In fiecare an, McDonald’s produce mai
mult de 28.000 tone de pleava de cafea. Aceasta este partea uscata a
invelisului unei boabe de cafea, care nu se foloseste in timpul procesului de
prajire.
Toate aceste 28.000 de tone de pleava de cafea obisnuiau
sa mearga direct la depozitele de deseuri. Dar acum, Ford a hotarat ca ceva
extraordinar sa se intample cu toate aceste deseuri.
Compania americana ia acea pleava de la McDonald's si o
transforma in piese auto
Aproape 140 de milioane de tone de deseuri solide au fost
trimise catre depozitele de deseuri din SUA in 2017. Si atunci cand deseurile
ajung la un depozit, se creeaza o gramada de gunoi imensa, care este imposibil
de recuperat.
Iar incinerarea deseurilor creeaza dioxid de carbon si
alte emisii de gaze cu efect de sera daunatoare pentru mediu. Unele dintre
aceste materiale nu ar trebui sa ajunga in depozitele de deseuri. Un astfel de
material ar fi si pleava de cafea.
McDonald's s-a asociat cu echipa de cercetare a Ford, care
deja folosea agave, grau, rosii si chiar subproduse din denim pentru a face
piese auto. Echipa a descoperit ca si pleava poate fi folosita pentru fabricarea
pieselor auto.
Ea foloseste in special la piesele care trebuie sa
reziste la temperaturi ridicate, cum ar fi farurile si capacele bateriilor
auto.
Cand pleava de cafea este incalzita la temperaturi
ridicate si amestecata cu plastic si alti aditivi, se transforma intr-un
material care poate fi apoi turnat in diverse forme. Nu numai ca asta scade
numarul de deseuri ce se vor duce la depozitele de deseuri, dar acorda si o
utilitate de care beneficiaza direct vehiculele Ford.
Farurile sale erau pana acum formate din plastic si talc,
un mineral care trebuie minat. Dar acum, pleava de cafea inlocuieste o parte
din talc, ceea ce face ca masina sa fie cu 20% mai usoara.
De asemenea, la modelarea plevei de cafea se foloseste cu
25% mai putina energie. In plus, componenta de pleava indeplineste toate
cerintele de durabilitate si performanta si poate rezista la temperaturi
ridicate mult mai bune decat talcul.
Cum transforma Ford pleava de cafea in faruri pentru
masinile sale
Totul incepe acolo unde boabele de cafea sunt cultivate -
America de Sud. Cafeaua este colectata si apoi expediata la prajitoare. Cand
masinariile prajesc boabele de cafea, aceasta pleava se desprinde.
Pleava de cafea este colectata si livrata catre
Competitive Green Technologies, o companie de biotehnologie din Ontario,
Canada. Aici se amesteca pleava de cafea si plasticul.
Materialul mixt este apoi livrat catre o companie numita
Varroc, care modeleaza si asambleaza farurile.
Compania foloseste un proces numit turnare prin injectie.
Bucati de plastic si calupuri de pleava sunt combinate intr-o masinarie.
Materialul este incalzit si amestecat, apoi injectat intr-o matrita si pus sub
presiune, formand astfel aspectul piesei.
Fiecare far dureaza 30 pana la 60 de secunde pentru a se
forma. Ultimul pas este sa se livreze farurile la Ford, unde se monteaza pe
masini.
Ford a inceput sa instaleze farurile in masinile sale
Lincoln Continental in decembrie 2019. Se preconizeaza ca alte masini model
Ford vor urma. Dar acest lucru nu elimina in totalitate problema mediului. La
sfarsitul vietii unei masini, unele piese vor ajunge totusi in depozitele de
deseuri, deoarece acestea sunt tot din plastic.
De aceea, Ford si McDonald's planifica reducerea
deseurilor prin inlocuirea plasticului traditional cu plastic reciclat. Ford
spera sa aiba plastic 100% reciclat si durabil pe vehiculele sale pana in 2035.
Eforturile de sustenabilitate nu se opresc aici. Ford
incearca sa foloseasca si alte deseuri McDonald's, cum ar fi cojile de portocale
si cartofi.
Deci, data viitoare cand iti iei o cafea la
birou sau cand cumperi portocale si cartofi, imagineaza-ti ca din cojile
ramase unii ingineri au avut capacitatea de a crea o piesa auto.
Pare incredibil, da poate ca intr-o zi, vom ajunge sa
conducem masini facute integral din deseuri reciclate.
Sursa: comunicatedepresa.ro
0 comentarii