pregătiţi - omul şi
maşina într-o armonie.
Există numeroase locuri de parcare în parcarea de la
Barajul Vidraru, iar peisajul te invită la relaxare. Echipajul scoate un coş de
picnic din portbagaj - la fel de spaţios ca la versiunea pe benzină, cu o
capacitate ce variază între 235 şi 731 de litri (cu spătarul banchetei
rabatat). Călătoria continuă către cea mai spectaculoasă secţiunea a drumului.
Imediat înainte de a ajunge în vârful trecătorii, la altitudinea de 2.042 de
metri, termometrul exterior al MINI Cooper SE arată o temperatură de doar
câteva grade peste zero - un motiv bun pentru atenţie sau condus încet? Nici
vorbă, nu există nici un risc, chiar dacă apeşi acceleraţia până la podea. Noul
sistem ARB de control al patinării roţilor, reacţionează de 3 ori mai repede
faţă de un sistem convenţional.
Tunelul slab iluminat de la Bâlea este intimidant pentru
exploratorii MINI. Undeva pe traseu cineva pomenise de Dracula sau Vlad Ţepeş?
Dar farurile LED cu lumini de zi ale MINI Cooper SE alungă orice fantome şi
gânduri întunecate. După traversarea trecătorii, pantele spectaculoase înseamnă
un potenţial important de recuperare a energiei prin frânare. Conducătorul
poate decide câtă energie este generată prin comutarea unui buton între două
setări, pentru a defini puterea generării şi, prin urmare, efectul frânelor în
timpul generării - o caracteristică tipică şi exclusivă MINI între modelele
electrice din grup.
Când MINI Cooper SE ajunge în romanticul Sibiu, este
timpul să ne pregătim de un retur de peste 90 de kilometri, cu suişuri şi
coborâşuri provocatoare. Bateria nu s-a golit nici pe jumătate şi, după ce s-a
reîncărcat complet - de această dată într-o staţie DC de putere de 50 kW
Renovatio din parcarea magazinului Kaufland -, echipajul porneşte în călătoria
de întoarcere pentru a se bucura de plăcerea condusului. Un lucru a devenit
evident pentru echipa din maşină. O călătorie pe această distanţă a fost facilă
pentru MINI Cooper SE. Maşina ar putea acoperi drumuri precum Bucureşti –
Braşov (163 km) sau Sibiu-Bâlea Lac-Sibiu (160 km). Chiar dacă este un
automobil de oraş, pe drumurile de munte poate fi testată sportivitatea noului
model.
Start precomenzi în România
Clienţii din România îşi pot rezerva deja modelul
printr-un avans de 1.500 de euro. Precomanda se poate face printr-o solicitare
on-line, pe pagina www.mini.ro/ro_RO/home/forms/electric-rfo.html, sau
direct la dealerii autorizaţi ai mărcii.
Noul MINI Cooper SE este disponibil cu un preţ de pornire
de 33.082 de euro, cu TVA inclusă (27.800€ fără TVA), fără a considera
programul "Rabla Plus" al Guvernului României. Noul model vine cu o
gamă foarte largă de echipamente disponibile standard, care susţin funcţionarea
într-un mod electric, inclusiv sistemul eficient de încălzire pe bază de pompă
de căldură, navigaţie Connected Navigation sau sistemul de încărcare de putere
mare (AC - 11 kW, DC - 50 kW). Comparativ cu un model MINI Cooper S la aceeaşi
configuraţie, noul MINI Cooper SE este cu numai 2.000 de euro mai scump (preţ
cu TVA), fără a include însă beneficiile prin programul "Rabla Plus".
Sursa: Mini Romania
0 comentarii