Deschizător de drum pentru mobilitatea durabilă şi
alergător de anduranţă - în şase ani de când a fost lansat pe piaţă, BMW i3 a
devenit un model de mare succes şi un simbol al mobilităţii electrice. De la
lansarea sa pe piaţă este cel mai vândut automobil electric din lume în
segmentul compact premium. Peste 165.000 de unităţi au fost vândute la nivel
mondial până în prezent. În România, BMW i3 este cel mai de succes şi des
întâlnit model electric, cu peste 530 de unităţi livrate de la lansarea din
2015. De la lansarea automobilului, datele de vânzări au crescut constant an de
la un an la altul. Şi în România cel mai de succes an a fost 2019, cu un record
de 229 livrări.
BMW i3 convinge în utilizarea cotidiană oferind ce ajung
mult dincolo de condusul pe distanţe scurte în regiunile metropolitane majore.
Acestea sunt subliniate de experienţa acumulată de pionieri ai automobilului
electric care se bucură de BMW i3 constant şi pe distanţe lungi şi au acoperit
peste 200.000 de kilometrii fără emisii cu automobilul propriu.
Cu tehnologiile remarcabile şi soluţiile inovatoare,
inclusiv materiale revoluţionare precum fibra de carbon, BMW i3 a fost un
simbol al dezvoltării BMW Group de la lansarea pe piaţă a modelului, în 2013.
BMW Group va continua să dezvolte automobilul şi în prezent plănuieşte să
extindă producţia până în 2024.
Clienţi accentuează apreciază fiabilitatea, durabilitatea
şi autonomia reală ale BMW i3, indiferent că este vorba de căldura Africii de
Sud sau nordul rece al Suediei. De ani buni, primul automobil electric al BMW
Group a dovedit pretutindeni că este un mijloc de transport eficient, excelent
pentru utilizare cotidiană. Clienţii care şi-au primit BMW i3 imediat după
lansare şi care de atunci au supus atât automobilul, cât şi bateria originală
unui adevărat test de anduranţă, folosesc mobilitatea durabilă nu doar pentru
naveta zilnică între casă şi locul de muncă, ci şi pentru a parcurge constant distanţe
mai lungi şi chiar călătorii de vacanţă.
Peste 277.000 de kilometri cu setul original de plăcuţe
de frână
"Conceptul de vehicul al BMW i3 este unic", comentează Helmut Neumann, rezident din Titz, în Renania de Nord-Westfalia. "Arată atât de modern la exterior încât oamenii încă întorc privirile pentru a-l privi." Neumann conduce fără emisii locale din 2014 şi chiar a fost cu modelul său BMW i3 (60 Ah) până la Berlin şi în Alpi - fără nici o problemă. "Pe lângă imensa plăcere a condusului, BMW i3 este pur şi simplu o maşină economică", spune el. "Acest lucru se aplică atât pentru consumul de energie, cât şi pentru costurile de întreţinere." Cu un consum de energie mediu de 13 kWh/100 km pe toată perioada de utilizare, costul cu energia este menţinut la un minim absolut - comparat nu numai cu un automobil cu motor termic, ci şi cu alte automobile electrice. Cu un preţ al energiei electrice de 30 eurocenţi/kWh în Germania, Neumann plăteşte doar 3,9 euro pentru energia consumată pentru 100 de kilometri.
"Conceptul de vehicul al BMW i3 este unic", comentează Helmut Neumann, rezident din Titz, în Renania de Nord-Westfalia. "Arată atât de modern la exterior încât oamenii încă întorc privirile pentru a-l privi." Neumann conduce fără emisii locale din 2014 şi chiar a fost cu modelul său BMW i3 (60 Ah) până la Berlin şi în Alpi - fără nici o problemă. "Pe lângă imensa plăcere a condusului, BMW i3 este pur şi simplu o maşină economică", spune el. "Acest lucru se aplică atât pentru consumul de energie, cât şi pentru costurile de întreţinere." Cu un consum de energie mediu de 13 kWh/100 km pe toată perioada de utilizare, costul cu energia este menţinut la un minim absolut - comparat nu numai cu un automobil cu motor termic, ci şi cu alte automobile electrice. Cu un preţ al energiei electrice de 30 eurocenţi/kWh în Germania, Neumann plăteşte doar 3,9 euro pentru energia consumată pentru 100 de kilometri.
