Bazele unei bujii incandescente sunt ușor de explicat. Acestea sunt esențiale în aprinderea motoarelor diesel (spre deosebire de bujiile cu scânteie, destinate motoarelor pe benzină); încălzesc amestecul de aer/ combustibil din motor, pentru ca acesta să se aprindă mai repede în compresie; sunt construite să reziste pe termen lung, indiferent de condițiile de funcționare. Cu toate acestea, factori externi ocazionali sau defecțiunile altor componente pot crea probleme în funcționarea bujiilor incandescente. Datorită rarității apariției defecțiunilor, acestea pot fi ușor omise sau identificate greșit.
Este important să verificăm în mod regulat bujiile incandescente și componentele de aprindere, îndeosebi înaintea sezonului de iarnă. Dacă tu sau un client observați un semn potențial că bujiile incandescente ar putea fi defecte sau că se află la finalul duratei lor de utilizare, următorul pas este să determini dacă este necesară înlocuirea bujiilor. Din fericire, acest lucru se poate realiza foarte ușor, fără a fi nevoie ca bujia incandescentă să fie scoasă din motor. Tot ce ai nevoie este un multimetru și următorii 10 pași:
1: Cunoaște-ți bine multimetru
În esență, un multimetru este o cutie cu circuite
electronice, ce poate fi utilizat în testarea diverselor dispozitive electrice
(de aici și denumirea de ”multimetru”: măsurări multiple). Chiar dacă ești
extrem de familiarizat cu modelul tău de multimetru, iată câteva informații de
bază:
- Cadranul mare din centrul multimetrului este
utilizat pentru ajustarea setărilor.
- Cablurile multimetrului sunt folosite pentru
testarea curentului electric și a rezistenței. Acestea sunt de culoare
neagră (negativ) și roșie (pozitiv), și au de regulă clești metalici sau
pini. Exemplul din imagine are pini.
- Un multimetru poate fi analog sau digital. Multimetrele analog au un display cu un ac mobil, ceea ce înseamnă că pot indica fluctuațiile de curent. Multimetrele digital afișează cifrele definitive, având dificultate în măsurarea curentului ce e în permanentă schimbare. Cu toate acestea, multimetrele digitale sunt mai precise per general decât cele de tip analog. Totodată, multimetrele analog pot aplica un voltaj mai mare circuitelor digitale, așa că vă recomandăm să le utilizați cu grijă.
Pentru acest test, cel mai bine este să utilizezi un multimetru digital. Va afișa rezultatul exact al testului, pe când un multimetru analog va avea un interval de rezultate, fiind mai greu de concluzionat testul. Dacă utilizezi un multimetru analog, ai grijă să alegi un model cu o senzitivitate de minim 20kohm/V.
2: Setează multimetrul pe Ohmi
Deși un multimetru pare dificil de utilizat, vei avea nevoie să folosești doar o singură setare pentru acest test: Ohmi. Setarea pe Ohmi este afișată prin simbolul Omega (Ω), asemănător cu o potcoavă. Totodată, setează intervalul maxim pentru acest test. Poți modifica acest lucru oricând pe parcursul testului, dacă nu poți face citirea în mod util.
3: Găsește valoarea rezistenței multimetrului tău
Conectează cele 2 cabluri ale multimetrului, asigurându-te că pinii/ cleștii metalici ai cablurilor se ating, și înregistrează rezultatul. Dacă utilizezi un multimetru digital, cifra exactă va apărea pe ecran. În acest punct, poți utiliza funcția de calibrare a multimetrului tău pentru a seta valoarea la 0. (zero)
4: Testează voltajul bateriei
Setează multimetru în modul de citire DC. Simbolul ce înfățișează DC este ”⎓” , 2 linii, una continuă și una punctată. Plasează cablul negativ pe borna negativă a bateriei mașinii și cel pozitiv pe borna pozitivă. Citirea ar trebui să fie în jurul valorii de 12.5 Volți, atunci când mașina este oprită și aproximativ 13 Volți când este pornită. Dacă nu înregistrezi aceste valori, verifică bateria sau alternatorul înainte de a merge mai departe cu acest test. S-ar putea ca acestea să fie mai degrabă cauzele problemelor și nu bujiile incandescente. Bujiile incandescente funcționează corect doar dacă au voltajul corect.