O analiză făcută de Automobil Clubul German (ADAC) a
demonstrat deja că, pe lângă aspectele ecologice, cele economice sunt în
favoarea unui automobil electric. Într-o comparaţie a costurilor generale, BMW
i3 a fost cu aproximativ 20% mai eficient faţă de un model BMW comparabil cu
motor termic. Pe lângă costurile reduse cu energia electrică şi valoarea de
revânzare mare, cheltuielile mici pentru întreţinere şi uzură au contribuit şi
ele la aceste rezultate. Pentru conducătorul unui BMW i3, schimburile de ulei
sau defecţiunile sistemului de evacuare sunt probleme din trecut. De obicei,
decelerarea este realizată prin intermediul generării de energiei. Astfel,
chiar şi după mai bine de 277.000 de kilometri, Helmut Neumann nu a trebuit
încă să schimbe niciodată discurile şi plăcuţele de frână ale maşinii sale BMW
i3. Ca toate modelele BMW şi MINI, BMW i3 foloseşte sistemul „Condition Based
Service” care monitorizează uzura componentelor consumabile şi recomandă
dinamic operaţiunile în service în funcţie de utilizare.
Neumann este unul dintre clienţii care au participat la
programul retrofit şi a înlocuit bateria de 60 Ah (capacitate energetică brută
de 22 kWh) a modelului BMW i3 cu acumulatorul de înaltă tensiune de 94 Ah
(capacitate energetică mai mare, 33 kWh). Noua baterie oferă rezerve de energie
considerabil mai mari. "Pur şi simplu, aceasta face lucrurile mai
convenabile în călătoriile lungi", spune el.
Calitatea bateriilor BMW i3, extinderea garanţiei
Experienţa obţinută de clienţii care utilizează un BMW i3 din primii ani de producţie arată că, şi cu bateria originală, autonomia ce poate fi obţinută scade doar marginal chiar şi după un kilometraj mare. Acest lucru validează aşteptările BMW Group cu privire la calitatea bateriei de înaltă tensiune. Până în prezent, nici o baterie de înaltă tensiune a BMW i3 nu a trebuit înlocuită din cauza îmbătrânirii premature. Întrucât potenţialul bateriei este departe de a fi epuizat atunci când a atins pragul de 100.000 de kilometri, BMW Group a extins garanţia europeană pentru bateria de noile BMW i3. Kilometrajul maxim pe o perioadă de garanţie de opt ani a fost extins la 160.000 de kilometri.
Experienţa obţinută de clienţii care utilizează un BMW i3 din primii ani de producţie arată că, şi cu bateria originală, autonomia ce poate fi obţinută scade doar marginal chiar şi după un kilometraj mare. Acest lucru validează aşteptările BMW Group cu privire la calitatea bateriei de înaltă tensiune. Până în prezent, nici o baterie de înaltă tensiune a BMW i3 nu a trebuit înlocuită din cauza îmbătrânirii premature. Întrucât potenţialul bateriei este departe de a fi epuizat atunci când a atins pragul de 100.000 de kilometri, BMW Group a extins garanţia europeană pentru bateria de noile BMW i3. Kilometrajul maxim pe o perioadă de garanţie de opt ani a fost extins la 160.000 de kilometri.
De asemenea, BMW Group a dezvoltat soluţii pentru
reutilizarea bateriilor care nu mai sunt potrivite pentru pretenţiile folosirii
în automobile. După o utilizare îndelungată în automobile, ele pot fi folosite
în unităţi staţionare de stocare a energiei. Bateriile de înaltă tensiune de la
maşinile de preproducţie şi cele predate de clienţii participanţi în programul
retrofit pentru BMW i3 sunt folosite în cadrul uzinei BMW din Leipzig ca
unităţi de stocare pentru energia verde produsă acolo prin intermediul
turbinelor eoliene.
Prin faptul că oferă o autonomie reală bună, BMW i3
îndeplineşte cerinţele unei utilizări regulate pe termen lung. De exemplu,
Gabriele Forster (Austria) a găsit imediat ritmul ideal de condus şi încărcare.
Ea a luat o decizie conştientă în favoarea unui automobil ecologic cu care acum
face naveta zilnică dintre domiciliu şi locul de muncă. La miezul zilei şi al
nopţii, ea conectează modelul BMW i3 (60 Ah) la un panou (wall box), ceea ce
este suficient pentru a parcurge zilnic o distanţă de aproximativ 200 de
kilometri cu o bateriei care are o capacitate de 22,6 kWh.