5: Localizează bujiile incandescente
Locația bujiilor incandescente din motor variază în funcție de marca și modelul vehiculului. Consultați manualul producătorului pentru a identifica locația corectă.
6: Înlătură capacele sau conectorii bujiilor
incandescente
De regulă, există un capac ce acoperă bujiile incandescente. Înlăturarea acestuia îți va permite să aplici cleștii multimetrului la bujii. Verifică conectorii și pinii pentru orice semne de rugină sau coroziune. Folosește această oportunitate pentru a-i curăța. Și acest lucru va avea un efect benefic.
7: Conectează borna negativă a multimetrului la punctul
de masă al motorului
Principalele 2 puncte de masă pot fi găsite prin urmărirea firului de la borna negativă a bateriei ce intră în motor sau a celui care duce de la alternator la motor. Din nou, îți recomandăm să consulți manualul producătorului auto pentru a găsi punctele de masă exacte.
Firele vor fi atașate de șuruburi. Prindeți borna negativă de unul dintre aceste șuruburi pentru împământare.
8: Conectează borna pozitivă a multimetrului de partea
superioară a bujiei incandescente
Multimetru ar trebui acum să indice o valoare. Poți ajusta și intervalul setărilor multimetrului pentru mai multe cifre semnificative, dacă e necesar.
9: Evaluează valorile afișate de multimetru
Consultă manualul pentru a determina intervalul acceptat al rezistenței pentru bujiile incandescente - de regulă, ar trebui să fie sub 6 Ohmi.
Scade valoarea rezistenței multimetrului din valoarea rezistenței bujiei incandescente. De exemplu, dacă rezistența bujiei este de .9 ohmi iar rezistența măsurată de multimetru este de .2 ohmi, atunci valoarea reală pentru bujie este de .7 ohmi. Dacă ai fi adus la valoarea 0 rezistența multimetrului în prealabil, atunci nu trebuie făcut acest calcul.
Toate bujiile incandescente din motorul tău ar trebui să aibă valori similare. O bujie incandescentă cu o valoare a rezistenței mai mare poate afecta performanța motorului - chiar dacă respectiva bujie pare complet funcțională.
10: Înlocuiește bujiile incandescente
Dacă una sau mai multe bujii incandescente au valori anormal de ridicate, ar trebui schimbate. Cu toate acestea, îți sugerăm să înlocuiești toate bujiile - nu doar cea/ cele defecte.
Dacă zona din jurul bujiilor incandescente este murdară, aceasta ar trebui curățată înainte. Unii producători oferă echipamente speciale pentru curățarea zonei în care bujiile incandescente sunt inserate în capul cilindrului Aceste echipamente curăță depozitele de carbon din interiorul camerei de combustie, precum și a filamentelor de prindere ale bujiilor incandescente.
Bujiile incandescente DENSO Aftermarket
DENSO are o istorie îndelungată de pionierat în componente diesel, îmbunătățind mereu calitatea și eficiența acestora. A introdus prima bujie incandescentă ceramică în piața OE și a fost compania din spatele dezvoltării primului motor diesel common-rail dintr-un vehicul în producție.
Astăzi, DENSO își oferă produsele și expertiza tehnică în piața Aftermarket, incluzând gama de bujii incandescente la calitate OEM. Cu timpi rapizi de încălzire, temperaturi de post-încălzire de lungă durată și o acoperire excelentă a parcului auto, bujiile incandescente DENSO sunt proiectate să ofere un suport complet pieței Aftermarket.
Sursa: Denso Romania
0 comentarii