Robert Cleary (SUA) conduce zilnic aproape 150 de
kilometri fără emisii locale. O singură dată a rămas fără energie - la circa 50
de metri de aleea casei. Problema a fost rezolvată cu ajutorul unui cablu
prelungitor. Robert a participat deja la testele cu BMW Active E, iar în 2014 a
primit un BMW i3 (60 Ah) în versiune "Electronaut" pentru pionierii
automobilelor electrice. Constant, maşina lui oferă teme de discuţie. Împreună
cu colegii de serviciu, Robert a iniţiat un grup de lucru pentru maşini
electrice care, printre altele, susţine înfiinţarea mai multor staţii publice
de încărcare. El spune: "Condusul electric consolidează conştientizarea
mediului".
Pentru Shaun Maidment (Africa de Sud), "teama de
autonomie" este complet necunoscută. "O dată am condus BMW i3 de la
Johannesburg la Cape Town. A durat ceva mai mult, dar a fost în regulă",
spune el. În zilele de lucru normale, el conduce până la 300 de kilometri,
folosind vizitele la clienţi pentru încărcarea bateriei. În 2014, Maidment a
optat pentru un BMW i3 (60 Ah) cu Range Extender. Cu toate acestea, el
consideră acum că "generatorul de energie de urgenţă", alimentat cu
benzină, nu mai este esenţial. "Range Extender este în esenţă doar un fel
de asigurare." Pentru a promova mai mult mobilitatea electrică în ţara sa
natală, Maidment a lansat o platformă de crowdfunding pentru a susţine
instalarea altor staţii publice de încărcare în Africa de Sud.
Cu o baterie de generaţie nouă instalată în BMW i3 (120
Ah), a cărei capacitate energetică brută a fost extinsă acum la 42,2 kWh, a
fost posibilă mărirea autonomiei maşinii la valori cuprinse între 285 şi 310 km
conform ciclului de testare WLTP şi la 260 de kilometri în utilizare cotidiană.
Aceasta reprezintă o creştere de aproape 50% în comparaţie cu BMW i3 echipat cu
baterie de înaltă tensiune de primă generaţie.
Plăcere a condusului durabil - o trăsătură caracteristică
a BMW i3
Chiar şi după mulţi ani de condus electric, clienţii sunt fascinaţi în continuare de puterea şi cuplul spontane ale motorului electric şi de aşa-numitul control cu o pedală (one-pedal feeling) care le decelerează automobilele prin intermediul generării de energie. "În trecut, am testat şi alte automobile electrice, mai mari şi mai rapide", spune Rob van Roon (Olanda), "dar nici unul nu a fost atât de agil şi uşor de manevrat precum BMW i3". De la finalul anului 2013, Roon a parcurs 276.000 de kilometri cu primul automobil electric de serie de la BMW Group, alţi 25.000 km fiind completaţi din martie 2019 într-un nou BMW i3 (120 Ah). Noul model trebuie încărcat o dată pe zi, iar Van Roon ştie de obicei cum să folosească acest lucru în mod practic. "Încărcarea nu înseamnă neapărat aşteptare", spune el. "Petrec timpul făcând activităţi administrative sau dând telefoane, care necesită atenţia mea deplină." În călătoriile lungi, el a descoperit avantajele staţiilor de încărcare rapidă de la Ionity, care pot fi găsite în aproape 200 de zone de service de-a lungul autostrăzilor europene. "Dacă poţi mânca acolo, poţi să şi încarci maşina acolo", a observat el. În consecinţă, Rob van Roon şi familia lui au condus BMW i3 în călătorii care i-au purtat până la Capul Nord, Algarve şi Sicilia.
Chiar şi după mulţi ani de condus electric, clienţii sunt fascinaţi în continuare de puterea şi cuplul spontane ale motorului electric şi de aşa-numitul control cu o pedală (one-pedal feeling) care le decelerează automobilele prin intermediul generării de energie. "În trecut, am testat şi alte automobile electrice, mai mari şi mai rapide", spune Rob van Roon (Olanda), "dar nici unul nu a fost atât de agil şi uşor de manevrat precum BMW i3". De la finalul anului 2013, Roon a parcurs 276.000 de kilometri cu primul automobil electric de serie de la BMW Group, alţi 25.000 km fiind completaţi din martie 2019 într-un nou BMW i3 (120 Ah). Noul model trebuie încărcat o dată pe zi, iar Van Roon ştie de obicei cum să folosească acest lucru în mod practic. "Încărcarea nu înseamnă neapărat aşteptare", spune el. "Petrec timpul făcând activităţi administrative sau dând telefoane, care necesită atenţia mea deplină." În călătoriile lungi, el a descoperit avantajele staţiilor de încărcare rapidă de la Ionity, care pot fi găsite în aproape 200 de zone de service de-a lungul autostrăzilor europene. "Dacă poţi mânca acolo, poţi să şi încarci maşina acolo", a observat el. În consecinţă, Rob van Roon şi familia lui au condus BMW i3 în călătorii care i-au purtat până la Capul Nord, Algarve şi Sicilia.
În octombrie 2013, Leif Carlsson (Suedia) profitase deja
de şansa unui prim drive teste în Stockholm. "După un singur tu, eram
convins - aceasta este maşina mea. A fost cea mai tare experienţă de
condus." Astăzi, el continuă să conducă zilnic un BMW i3 (60 Ah) cu Range
Extender şi, după ce a călătorit peste 216.000 de kilometri, se bucură de
echilibrul ideal între plăcerea condusului şi dezvoltare durabilă. La început,
este suficient să încarci maşina de la o priză convenţională de acasă sau de la
muncă. În Suedia, acestea nu lipsesc nici măcar în parcările supraetajate,
pentru că, acolo, sistemele de încălzire auxiliare din automobile sunt
alimentat deseori cu energie electrică de la cele principale. Totodată, staţii
de încărcare rapidă au fost instalate la locurile de muncă, iar reţeaua de
staţii de încărcare publice devine tot mai densă. Prin urmare, Carlsson mai foloseşte
rareori Range Extender. Pe de altă parte, el încă apreciază încălzirea
auxiliară a BMW i3 pe timpul iernii. "Funcţia de temporizator funcţionează
perfect. Când mă urc în maşină, interiorul este încălzit, iar geamurile sunt
degivrate."
Pentru João Gonçalves (Portugalia), un drive test cu BMW
i3 (60 Ah) în iarna anului 2013 a fost suficient. A fost "dragoste la
prima vedere - combinată cu multe avantaje economice şi ecologice". De
atunci, el s-a bucurat de fiecare călătorie "la muncă, în timpul liber şi
în vacanţe. Pur şi simplu, BMW i3 mă duce oriunde". El a condus până la
250 de kilometri pe zi, iar şansa de a reîncărca bateria este găsită mereu în
timpul orelor de lucru, la birou sau când vizitează clienţii. Pentru pregătirea
călătoriilor lungi, Gonçalves foloseşte sistemul de navigaţie al BMW i3.
"Îmi planifică traseul şi îmi indică staţiile de încărcare rapidă de pe
parcurs, astfel că pot fi sigur că ajung la destinaţie fără nici o
problemă."
Şi în România, BMW i este un pionier al electrificării.
Prima staţie publică de încărcare de putere mare (50 kW), cu acces gratuit, a
fost deschisă la Băneasa Business and Technology Park, la sediul BMW Group
România. BMW i3 a fost primul automobil electric comercializat cu succes pe
piaţa locală şi este acum, cu peste 530 de unităţi livrate, cel mai popular
model electric de pe străzile din România. BMW i3 a marcat mai multe premiere
locale, fiind primul automobil electric utilizat într-o flotă de car-sharing şi
primul automobil electric utilizat în servicii de shuttle.
Adrian Mitrea, jurnalist auto, deţine un BMW i3 (94 Ah)
de aproape doi ani. Nu a atins borna de 100.000 km parcurşi, dar, în această
perioadă, BMW i3 a devenit automobilul folosit inclusiv în vacanţe şi călătorii
de mii de km: "BMW i3 m-a cucerit din prima. Era 2016, iar până atunci
condusesem sute de mașini, inclusiv electrice. Niciuna nu m-a convins atât de
tare precum i3. În zilele în care l-am avut la test drive am stat numai în
mașină. La propriu. Doi ani mai târziu, în 2018, am cumpărat un i3 (94 Ah). În
scurt timp i-am înțeles așii din mânecă: eficiența remarcabilă, plăcerea de a
conduce, producția sustenabilă, costurile infime de operare.
După șase luni a devenit mașina principală a familiei,
ceea ce înseamnă că am călătorit împreună inclusiv în concedii și city
break-uri. Din București am plecat la Budapesta (total 1.800 km) și în Veneția
(total 4.500 km), precum și în orașe din țară mai îndepărtate (Iași, Sibiu,
Alba-Iulia). Cât timp va exista acest model, noi sigur vom avea unul în familie!”
Sursa: BMW Romania
0 comentarii